Abstract
The article is a voice in the discussion centered around education through rock music. The publication aims to familiarize the reader with a specific educational proposition, showing that rock music conceals educational potential, and not just consumer involvement – on commercial terms (as some would like), and involving the reader in the discussion on the way of being educated. The text is also an invitation to interpret their own the paper of students of the Academy of Jan Dlugosz in Czestochowa, where they externalized the educational meaning of rock expression. In my opinion, the presented way of being an education not only allows young people to be included in self-development, but also allows teachers to experience this unusual journey with them, a journey inspired by self-reflection, self-discovery, movement towards “being more”, “Sustainable development”.
References
Ablewicz, K. (2003). Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium Sytuacji Wychowawczych. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Adamska-Staroń, M., Piasecka, M., Łukasik, B. (2007). Inny sposób myślenia o edukacji. Metaforyczne narracje. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Adamska-Staroń, M. (2008). W poszukiwaniu wiedzy o wychowaniu. W: A. Gofron, M. Piasecka (red.), Podstawy edukacji. Epistemologia a praktyka edukacyjna. Częstochowa: Wydawnictwo AJD.
Adamska-Staroń, M. (2009). Edukacja – Inspiracja – Tworzenie. W: K.J. Szmidt, W. Ligęza (red.), Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – Badanie – Wsparcie. Kraków: Ośrodek Twórczej Edukacji „Kangur”.
Adamska-Staroń, M. (2010). Człowiek w świecie kultury popularnej. W: D. Hejwosz, W. Jakubowski (red.), Kultura popularna – Tożsamość – Edukacja. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Adamska-Staroń, M. (2012). O edukacyjnym potencjale X Muzy. W: L. Preuss- -Kuchta, E. Murawska (red.), Relatywizowanie w edukacji. Wybrane ujęcia. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Adamska-Staroń, M., Łukasik, B. (2012). Hermeneutyka pedagogiczna jako orientacja metodologiczna. W: A. Gofron, A. Kozerska (red.), Podstawy edukacji. Propozycje metodologiczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Adamska-Staroń, M. (2014). Edukowanie przez sztukę sposobem na doskonalenie jakości życia. W: A. Wudarski (red.), W poszukiwaniu jakości życia. Studium interdyscyplinarne. Frankfurt nad Odrą – Częstochowa – Osnabruck: Wydawnictwo AJD.
Biłos, E. (2000). Ku nauczaniu personalistycznemu. Częstochowa: WSP Częstochowa.
Brühlmeier, A. (1993). Edukacja humanistyczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych. (przeł. J. Doktór). Warszawa: PAX.
Burszta, W. (1998). Antropologia kultury. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Cutler, C. (1999). O muzyce popularnej. Pisma teoretyczno-krytyczne. (przeł. I. Socha). Kraków: Zielona Sowa.
Dilthey, W. (2004). Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych. (przeł. E. Paczkowska-Łagowska). Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Dorobek, A. (2001). Rock – problemy, sylwetki, konteksty (szkice z estetyki i socjologii rocka), Bydgoszcz: Instytut Wydawniczy „Świadectwo”.
Dudziuk, M., Szczepańska, S. (2009). Filmowanie jest filozofowaniem. Melee, Kwartalnik filozoficzno-kulturalny, 5.
Folkierska, A. (1995). Kształcąca funkcja pytania. Perspektywa hermeneutyczna. W: J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji, Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Heidegger, M. (1994). Bycie i czas, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jakubowski, W. (2006). Edukacja w świecie kultury popularnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Leppert, R. (1996). Potoczne teorie wychowania studentów. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
Łukasik B. (2013). Edukacja akademicka przestrzenią wdrażania studenta do poznawczej i egzystencjalnej autonomii. W: Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, t. 22. Częstochowa: Wydawnictwo AJD.
Macan, E. (2001). Progresywny urock. (tłum. M. Majchrzak). Toruń: C&T.
Maritain, J. (1988). Pisma filozoficzne. Kraków: SIW Znak.
Melosik, Z., (1995). Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji. Toruń – Poznań: Edytor.
Melosik, Z. (2010). Pedagogika kultury popularnej. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 4. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Melosik, Z. (2011). Kultura, akademia i edukacja – modernistyczne/ postmodernistyczne interpretacje. Przegląd Pedagogiczny, 1.
Melosik, Z. (1996). Rap, walka o znaczenia i pedagogika. Kultura Współczesna, 1–2.
Michalak, M. (2011). Muzyka rockowa w świadomości i edukacji młodzieży gimnazjalnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Michalski, K. (1978). Heidegger i filozofia współczesna. Warszawa: PIW.
Milerski, B. (2005). Pedagogika kultury. W: Z. Kwieciński, B Śliwerski (red.) Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1. Warszawa: PWN.
Milerski, B. (2011). Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Chat.
Mounier, E. (1964). Wprowadzenie do egzystencjalizmów. Warszawa: Wydawnictwo Znak.
Muszyńska, M. (2005). Wizualne analogie w edukacji. U podstaw antropologicznej koncepcji kształcenia studentów. Toruń: Wydawnictwo.
Niżnik, J. (1991). Potoczność jako kategoria teoretyczna W: A. Jawłowska (red.), Kategorie potoczności. Źródła filozoficzne i zastosowania teoretyczne, Warszawa: Instytut Kultury.
Piquemal, M. (2011). Bajki filozoficzne. Warszawa: Wydawnictwo Muchomor.
Rubacha, K. (2005). Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1. Warszawa: PWN.
Rychlewski, M. (2011). Rewolucja rocka. Semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy. Gdańsk: Oficynka.
Sloboda, J. (2005). Dźwięki a istota muzyki: dylematy badaczy muzycznych emocji. (przeł. H. Grzegołowska-Klarkowska). W: M. Chmurzyńska (red.), Wyzwania i możliwości psychologii muzyki w ujęciu Johna A. Slobody. Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina.
Siwak, W. (1993). Estetyka rocka. Warszawa: Wyd. Naukowe Semper.
Such, J. (1986). Szkice o dialektyce. Warszawa: KiW.
Sztylka, A. (1999). Jak stawać się humanistą? Warszawa: Wydawnictwo Instytut Technologii Eksploatacji.
Śliwerski, B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Śliwerski, B. (2011). Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Tarnowski, J. (2005). Pedagogika egzystencjalna. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, Warszawa: PWN.
Tischner, J. (1992). Boski młyn, Kraków: Oficyna Podhalańska: Secesja.
Tischner, J. (2012). Filozofia dramatu, Kraków: Wydawnictwo „Znak”.
Tischner, J. (red.). (1989). Filozofia współczesna. Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.
Tischner, J. (1990). Praca słowna. Solidarność Małopolska, 43.
Tischner, J. (1996). Droga Sokratesa i perć Sabały. Uwagi o filozofii wychowania. Miesięcznik Znak, 498(11).
Tischner, J. (2005). Etyka solidarności oraz Homo sovieticus. Kraków: Wydawnictwo „Znak”.
Tischner, J. (1993). Poręcz zamiast miedzy. O nauczycielach i szkole, a także o partiach i wartościach z ks. Józefem Tischnerem rozmawia Krystyna Strużyna. Głos Nauczycielski, 23.
Zeidler-Janiszewska, A. (1995). Szanse pedagogiki w ponowoczesnym świecie. W: Z. Melosik, Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji. Toruń – Poznań: Edytor.
Zielińska-Kostyło, H. (2005). Pedagogika emancypacyjna, W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, Warszawa: PWN.