Immersing oneself in the world of Rock to act. Implications for educational practice
pdf

Keywords

education
education through Rock songs
Rock
competences

Abstract

The article is part of research on the educational contexts of popular culture. It is a voice in the discussion focusing on possible ways of using Rock songs in formal education, including academic education in pedagogy and interpretive participation in culture. The research results (part of them) presented in this article show that reflective immersion in the Rock world and education through Rock songs inspire various activities aimed at self-development. It promotes the development of competencies needed in a changing world, including formulating and expressing one’s thoughts, beliefs, critical thinking or constructive dialogue, expressing and understanding different points of view, as well as appreciating the importance of creatively expressing thoughts, experiences and feelings using various means of expression, including music, performing arts, literature and visual arts.

https://doi.org/10.16926/pe.2023.16.10
pdf

References

Adamska-Staroń, M. (2018). Edukacyjne konteksty rockowych narracji. Perspektywa teoretyczno-badawcza. Warszawa: Difin.

Adamska-Staroń, M. (2020). Rock narratives as space for co(being). The research report. Podstawy Edukacji. Dyskusje wokół kultury popularnej jako edukacyjnej przestrzeni, 13, 129–145.

Burszta, W. Rychlewski, M. (2003). A po co nam rock. Między duszą a ciałem. Warszawa: Wydawnictwo Książkowe Twój Styl.

Bonowicz, W. (2012). Alfabet Tischnera. Kraków: Znak.

Gadamer, H.G. (1979). Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane. Warszawa: PIW.

Gadamer, H.G. (1985). Hermeneutyka a filozofia praktyczna. Studia Filozoficzne, 1, 21–30.

Gadamer, H.G. (1993). Prawda i metoda. Kraków: Inter esse.

Geertz, C. (2003). Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury. In:

M. Kempny, E. Nowicka (eds.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej (pp. 35–58). Warszawa: PWN.

Goban-Klas, T. (1999). Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i internetu. Warszawa–Kraków: PWN.

Gromkowska-Melosik, A. (2015). Elitarne szkolnictwo średnie. Między reprodukcją społeczno-kulturową a ruchliwością konkurencyjną. Poznań: Wydawnictwo naukowe UAM.

Habermas, J. (1983). Teoria i praktyka. Warszawa: PIW.

Heidegger, M. (1994). Bycie i czas. Warszawa: PWN.

Idzikowska-Czubaj, A. (2006). Funkcje kulturowe i historyczne znaczenie polskiego rocka. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Idzikowska-Czubaj, A. (2011). Rock w PRL-u. O paradoksach współistnienia. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Jakubowski, W. (2006). Edukacja w świecie kultury popularnej. Kraków: Impuls.

Jakubowski, W. (2021). Edukacja w popkulturze – popkultura w edukacji (szkice z pedagogiki kultury popularnej). Kraków: Impuls.

Maslow, A.H. (1975). Maslow The Farther Reaches of Human Nature. New York: The Wiking Press.

Melosik, Z. (2019). Pasja i tożsamość naukowca. O władzy i wolności umysłu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Melosik, Z. (2010). Pedagogika kultury popularnej. In: B. Śliwerski (ed.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji (pp. 133–148). Vol. 4. Gdańsk: GWP.

Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków: Impuls.

Melosik, Z. (1995). Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji. Toruń–Poznań: Wydawnictwo Edytor.

Milerski, B. (2011). Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Chat.

Krüger, H.H. (2002). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk: GWP.

Kvale, S. (2004). InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2013). Narracyjne możliwości pedagogiki a kryzys kultury i wychowania. Forum Oświatowe, 3(50), 35–60.

Rychlewski, M. (2011). Rewolucja rocka. Semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy. Gdańsk: Oficynka.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ŁOŚGRAF – Wiesław Łoś.

Pacek, S. (1987). Aspiracje samorealizacyjne uczniów dorosłych. Oświata Dorosłych, 1, 611–614.

Ricoeur, P. (1989). Język, tekst, interpretacja. Warszawa: PIW.

Sawicki, M. (1996). Hermeneutyka pedagogiczna. Warszawa: Semper.

Strauss, A., Corbin, J. (1994). Grounded Theory Methodology: An Overview. In: N.K. Denzin, & Y.S. Lincoln (eds.), Handbook of Qualitative Research (pp. 273–285). Thousand Oaks, CA: SAGE.

Szahaj, A. (1994). Teksty na wolności – Strukturalizm, poststrukturalizm, postmodernizm. In: T. Kostryko (ed.), Dokąd zmierza współczesna humanistyka (pp. 167–177). Warszawa: Instytut Kultury.

Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.

Tischner, J. (1990). Praca słowna. Solidarność Małopolska, 43.

Tischner, J. (2005). Idąc przez puste Błonia. Kraków: Znak.

Tischner, J. (1978). Fenomenologia spotkania. Analecta Cracoviensia, 10, 73–98.

Netography

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=LT [Retrieved September 9, 2023].

http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/151 [Retrieved September 9, 2023].

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Podstawy Edukacji