Abstract
Space of meeting with the Other, the space of interaction is also space a build identity. Thanks for the presence of the Other, it creates the identity both individual and group (J. Tischner, 1978, 2012). The Other is therefore an important fi gure in the development of another human being. So what do the other people think about the Other? How do you determine the Other? What are the trends in thinking about the Other? How do perceived the Other by future educators? This is an important question. So I decided to ask about questions my students, future teachers. Hence, the purpose of this article is to present ways of thinking about the Other, different perspectives seeing the Other by students Jan Dlugosz University in Czestochowa. This objective implies some goals: stimulating interest in problems of the Other, the idea of the tendencies of thinking about the Other, stimulating reflection on the significance of the Other for the development of a specific person, but also for the development of society, to realize their own perception of the Other.
References
Adamska-Staroń, M. (2013). Człowiek w przestrzeni „pomiędzy” – rozważania o spotkaniu z Innym jako edukacyjnej sytuacji. Pedagogika (Częstochowa), 22.
Adamska-Staroń, M. (2014). Edukowanie przez sztukę sposobem na doskonalenie jakości życia. W: A. Wudarski. W poszukiwaniu jakości życia: studium interdyscyplinarne. Księga jubileuszowa dedykowana Romualdowi Derbisowi. Częstochowa.
Baylis, P. (2002). Edukacja włączająca. W: J. Bogucka, D. Żyro, T. Wejner (red.). Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans. Materiały z konferencji. Warszawa.
Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych. J. Doktór (tłum.). Warszawa.
Burszta, W.J. (1998). Antropologia kultury. Poznań.
Burszta, W.J. (2008). Wielokukulturowość – nowy globalny folkloryzm. W: W.J. Burszta, E.A. Sekuła (red.). Kiczosfery współczesności. Warszawa.
Coelho, P. (1995). Alchemik. B. Stępień, A. Kowalski (tłum.). Warszawa.
Dąbrowski, M. (2009). Swój/obcy/inny. Kontynuacja. Anthropos? Czasopismo Naukowe przy Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, 12–13.
Gadamer, H.-G. (1992). Dziedzictwo Europy. A. Przyłębski (tłum.). Warszawa.
Gogacz, M. (1974). Wokół problemu osoby. Warszawa.
Hernas, A. (2005). Czas i obecność. Kraków.
Hernas, A. (2011). Człowiek poza istnieniem. Kraków.
Kapuściński, R. (2007). Ten Inny. Kraków.
Janukowicz, M., Łukasik, B. (2013). Nauczyciel w nurcie edukacji nowoczesnej. Częstochowa.
Łukasik, B. (2012). Źródłowe podstawy tożsamości – Inny źródłem tożsamości nauczyciela. Pedagogika (Częstochowa), 21.
Śliwerski, B. (2009). Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków.
Śliwerski, B. (2013). Pedagogika inkluzyjna a pedagogika ogólna. http:// sliwerski-pedagog.blogspot.com/2013/09/pedagogika-inkluzyjna-pedagogika-ogolna.html.
Tischner, J. (1978). Fenomenologia spotkania. Analecta Cracoviensia, 10.
Tischner, J. (2000). Etyka solidarności. Kraków.
Tischner, J. (2009). Wiara ze słuchania. Kazania starosądeckie 1980–1992. Kraków.
Tischner, J. (2012). Filozofia dramatu. Wprowadzenie. Kraków.
Wojtyła, K. (1969). Osoba i czyn. Kraków.
Zacharuk, T. (2011). Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów. Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny, 1(20).