Psychopedagogy of self-fulfilment and autonomy: on the links between humanistic concepts and educational transactional analysis (part 4)

Psychopedagogy of self-fulfilment and autonomy: on the links between humanistic concepts and educational transactional analysis (part 4)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16926/eat.2019.07.11

Keywords:

humanistic psychology, self-realization and self-acceptance, humanistic therapy, humanistic psychology in Poland, humanistic pedagogy, transactional analysis

Abstract

The article offers an outline of humanistic psychology and therapy, its leading representatives and the way it is used in Polish theory and practice. It also shows the links between these concepts and transactional analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jarosław Jagieła, Jan Dlugosz University in Czestochowa

Pedagog społeczny i terapeuta. Kierownik Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej. Autor kilkunastu książek oraz przeszło dwustu artykułów naukowych i popularnonaukowych.

References

Brühlmeier, A. (b.r.w.). Edukacja humanistyczna. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Bugental, J.F.T. (1978). W poszukiwaniu autentyczności. W: K. Jankowski (red.). Przełom w psychologii (s. 325–340). Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.

Chomczyńska-Miliszkiewicz, M. (1994). Rozwijanie wrażliwości nauczycieli na problemy wychowawcze. W: M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 89–95). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.

Ciszkowski, W. (1994). Socjoterapia terenem współdziałania pedagogów i psychologów. W: M. Łobocki (red.). Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 133–137). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Cox, R. (2013). Posłowie. Bogaty plon Abrahama Maslowa. W: A. Maslow, Motywacja i osobowość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Danilewska, J. (2004). Psychologia humanistyczna a pedagogika szkolna, czyli siła „romantycznej utopii” na usługach szkoły w teorii i praktyce. W: S. Palka (red.). Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych (s. 199–211). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dauber, H. (1997). Podstawy pedagogiki humanistycznej. Zintegrowane układy między terapią i polityką. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Derc, K. (1996). Doświadczenie i twórczość w koncepcji Abrahama H. Maslowa. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Drozdowski, P. (2013). Psychoterapia nie jest leczeniem z życia. W: M. We- reszka (red.), Psychoterapia to jest moja partia polityczna. Kraków: Wydawnictwo Różnica.

Flager, R. (2013). Wpływ Abrahama Maslowa. W: A. Maslow, Motywacja i osobowość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Górniewicz, J., Żuchowski, J. (1994). Samorealizacja i wychowanie z inspiracji filozofii i psychologii humanistycznej. W: M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 63–69). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Gombrowicz, W. (1988). Dziennik 1953–1956. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Greenberg, L.S., Safran J.D. (1989). Emotion in psychotherapy. American Psychologist, 44, 19–29.

Grochulska, J. (1998). Autokreacja nauczyciela w pedagogice Carla Rogersa. W: S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 3, k. II. Kielce: Dom Wydawniczy „Strzelec”.

Harris, T.A. (1987). W zgodzie z tobą i z sobą. Praktyczny przewodnik po analizie transakcyjnej. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Jagieła, J. (2013). Integracja osobowości jako wartość edukacyjna. Perspektywa edukacyjnej analizy transakcyjnej. W: A. Gofron, K. Motyl (red.), Podstawy edukacji. Sfera wartości i zasad – konstruowanie przedmiotu (s. 119–139). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Janowska, J. (1995). Podejście Gestalt w rozwijaniu umiejętności psychopedagogicznych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 8, 35–48.

Janowska, J. (2000). Samoaktualizacja w teorii i praktyce kształcenia nauczycieli. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Jankowski, K. (red.). (1976a). Psychologia w działaniu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Jankowski, K. (1976b). Od psychiatrii biologicznej do humanistycznej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Jankowski, K. (1978a). Przełom w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.

Jankowski, K. (1978b). Mój Śambhala. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Jankowski, K. (1980). Analiza transakcyjna. W: H. Wardaszko-Łyskowska (red.), Terapia grupowa w psychiatrii (s. 193–208). Warszawa: PZWL.

Jankowski, K. (2003). Hipisi. W poszukiwaniu ziemi obiecanej. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Jaraczewska, J.M., Adamczyk-Zientara, M. (red.). (2015). Dialog Motywujący. Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury.

Kargulowa, A. (1994). Granice empatii w perspektywie nauk humanistycznych. W: M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 35–43). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kościelniak, M. (2004). Zrozumieć Rogersa. Studium koncepcji pedagogicznych Carla R. Rogersa. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Krüger, H.H. (2005). Wprowadzenie w teorię i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kubiak-Jurecka, E. (1994). Podmiotowość jako problem pedagogiczny w aspekcie kształcenia nauczycieli. W: M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 103–108). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kwaśniewska, K. (1994). Aktywność samowychowawcza jako warunek rozwoju osobowości w psychologii humanistycznej. W: M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 59–62). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kwiatkowska, G.E. (1995). Samorealizacja jako kategoria psychologiczno-pedagogiczna, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 8, 5–21.

Lewandowska, K. (1994). Oddziaływania twórcze i terapeutyczne w kształceniu nauczycieli. W: M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 96–102). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Łobocki, M. (red.). (1994). Psychologia humanistyczna a wychowanie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Maslow, A.H. (1986). W stronę psychologii istnienia. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Maslow, A.H. (2013). Motywacja i osobowość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mearns, D., Thorne, B. (2010). Terapia skoncentrowana na osobie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Miller, W.R., Rollnick, S. (2010). Wywiad motywacyjny. Jak przygotować ludzi do zmiany. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Milerski, B., Śliwerski, B. (red.). (2000). Leksykon PWN. Pedagogika. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nelicki, A. (1999). „Organizmiczna” koncepcja Abrahama H. Maslowa. W: A. Gałdowa (red.), Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości (s. 159– 175). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Niebrzydowski, L. (1976). O poznaniu i ocenie samego siebie. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Obuchowski, K. (2015). Dramat Zygmunta Freuda, czyli o tym, że czasem nie- dobrze mieć rację. W: K. Obuchowski (red.), Wokół psychologii osobowości. Perspektywa kliniczna i humanistyczna. Poznań: Polskie Towarzystwo Przy- jaciół Nauki. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.

Orczyk, A. (2008). Zarys historii szkolnictwa i myśli pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Ornstein, A.C., Hunkins, F.P. (1999). Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Palak, Z. (1995). Samoakceptacja jako jeden z czynników warunkujących funkcjonowanie jednostki. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 8, 23–32.

Rogers, C.R. (1969). Freedom to Learn. Columbus, Ohio: Charles E. Merill Publishing Company.

Rogers, C.R. (1983). Freedom to Learn for the 80’s. Colombus, Ohio: Charles E. Merill Publishing Company, A Bell and Howell Company.

Rogers, C.R. (1991). Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe. Wrocław: „The-saurus – Press”, Juniorzy Gospodarki.

Rogers, C.R. (2002). Sposób bycia. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Rogoll, C.R. (2013). Aby być sobą. Wprowadzenie do analizy transakcyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rosińska, Z., Matusewicz, Cz. (1982). Kierunki współczesnej psychologii, ich geneza i rozwój. Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Naukowe.

Sołowiej, J. (1988). Koncepcja kształcenia C. Rogersa i E.P. Torrance’a. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Stokłosa, B. (1994). Struktura osoby jako podstawa oddziaływań wychowawczych. W: M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 52–58). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Szasz, T. (1978). Mit choroby psychicznej. W: K. Jankowski (red.), Przełom w psychologii (s. 225–240). Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.

Śliwerski, B. (1994). Antypedagogika a psychologia humanistyczna. W: M. Ło- bocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 25–34). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Śliwerski, B. (2004). Pedagogika Gestalt. W: B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Śmierzyński, D. (1994). Animacja środowiska kulturalno-wychowawczego w świetle pedagogiki społecznej, psychologii humanistycznej i pedagogiki twórczej aktywności. W: M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 70–75). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Śnieżek, J. (1994). Idee psychologii humanistycznej w systemie wychowawczym Janusza Korczaka. W: M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 116–121). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Tomkiewicz, A. (2013). Wprowadzenie do wydania polskiego. W: R. Rogoll, Aby być sobą. Wprowadzenie do analizy transakcyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Węgliński, A. (1994). Zasady psychologii humanistycznej a wychowanie resocjalizujące. W: M. Łobocki (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie (s. 122–132). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Published

2019-12-31

How to Cite

Jagieła, J. (2019). Psychopedagogy of self-fulfilment and autonomy: on the links between humanistic concepts and educational transactional analysis (part 4). The Educational Transactional Analysis, (8), 167–194. https://doi.org/10.16926/eat.2019.07.11

Issue

Section

Educational transactional analysis in the light of other psychopedagogical areas

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 
Loading...