Artificial intelligence in media education: potential, challenges and prospects
- Authors
-
-
- Keywords:
- artificial intelligence, media education, media in education, media pedagogy, new technologies, new technologies in teaching
- Abstract
-
This article discusses the role of artificial intelligence (AI) in media education, highlighting its potential for developing students' media literacy, the challenges associated with its implementation, its threats, and future directions for development. Particular attention is paid to the personalization of learning, critical thinking, disinformation, and the ethical implications of AI in the educational process. This article attempts to analyse the opportunities AI offers for media education in the context of a dynamically changing information landscape. The development of artificial intelligence is radically changing the way society functions, communicates, and processes information. In the context of media education, the emergence of AI, recommendation systems, and content personalization poses new challenges and redefines the competencies that should be developed in students and teachers. Media education can no longer be limited to the analysis of traditional media; it must encompass phenomena related to algorithmization, AI-generated disinformation, and the ethical aspects of using intelligent systems. The aim of this article is to analyse the use of AI-based tools in media education, with particular emphasis on their role in developing critical thinking, verifying information and personalizing learning. Due to the rapid development of artificial intelligence, the analysis is based on the current state of knowledge at the time of writing (2025). Long-term empirical research on the impact of artificial intelligence on students' media literacy is lacking, so the conclusions are preliminary and analytical in nature.
- Downloads
-
Download data is not yet available.
- Author Biography
- References
-
Adamski, A., Gosek, M., Przywara, B., (2024). Kompetencje medialne uczniów i nauczycieli kluczem do edukacji w społeczeństwie zmediatyzowanym – prezentacja rezultatów projektu, “Roczniki Kulturoznawcze”, No. 2, 12146.
Adamczyk, K. (2025). Media Education in the Polish System of Mainstream Education. Media-Biznes-Kultura, 1 (18). https://ejournals.eu/czasopismo/media-biznes-kultura/artykul/media-education-in-the-polish-system-of-mainstream-education (accessed 10.08.2025)
Babbie, E., (2006). Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Biedrzycki, K., (2015). Elementy edukacji medialnej w podstawie programowej kształcenia ogólnego obowiązującej w polskiej szkole od 2009 roku. Jak w świetle zapisów podstawy programowej mogą i powinny być kształtowane kompetencje medialne ucznia? [w:] O potrzebie edukacji medialnej w Polsce, M. Federowicz, S. Ratajski (eds.), Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Warszawa 2015.
Bughingham, D., (2003). Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture, Polity Press, 2003, s.16.
Drzewiecki, P., (2011). Edukacja medialna w Polsce w latach 2008–2011. Najważniejsze inicjatywy, główne problemy, perspektywa rozwoju, “Biuletyn Edukacji Medialnej” 2011, No. 1, p. 64.
Drzewiecki, P., (2010). Media Aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej?, Otwock–Warszawa.
Dyczewski, L., (2005). Konieczność kompetencji medialnej w rodzinie [in:] Rodzina, dziecko, media, L. Dyczewski (ed.), Wydawnictwo KUL, Lublin.
European Commission, Ethics Guidelines for Trustworthy AI, Brussels 2023, EU Publications.
Filiciak, M., (2013). Media, wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i Internetu, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.
Floridi, L. (2023). The Ethics of Artificial Intelligence. Oxford University Press.
Gacka, M. (2022). Sztuczna inteligencja w edukacji – możliwości i wyzwania. Edukacja medialna, 2(20), 45-57.
Gajda, J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., (2000). Edukacja medialna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Gorzeńska, O, Ratanowicz E, (2019). Zmiany, innowacje, eksperymenty. W poszukiwaniu inspiracji.Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli, wyd.Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa,s. 7.
Goralski, M, K. Górniak-Kocikowska. (2019). Edukacja w dobie sztucznej inteligencji: Wola słuchania jako nowe wyzwanie pedagogiczne. Ethos, 32/1(125), 152–198. DOI: 10.12887/32-2019-1-125-11.
Holmes, W, Bialik M & Fadel C. (2019). Artificial Intelligence in Education: Promises and Implications for Teaching and Learning. Center for Curriculum redesign
Humble, N., Mozelius, P. (2022). The threat, hype, and promise of artificial intelligence in education [Zagrożenie, szum i możliwości sztucznej inteligencji w edukacji]. Discover Artificial Intelligence, 2, 22. DOI: 10.1007/s44163-022-00039-z.
Janta, M., (2020). Nauczyciel Medialny ?Kompetencje medialne nauczycieli i ich wykorzystanie w nauczaniu zdalnym. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 9 grudzień 2020, T. 23, nr 4, s. 87–108. [udostępniono 18.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2020.4.004
Jaakkola, M., (2020). Media re-education and the need to be constantly updated. Interview with Grzegorz Ptaszek, „Central European Journal of Communication” 2020, No. 2, p. 285-291.
Juszczyk-Rygałło, J., (2016). O potrzebie rewitalizacji edukacji medialnej, “Prace Naukowe Akademii i im. Jana Długosza w Częstochowie” – “Pedagogika” 2016, Vol. XXV, No. 2, p.135.
Kostecka, M. (2024). Sztuczna inteligencja – co to jest i co potrafi ? W: J. Pyżalski, A. Łu- czyńska (red.), Sztuczna inteligencja: Prawdziwe zmiany w edukacji? (ss. 6–13). Fundacja Szkoła z Klasą.
Koziej, S. (2023). Możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji do wspierania edukacji inkluzyjnej. Student Niepełnosprawny: Szkice i Rozprawy, 23(16), 11–20. DOI: 10.34739/sn.2023.23.01.
Laurillard, D., (2008) Technology Enhanced Learning as a Tool for Pedagogical Innovation Journal of Philosophy of Education, Volume 42, Issue 3-4, August 2008, Pages 521–533, https://doi.org/10.1111/j.1467-9752.2008.00658.x [accessed on18.7.2025]
Livingstone, S. (2004). Media Literacy and the challenge of new information and communication technologies. The Communication review, 7(1), 3-14.
Luckin, R. (2018). Machine learning and human intelligence: The future of education for the 21st century [Uczenie maszynowe i ludzka inteligencja: Przyszłość eduka- cji w XXI wieku]. London: UCL Institute of Education Press.
Luckin, R., Holmes, W., Gri ths, M., Forcier, L. B. (2016). Intelligence unleashed: An argument for AI in education [Inteligencja uwolniona: Argument za sztuczną inteligencją w edukacji]. London: Open Ideas, Pearson Education.
Łuc, I. (2018). Edukacja medialna w szkole podstawowej pomiędzy teorią a koniecznością edukacyjną. Studia z Teorii Wychowania, 9/3(24), 179–200.
Markowska, M.,(2013). Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Maziarz, M., (2010). Naprawdę jaka jest? Edukacja medialna i jej najbliższa przyszłość w polskiej szkole, w: Dziennikarstwo i Media, t.1. 2010 s.222.
Maziarz, M., (2012). Edukacja medialna poprzez edukację dziennikarską. Opis działań w ramach innowacji pedagogicznej „Edukacja medialna” w: Dziennikarstwo i Media, t.3. (2012), s. 139.
Metz, C., (2024). When AI Hallucinates: A New Challenge for Media Literacy. The New York Times 2024.
Model Edukacji Medialnej, Informacyjnej i Cyfrowej (MEMIC), A. Pacewicz, G. Ptaszek (eds.), Centrum Edukacji Obywatelskiej, Filmoteka Narodowa ‒ Instytut Audiowizualny, Fundacja Nowoczesna Polska, Fundacja Szkoła z Klasą, Polski Komitet do spraw UNESCO, Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Kraków–Warsaw 2019, pp. 22‒26.
Murawska-Najmiec, E., (2015). Edukacja medialna w Polsce: krajowe podejście instytucjonalne w kontekście polityki europejskiej oraz dorobku społeczności i organizacji międzynarodowych [in:] O potrzebie edukacji medialnej w Polsce, M. Federowicz, S. Ratajski (eds.), Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Warszawa.
Nowak, S., (2011). Metodologia nauk społecznych. Warszawa.
Nowicka, E. (2024). Sztuczna inteligencja a wyzwania dla edukacji medialnej, Wychowanie w Rodzinie t. XXXI (2/2024) s. 207-212
Nowicka, E., (2023). Edukacja medialna wobec zagrożeń w cyfrowym świecie dziecka, „Wychowanie w Rodzinie” , No. 4, pp. 197‒208.
Nowicka, E., (2019). Edukacja medialna w rodzinie a zapobieganie zagrożeniom medialnym, „Dyskursy Młodych Andragogów” , No. 20, pp. 317‒327.
Nowicka, E., (2021). Nauczyciel edukacji medialnej, “Lubelski Rocznik Pedagogiczny” , Vol. 40, part 2, p. 187.
Okoń, W., (2001). Nowy Słownik Pedagogiczny, wydanie trzecie poprawione, Wydawnictwo Akademickie Żak 2001.
Ogonowska, A., (2006). Szkolny słownik mediów elektronicznych, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków.
Ogonowska, A., (2009). Telewizja w edukacji medialnej, Kraków, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Ogonowska, A., (2013). Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2013.Polaczek-Bigaj M., System medialny w PRL a współczesny system mediów masowych – podstawowe zasady funkcjonowania [in:] P. Borowiec, R. Kłosowicz, P. Ścigaj, Odmiany współczesnej nauki o polityce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014.
Pasqale, F. (2015). The Black Box Society: The Secret Algorithms That Control Money and Information. Harvard University Press 2015.
Pilch, T., Bauman T.,(2001). Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Przyborowska, B, (2013). Pedagogika innowacyjności : między teorią a praktyką , Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń., s. 304
Przyborowska, B. (2003). Struktury innowacyjne w edukacji: Teoria, praktyka, rozwój. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Siemieniecki, B. (2003). Edukacja informatyczna i edukacja medialna jako jeden przedmiot kształcenia w szkole podstawowej i gimnazjum, „Chowanna” 2003, No. 1, pp. 123‒131.
Siemieniecki, B. (1995). Perspektywy edukacji z komputerem, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń–Płock.
Smyl, W. (2007). Szkolna edukacja medialna, “Media, Kultura, Społeczeństwo” 2007, No. 1, pp. 96‒97.
Strykowski, W., (2007). Kompetencje medialne: pojęcie, obszary, formy kształcenia, [in:] W. Strykowski, W. Skrzydlewski (eds.), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, Wydawnictwo eMPi2, Poznań.
Strykowski, W., Kąkolewicz W., Ubermanowicz M., (2008). Kompetencje nauczyciela edukacji medialnej, „Neodidagmata” , No. 29/30, pp. 55‒75.
Stunża, G., (2011). Pedagogiczna luka uczestnictwa. Edukacja medialna studentów na przykładzie serwisu www.edukatormedialny.pl, „Kultura i Historia” , No. 20.
Stunża, G. (2012). Edukacja zaangażowana: (nowe) media w projektach kulturalnych [in:] A. Stańczuk, I. Żerek, M. Adamiec Maria et al., Nowe media + animacja kultury, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2012.
Stylec-Szromek, P. (2018). Sztuczna inteligencja – prawo, odpowiedzialność, etyka. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie 2018, 123, 501–509. DOI: 10.29119/1641-3466.2018.123.34.
Tanaś, W., (2007). Edukacja wobec mediów. Teoria i praktyka, wyd. APS, Warszawa 2017, s.12.
Walczak, K., Cellary, W. (2023). Challenges for higher education in the era of widespread access to generative AI [Wyzwania dla szkolnictwa wyższego w dobie powszechnego dostępu do generatywnej sztucznej inteligencji]. Economics and Business Review, 9(2). DOI: 10.18559/ebr.2023.2.743.
Witczak, H., (2012). Problemy i twierdzenia naukowe w: Podstawy metodologiczne prac doktorskich, M. Sławińska, H. Witczak(eds.),, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012.
Włodarczyk, J. (2021). Edukacja medialna w erze sztucznej inteligencji. Kultura i Edukacja, 1(131), 34-48.
Zając, J., (2021). Nauczyciel w erze cyfrowej – między tradycją a innowacją w: Edukacja medialna nr 2(14)/2021, s. 9.
Zawacki-Richter, O., Marin, V.I., Bond, M. (2019). Systematic review of research on artificial inteligence applications in higher education – Where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16 (1), 1-27.
- Downloads
- Published
- 2025-12-08
- Issue
- No. 14 (2025)
- Section
- On the border of fields
- License
-
Copyright (c) 2025 Katarzyna Adamczyk

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AUTHOR'S STATEMENT
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license
How to Cite
Similar Articles
- Dorota Anna Siemieniecka, Communicators in e-learning – recommendations for teaching practice at the times of coronavirus COVID-19 – report from pilot research , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
- Sylwia Galanciak, Marek Siwicki, The Pandemic as an impulse for the reflections of pedagogy students – the point of view of qualitative analysis , The Educational Transactional Analysis: No. 10 (2021)
- Sylwia Galanciak, Marek Siwicki, Students of pedagogy on social relations at the beginning of the pandemic – in the light of a qualitative analysis of their personal and social reflectiveness , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
- Agnieszka Iwanicka, Social media and influencers in the lives of teenagers , The Educational Transactional Analysis: No. 11 (2022)
- Zbigniew Łęski, Passivity in Transactional Analysis and the Susceptibility of Users to Cyber Threats , The Educational Transactional Analysis: No. 14 (2025)
- Grażyna Cęcelek, Information technology as an important tool in contemporary lifelong learning , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
- Paweł Plaskura, Education in the Era of Generative Artificial Intelligence: A Transactional Analysis Perspective , The Educational Transactional Analysis: No. 14 (2025)
- Zbigniew Łęski, Person-Computer Interaction in the Era of Advanced Artificial Intelligence Language Models , The Educational Transactional Analysis: No. 12 (2023)
- Jacek Szedel, Bożena Wieczorek, Estimating Ego States: The Machine Learning Perspective , The Educational Transactional Analysis: No. 12 (2023)
- Małgorzata Świerk, Needs that are not included in the schedule – transactional analysis of students’ (future teachers’) experiences , The Educational Transactional Analysis: No. 14 (2025)
You may also start an advanced similarity search for this article.
