Abstrakt
Podmiot dzisiejszej cywilizacji. Kim jest? Czy może istotą najszczodrzej obdarzoną przez naturę, posiadającą cechy znamienne tylko dla niej, stawiające ją ponad innymi bytami, autonomiczną i suwerenną? Czy może jest wciąż rozwiązywanym problem? Czy jest to autonomicznie realizująca się jednostka? Czy może jednostka negocjująca bądź walcząca z tożsamościami, jakie nakłada na nią kultura, w której funkcjonuje? Co umożliwia poznanie podmiotu? Czy sam fakt obecności w świecie, czy może jego bytowanie? „Pan bytu”? Czy „Pasterz bycia”? Oto pytania, które wciąż angażują wyobraźnię, umysły nie tylko filozofów, ale i pedagogów, psychologów, socjologów. Pytania te mają swoje źródło w różnych tradycjach: humanistycznej i posthumanistycznej – przestrzeniach „umeblowanych” różnymi postaciami.
Bibliografia
Adamska-Staroń, M., Piasecka, M., Łukasik, B. (2007). Inny sposób myślenia o edukacji. Metaforyczne narracje. Kraków 2007.
Folkierska, A. (2008). Pytanie o podmiot. Między Heideggerem i Hessenem. Forum Oświatowe. Studia z posthumanistycznej filozofii podmiotu, numer specjalny.
Heidegger, M. (1977). Czas światoobrazu. K. Wolicki (tłum.). W: M. Heidegger. Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane. K. Michalski (wybór, oprac. i wstęp). Warszawa.
Heidegger, M. (1978). Koniec filozofii i zadanie myślenia W: M.J. Siemek (red.). Drogi współczesnej filozofii. K. Michalski (tłum.). Warszawa.
Heidegger, M. (1995a). Czym jest metafizyka? Wprowadzenie. K. Wolicki (tłum.). W: M. Heidegger. Znaki drogi (różni tłum.). Warszawa.
Heidegger, M. (1995b). List o humanizmie. J. Tischner (tłum.). W: M. Heidegger, Znaki drogi. S. Blandzi i in. (tłum.). Warszawa.
Heidegger, M. (2002). Przezwyciężenie metafizyki. W: M. Heidegger, Odczyty i rozprawy. J. Mizera (tłum.). Kraków.
Kmita, J. (1982). O kulturze symbolicznej. Warszawa.
Kruszelnicki, M. (2008a), Inspiracje Heideggerowskie we współczesnym antyhumanizmie. Forum Oświatowe. Studia z posthumanistycznej filozofii podmiotu, numer specjalny.
Kruszelnicki, M. (2008b). Po humanizmie. Miraże podmiotowości (zarys problematyki). Forum Oświatowe. Studia z posthumanistycznej filozofii podmiotu, numer specjalny.
Kwaśnica, R. (1992). O dwóch wersjach pytania o przedrozumienie. Do pedagogiki naukowej pedagogów z marginesu W: J. Rutkowiak (red.). Pytanie. Dialog, Wychowanie. Warszawa.
Lynch, D. (2007). W pogoni za wielką rybą. Medytacje, świadomość i tworzenie. J. Kozłowski (tłum.). Poznań.
Łukasik, B. (2009). Od przekazu wiedzy do uczenia samodzielności poznawczej i egzystencjalnej W: A. Gofron, M. Adamska-Staroń (red). Podstawy edukacji. Ciągłość i zmiana. Kraków.
Michalski, K. (1978). Heidegger i filozofia współczesna. Warszawa.
Nagórko, A. (2007). Zarys gramatyki polskiej. Warszawa.
Tischner, J. (1993). Myślenie według wartości. Kraków.
Vattimo, G. (2006). Koniec nowoczesności. M. Surma-Gawłowska (tłum.). A. Zawadzki (wstęp). Kraków.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji.