Abstract
The paper fits into the area of research over educational contexts of popular culture, which is a voice in a discussion focused on possible ways of “using” rock lyrics in formal education, on critical education through rock narratives, on a category of co(being). This paper is intended to familiarize with research on educational contexts brought by rock narratives also about involving a Recipient in the discussion on the presented issues.
References
Adamska-Staroń, M. (2018). Edukacyjne konteksty rockowych narracji. Perspektywa teoretyczno-badawcza. Warszawa: Difin.
Adamska-Staroń, M. (2018). Spotkanie z wybranymi tekstami kultury popularnej. W stronę relacyjnego bycia w świecie. Studia Edukacyjne. issue 50/2018, (pp. 331-350)
Adamska-Staroń, M. (2016). Rockowe narracje przestrzenią odkrywania i rozumienia samego siebie. Ku zrównoważonemu rozwojowi. In: A. Kozerska (ed.), Podstawy edukacji. W stronę zrównoważonego rozwoju. Tom 9 (125-151). Częstochowa: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie.
Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych. Translated by J. Doktór. Warszawa: PAX.
Burszta, W. (1998). Antropologia kultury. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka
Delors, J. (1998). Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich. Warszawa: Wydawnictwo UNESCO.
Folkierska, A. (1995). Kształcąca funkcja pytania. Perspektywa hermeneutyczna. [in:] J. Rutkowiak (ed.), Odmiany myślenia o edukacji, Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Jakubowski, W. (2006). Edukacja w świecie kultury popularnej. Kraków: Impuls.
Kmita, J. (1970). Wykłady z logiki i metodologii nauk, Warszawa: PWN.
Kmita, J. (1982). O kulturze symbolicznej. Warszawa: Wydawnictwo: Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury
Łukaszewicz, R. (2011). O wielości rozumienia edukacji i wyższości pytań nad odpowiedziami. [in:] Przegląd Pedagogiczny, issue 1/2011.
Melosik Z., (2019). Pasja i tożsamość naukowca. O władzy i wolności umysłu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Melosik Z., (1995). Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji. Toruń – Poznań: Wydawnictwo Edytor.
Melosik, Z. (2010). Pedagogika kultury popularnej. [in:] B. Śliwerski (ed.) Pedagogika. Podręcznik akademicki. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, vol. 4. Gdańsk: GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków: Impuls
Melosik, Z. (2013). Pasja i tożsamość naukowca. O władzy i wolności umysłu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Michalski, K. (1978). Heidegger i filozofia współczesna. Warszawa: PIW.
Milerski, B. (2011). Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Chat.
Muszyńska, M. (2013). Alegorie w estetycznych przestrzeniach pedagogiki. Dwoistość w ekspozycjach ironicznego alegoryka - badania jakościowe. Toruń: Wydawnictwo Naukowe GRADO
Nalaskowski, A. (2020). Wielkie Zatrzymanie Co się stało z ludźmi? Kraków: Biały Kruk.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2013). Narracyjne możliwości pedagogiki a kryzys kultury i wychowania. Forum Oświatowe, 3(50), 35–60. Pobrano z: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/151 p. 50.
Przecławska, A. (1967). Młodzież i przeobrażenia kultury. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ŁOŚGRAF – Wiesław Łoś
Storey, J. (2003). Studia kulturowe i badania kultury popularnej, tłum J. Barański. Kraków: Wyd. UJ.
Stuhr, J. (2012). Tak sobie myślę…, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Śliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków: Impuls.
Tischner, J. (2012). Filozofia dramatu. Kraków: Wydawnictwo „ZNAK”.
Tischner, J. (2005). Etyka solidarności oraz Homo sovieticus. Kraków: Wydawnictwo „Znak”.
Tischner, J. (1992). Boski młyn. Kraków: Oficyna Podhalańska: Secesja.
Tischner, J. (2019). Kot pilnujący myszy. Nieznane teksty. Kraków: Wydawnictwo „ZNAK”
Web sources
https://sliwerski-pedagog.blogspot.com/2020/06/wyniki-miedzynarodowych-badan-edukacja.html [access: 7.09.2020]
https://www.ssrc.org/ [access: 1.09.2020]
https://www.mpg.de/14777336/music-culture-covid19&prev=search&pto=aue) [access: 1.09.2020]
Adamska-Staroń, M. (2018). https://ksiegarnia.difin.pl/upl/edukacyjne-narracje-materialy-dodatkowe.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Podstawy Edukacji