Special educators' knowledge of the visual arts of people with intellectual disabilities - reports from a pilot study
- Autor
-
-
Agnieszka Żabińska
Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego
-
- Słowa kluczowe:
- visual arts, intellectual disability, special educator, art
- Abstrakt
-
Wiedza pedagogów specjalnych na temat twórczości plastycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną - doniesienia z badania pilotażowego
Celem publikacji jest przedstawienie wycinka badań pilotażowych dotyczących wiedzy pedagogów specjalnych na temat twórczości artystycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną. Problem badawczy polegał na określeniu poziomu wiedzy teoretycznej i praktycznej pedagogów specjalnych na temat aktywności artystycznej ich podopiecznych. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego w grupie 91 respondentów – czynnych zawodowo pedagogów specjalnych. Wyniki wskazują na niewielką ilość wiedzy teoretycznej, ale jednocześnie na gotowość pedagogów specjalnych do angażowania się w promowanie i wspieranie twórczości. Uzyskane wyniki mogą stanowić wskazówkę, jak pogłębiać wiedzę na ten temat i wykorzystywać talent osoby z niepełnosprawnością intelektualną do zwiększania jej poczucia własnej wartości, budowania poczucia sprawczości oraz samostanowienia.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Gajdzica, Z. (2011). O sztuce w życiu osób niepełnosprawnych: Kilka uwag z punktu widzenia pedagoga i pedagogiki. In L. Jodliński, B. Stalmach, & U. Bańcerek (Eds.), ONI: Rola oraz aspekt artystyczny w twórczości osób niepełnosprawnych intelektualnie. Materiały pokonferencyjne (pp. 11–17). Muzeum Śląskie.
Gąciarz, B. (2014). Przemyśleć niepełnosprawność na nowo: Od instytucji państwa opiekuńczego do integracji i aktywizacji społecznej. Studia Socjologiczne, 2(213), 15–24.
Jurkow, W. (2003). Oswajanie świata: Katalog wystawy. Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski.
Kirenko, J. (2006). Oblicza niepełnosprawności. Wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej im. Wincentego Pola w Lublinie.
Majewska, B. (1974). Sztuka inna, sztuka ta sama. Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Pawlik, S. (2017). Możliwości prezentacji i upowszechniania sztuki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Forum Pedagogiczne, 6(1), 349–360. https://doi.org/10.21697/fp.2016.1.24
Podgórska-Jachnik, D. (2007). Na spotkanie z Innym w procesie integracji edukacyjnej. W B. Jachimczak, B. Olszewska i D. Podgórska-Jachnik (Red.), Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu (s. 243). Łódź: Wydawnictwo Satori.
Speck, O. (2015). Osoby z niepełnosprawnością intelektualną: Podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych. Wydawnictwo Harmonia.
Zamojska, E. (2018). „Klatka bez drzwi i bez klucza”. Analiza aspektów poznawczych i etycznych wybranych przedstawień artystycznych niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnościami. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, (16), 143–162. https://doi.org/10.14746/ikps.2017.16.09
Zapora, A. (2013). Inne spojrzenie. Art brut w Polsce [Katalog wystawy]. Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku.
Żabińska, A. (2022). Artyści z niepełnosprawnością intelektualną i schizofrenią w nurcie Art Brut. Popularyzacja ich twórczości w Polsce w latach 2010–2020. Wydawnictwo APS.
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2024
- Numer
- Nr 13 (2024)
- Dział
- Na pograniczu dziedzin
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2024 Agnieszka Żabińska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Sylwia Galanciak, Marek Siwicki, Pandemia jako impuls dla refleksji studentów pedagogiki - w świetle analizy jakościowej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Adrianna Sarnat-Ciastko, „Tutoring szkolny – program pedagogiki dialogu” jako profilaktyczny program rekomendowany. Założenia i zastosowanie w świetle edukacyjnej analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Agnieszka Majewska-Kafarowska, Edukacja jako przestrzeń rozgrywania się procesów tożsamościowych - na podstawie narracji edukacyjnych kobiet , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Grażyna Cęcelek, Technologia informacyjna ważnym narzędziem współczesnego kształcenia ustawicznego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Amanda Lacy, Integrowanie koncepcji AT w spotkaniach zespołu za pomocą metod mikrolearningu , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 9 (2020)
- Iveta Kovalčíková, Joanna Miecznik-Warda, Transakcja poznawczo-edukacyjna: ocena i mediacja możliwości poznawczych ucznia , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Edyta Widawska, Agnieszka Reifland, Rola społeczności korekcyjnej dla kształtowania umiejętności społecznych uczestników. Studium przypadku , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 8 (2019)
- Joanna Doroszuk, Between Parents and Teachers? – A Pilot Study on the Relationship between Parents of Children with Disabilities and Teachers , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Bożena Marzec, dr, Działania i reakcje nauczyciela na zachowania agresywne dzieci w wieku przedszkolnym , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Piotr Przybylski, Specyfika kontraktu trójstronnego w pracy psychoterapeutycznej z adolescentem i jego rodzicami. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
