Expression as one of the ways of being a subject in the Heidegger world (and beyond) inspirations

Abstract

Who is the subject of the contemporary civilization? Is it a being most generously endowed by nature, autonomous and sovereign, possessing qualities characteristic solely of nature, the qualities which make it superior to other beings? Or is it still a problem to be solved? Is it a being realising itself autonomously? Is it a being negotiating or fighting with identities imposed on it by the culture in which it functions? What makes it possible to know this subject? Is it its presence in the world itself or is it its life? Is this subject “a lord of the existence” or is it “a shepherd of the existence”? These are the questions which still engage the imagination, mind of not only philosophers but also educators, psychologists and sociologists. These questions rise from various traditions: humanistic and post humanistic, from the expanses “furnished” with various figures. And it is these traditions that constitute the topic of narration: Expression as one of the ways of subject’s being in the world. Inspirations from Heidegger (and others).

Pdf (Język Polski)

References

Adamska-Staroń, M., Piasecka, M., Łukasik, B. (2007). Inny sposób myślenia o edukacji. Metaforyczne narracje. Kraków 2007.

Folkierska, A. (2008). Pytanie o podmiot. Między Heideggerem i Hessenem. Forum Oświatowe. Studia z posthumanistycznej filozofii podmiotu, numer specjalny.

Heidegger, M. (1977). Czas światoobrazu. K. Wolicki (tłum.). W: M. Heidegger. Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane. K. Michalski (wybór, oprac. i wstęp). Warszawa.

Heidegger, M. (1978). Koniec filozofii i zadanie myślenia W: M.J. Siemek (red.). Drogi współczesnej filozofii. K. Michalski (tłum.). Warszawa.

Heidegger, M. (1995a). Czym jest metafizyka? Wprowadzenie. K. Wolicki (tłum.). W: M. Heidegger. Znaki drogi (różni tłum.). Warszawa.

Heidegger, M. (1995b). List o humanizmie. J. Tischner (tłum.). W: M. Heidegger, Znaki drogi. S. Blandzi i in. (tłum.). Warszawa.

Heidegger, M. (2002). Przezwyciężenie metafizyki. W: M. Heidegger, Odczyty i rozprawy. J. Mizera (tłum.). Kraków.

Kmita, J. (1982). O kulturze symbolicznej. Warszawa.

Kruszelnicki, M. (2008a), Inspiracje Heideggerowskie we współczesnym antyhumanizmie. Forum Oświatowe. Studia z posthumanistycznej filozofii podmiotu, numer specjalny.

Kruszelnicki, M. (2008b). Po humanizmie. Miraże podmiotowości (zarys problematyki). Forum Oświatowe. Studia z posthumanistycznej filozofii podmiotu, numer specjalny.

Kwaśnica, R. (1992). O dwóch wersjach pytania o przedrozumienie. Do pedagogiki naukowej pedagogów z marginesu W: J. Rutkowiak (red.). Pytanie. Dialog, Wychowanie. Warszawa.

Lynch, D. (2007). W pogoni za wielką rybą. Medytacje, świadomość i tworzenie. J. Kozłowski (tłum.). Poznań.

Łukasik, B. (2009). Od przekazu wiedzy do uczenia samodzielności poznawczej i egzystencjalnej W: A. Gofron, M. Adamska-Staroń (red). Podstawy edukacji. Ciągłość i zmiana. Kraków.

Michalski, K. (1978). Heidegger i filozofia współczesna. Warszawa.

Nagórko, A. (2007). Zarys gramatyki polskiej. Warszawa.

Tischner, J. (1993). Myślenie według wartości. Kraków.

Vattimo, G. (2006). Koniec nowoczesności. M. Surma-Gawłowska (tłum.). A. Zawadzki (wstęp). Kraków.