Pedagogics and a phrase – introduction to the issue
Pdf (Język Polski)

Keywords

language
linguistic turn
educational studies

Abstract

The aim of the paper is to indicate chosen, basic consequences of the linguistic turn in educational studies in its theoretical and practical aspects. Phenomenon of the linguistic turn was the result of evolution in the field of the philosophy of language. For this reason, the paper includes the authorial interpretation of the language categories changes, emphasizing the process of its emancipation towards the other philosophical (epistemological) categories. The crowning of language evolution was the linguistic turn which – with series of subsequent “turns” – inscribed in the characteristics of so called “the new humanities” and its methodology. The historical and philosophical background outlined in this way allows to analyze certain consequences of the linguistic turn in the theoretical and practical perspective of educational studies.

https://doi.org/10.16926/pe.2019.12.04
Pdf (Język Polski)

References

Beckmann, J.P. (1995). Wilhelm von Ockham. Munchen: Verlag C.H. Beck.

Bieszczad, B. (2013). Pedagogika i język. Perspektywa ponowoczesna, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bohuszewicz, P. (2010). Po czy w ramach poststrukturalizmu? Zwroty badawcze wobec przełomów paradygmatycznych w najnowszym literaturoznawstwie polskim. W: J. Kowalewski, W. Piasek (red.), Zwroty badawcze w humanistyce (s. 15–45). Olsztyn: Wydawnictwo Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Chmielewski, A. (2003). Filozofia Poppera. Analiza krytyczna. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Dąmbska, I. (1993). Zarys historii filozofii greckiej. Lublin: Wydawnictwo Daimonion.

Gawroński, G. (1984). Dlaczego Platon wykluczył poetów z Państwa. U źródeł współczesnych badań nad językiem, Warszawa: Wydawnictwo Znak.

Grzegorczyk, A. (1992). Niekartezjańskie współrzędne w dzisiejszej humanistyce. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Harris, R. (1988). Language, Saussure and Wittgenstein. How to Play Games with Words. London – New York: Routledge and Kegan Paul.

Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Herder, J.G. (1987). Rozprawa o pochodzeniu języka. Wrocław – Warszawa: Wydawnictwo Ossolineum.

Jadacki, J. (2009). Dobra robota w filozofii. W: R. Kleszcz (red.), Widnokrąg analityczny. Księga dedykowana Profesorowi Adamowi Nowaczykowi dla uczczenia jego dorobku naukowego (s. 29–43). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Jakel, O. (2003). Metafory w abstrakcyjnych domenach dyskursu. Kognitywno-lingwistyczna analiza metaforycznych modeli aktywności umysłowej, gospodarki i nauki. Kraków: Wydawnictwo Universitas.

Kmita, J. (2007). Konieczne serio ironisty. O przekształcaniu się problemów filozoficznych w kulturoznawcze. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kowalewski, J., Piasek, W. (red.). (2010). Zwroty badawcze w humanistyce, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Kuhn, T.S. (2001). Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Kurcz, I. (2000). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.

Łopatkiewicz, A. (2017). Współczesna pedagogika polska w perspektywie problematyki paradygmatu. Studium teoretyczne. Niepublikowana praca doktorska. Kraków.

Maciejczak, M. (2010). Zwrot językowy w filozofii. Od Fregego do Searle’a. Warszawa: Wydawnictwo Oficyny Wydawniczej Politechniki Warszawskiej.

Martens, E., Schnadelbach, H. (red.) (1995). Filozofia. Podstawowe pytania, Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.

Milerski, B., Śliwerski, B. (red.) (2000). Pedagogika. Leksykon. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mill, J.S. (1962). System logiki dedukcyjnej i indukcyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nycz, R. (2017). Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.

Platon (1990). Kratylos (tłum. W. Amsterdamski). Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.

Rasiński, L. (2009). Reguły i gry świata społecznego – Wittgenstein, de Saussure i zwrot lingwistyczny w filozofii społecznej. W: L. Rasiński (red.). Język, dyskurs, społeczeństwo (s. 7–30). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rorty, R. (1992). Introduction. Metaphilosophical Difficulties of Linguistic Philosophy. W: R. Rorty (red.), The Linguistic Turn: Essays in Philosophical Method. Chicago: University of Chicago Press.

Rorty, R. (1994). Filozofia a zwierciadło natury. Warszawa: Wydawnictwo Spacja.

Rorty, R. (1996). Przygodność, ironia, solidarność. Warszawa: Wydawnictwo Spacja.

Rorty, R. (2009). Filozofia jako polityka kulturalna. Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.

Szubka, T. (2009). Neopragmatyzm, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Życiński, J. (1982). Język i metoda, Kraków: Wydawnictwo Znak.