Znaczenie zajęć wyrównawczych w rozwoju umiejętności czytania i pisania u uczniów szkół podstawowych ze środowisk defaworyzowanych
pdf (English)

Słowa kluczowe

umiejętność czytania i pisania
działania naprawcze
defaworyzowane środowiska społeczno-ekonomiczne

Abstrakt

Wyniki badania PISA z 2022 r. wskazują na wysoki poziom analfabetyzmu funkcjonalnego wśród rumuńskich uczniów: 42% rumuńskich uczniów nie osiągnęło drugiego poziomu umiejętności czytania i pisania w testach umiejętności czytania i pisania. (OECD, 2023) Badania zidentyfikowane w literaturze wskazują na ogromne znaczenie pojawiających się umiejętności czytania i pisania dla przyszłych osiągnięć uczniów w procesie edukacyjnym, zwłaszcza dla uczniów o niskim statusie społeczno-ekonomicznym. Aby nauczyciel mógł ułatwić rozwój tych kompetencji, konieczne jest zastosowanie odpowiednich metod i strategii dostosowanych do specyfiki uczniów. Biorąc pod uwagę powyższe rozważania, w niniejszym badaniu postanowiliśmy zbadać wpływ interwencji ukierunkowanej na rozwijające się umiejętności czytania i pisania na uczniów pierwszej klasy pochodzących ze środowisk defaworyzowanych pod względem społeczno-ekonomicznym. Badanie ma charakter ilościowego quasi-eksperymentu. Próba badawcza składała się z 15 pierwszoklasistów z defaworyzowanych środowisk społeczno-ekonomicznych, z których część była dwujęzyczna i nie uczęszczała do przedszkola. Broszura oceny umiejętności czytania i pisania została wykorzystana jako instrument do gromadzenia danych, wykorzystany jako test wstępny i test końcowy. Pomiędzy dwoma testami odbywały się zajęcia dydaktyczne, podczas których badacze pracowali z każdym uczestnikiem, w sposób zindywidualizowany, nad wszystkimi kluczowymi aspektami pojawiających się umiejętności czytania i pisania. Wyniki tego badania pokazują, że uczniowie, którzy uczestniczyli w zajęciach wyrównawczych mających na celu kształtowanie umiejętności czytania i pisania, wykazali pod koniec interwencji poprawę kompetencji w zakresie czytania i pisania we wszystkich wymiarach określonych w zastosowanym narzędziu.

https://doi.org/10.16926/pe.2024.17.16
pdf (English)

Bibliografia

Apel, K., Lawrence, J. (2011). Contributions of morphological awareness skills to Word-Level Reading and Spelling in First-Grade children with and without Speech Sound Disorder. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 54(5), 1312–1327. https://doi.org/10.1044/1092-4388(2011/10-0115.

Baker, E.H. (2014). Socioeconomic status, definition. The Wiley Blackwell Encyclopedia of Health, Illness, Behavior, and Society, 2210–2214. https://doi.org/10.1002/9781118410868.wbehibs395.

Balea, B., Kovacs, M., Temple, C. (2023). Kick-Start Literacy for All. Comparative Results from Romanian Preparatory Grade Classrooms. Revista de Pedagogie [Journal of Pedagogy], 71(1), 149–169. https://doi.org/10.26755/revped/2023.1/149.

Chambrè, S.J., Ehri, L.C., Ness, M. (2019). Phonological decoding enhances orthographic facilitation of vocabulary learning in first graders. Reading & Writing, 33(5), 1133–1162. https://doi.org/10.1007/s11145-019-09997-w.

Cunningham, A.E., Stanovich, K.E. (1997). Early reading acquisition and its relation to reading experience and ability 10 years later. Developmental Psychology, 33(6), 934–945. https://doi.org/10.1037/0012-1649.33.6.934.

Dodd, B., Carr, A. (2003). Young Children’s Letter-Sound knowledge. Language, Speech & Hearing Services in Schools, 34(2), 128–137. https://doi.org/10.1044/0161-1461(2003/011.

Dooley, C.M., Matthews, M.W. (2009). Emergent comprehension: Understanding comprehension development among young literacy learners. Journal of Early Childhood Literacy, 9(3), 269–294. https://doi.org/10.1177/1468798409345110.

Dolean, D.D., Lervåg, A., Visu-Petra, L., Melby-Lervåg, M. (2021). Language skills, and not executive functions, predict the development of reading comprehension of early readers: evidence from an orthographically transparent language. Reading & Writing, 34(6), 1491–1512. https://doi.org/10.1007/s11145-020-10107-4.

Dolean, D., Melby-Lervåg, M., Tincas, I., Damsa, C., Lervåg, A. (2019). Achievement gap: Socioeconomic status affects reading development beyond language and cognition in children facing poverty. Learning and Instruction, 63, 101218. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2019.101218.

Duke, N.K., Cartwright, K.B. (2021). The science of reading progresses: communicating advances beyond the simple view of reading. Reading Research Quarterly, 56(S1). https://doi.org/10.1002/rrq.411.

Duke, N.K., Ward, A.E., Pearson, P.D. (2021). The science of reading comprehension instruction. The Reading Teacher, 74(6), 663–672. https://doi.org/10.1002/trtr.1993.

Ehri, L.C. (2020). The Science of Learning to Read Words: A case for Systematic Phonics instruction. Reading Research Quarterly, 55(S1). https://doi.org/10.1002/rrq.334.

Ehri, L.C. (2022). What teachers need to know and do to teach letter-sounds, phonemic awareness, word reading, and phonics. The Reading Teacher, 76(1), 53–61. https://doi.org/10.1002/trtr.2095.

Esmaeeli, Z., Kyle, F.E., & Lundetræ, K. (2019). Contribution of family risk, emergent literacy and environmental protective factors in children’s reading difficulties at the end of second-grade. Reading and Writing, 32(9), 2375-2399. https://doi.org/10.1007/s11145-019-09948-5.

Høien, T., Lundberg, I., Stanovich, K.E., Bjaalid, I.K. (1995). Components of phonological awareness. Reading & writing, 7(2), 171–188. https://doi.org/10.1007/bf01027184.

Kargin, T., Güldenoğlu, B., Gengeç, H. (2023). The Role of Early Literacy Skills in Beginning to Read in Turkish: Longitudinal Findings from First Graders. Participatory Educational Research, 10(2), 26–42. https://doi.org/10.17275/per.23.27.10.2.

Kim, Y., Park, C.H., Wagner, R.K. (2013). Is oral/text reading fluency a "bridge" to reading comprehension? Reading & Writing, 27(1), 79–99. https://doi.org/10.1007/s11145-013-9434-7.

Kuhn, M.R., Schwanenflugel, P.J., Meisinger, E.B. (2010). Aligning Theory and assessment of reading fluency: automaticity, prosody, and Definitions of fluency. Reading Research Quarterly, 45(2), 230–251. https://doi.org/10.1598/rrq.45.2.4.

Lonigan, C.J., Purpura, D.J., Wilson, S.B., Walker, P.M., Clancy-Menchetti, J. (2013). Evaluating the components of an emergent literacy intervention for preschool children at risk for reading difficulties. Journal of Experimental Child Psychology, 114(1), 111–130. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2012.08.010.

National Reading Panel (US), National Institute of Child Health, Human Development (US). (2000). Report of the National Reading Panel: Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction: Reports of the subgroups. National Institute of Child Health and Human Development, National Institutes of Health.

Reese, K. (2008). The effects of instruction and discourse combining Shared Book and Language Experience approaches with at-risk first graders. Oakland University.

Schmitt, M.C., Gregory, A.E. (2005). The Impact of an Early Literacy Intervention: Where Are the Children Now?. Literacy Teaching and Learning, 10(1), 1–20.

Stanovich, K.E. (2009). Matthew Effects in Reading: Some consequences of individual differences in the acquisition of literacy. Journal of Education, 189 (1–2), 23–55. https://doi.org/10.1177/0022057409189001-204.

Temple, Ch., Temple, C. (2023). Caiet de evaluare a literației emergente [Emerging literacy assessment workbook].

Vellutino, F.R., Scanlon, D.M., Zhang, H., Schatschneider, C. (2007). Using response to kindergarten and first grade intervention to identify children at-risk for long-term reading difficulties. Reading & Writing, 21(4), 437–480. https://doi.org/10.1007/s11145-007-9098-2.

Whitehurst, G.J., Lonigan, C.J. (1998). Child Development and emergent Literacy. Child Development, 69(3), 848–872. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06247.x.

Wilson, K.M., Trainin, G. (2007). First-Grade students’ motivation and achievement for reading, writing, and spelling. Reading Psychology, 28(3), 257–282. https://doi.org/10.1080/02702710601186464.

OECD. (2023). PISA 2022 Results: Factsheets. Retrieved from https://www.oecd.org/publication/pisa-2022-results/country-notes/romania-cfe329e8/.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Cosmina Simona Lungoci, Flavia Bianca Barboni , Mihaela Mihalache, Maria Vâlsan