Multicultural school. Students’ identity and value system
- Authors
-
-
Anna Kropiewnicka-Mielko
współpraca
-
- Keywords:
- multicultural education, multiculturalism, identity, identity identification, self-identification, values, value system
- Abstract
-
The article presents the phenomenon of multiculturalism and multicultural and intercultural education on the basis of publications by J. Nikitorowicz, J. A. Banks, M. A. Gibson and other authors, as well as own research on the system of values and identity identification of students of the Canadian School in Warsaw. The article attempts to diagnose the system of values and identity of students of the Canadian School and compares the results of the research with the results of other researchers. The research shows what students of the multicultural school identify with and which values are most important to them.
Presenting the system of values of young students, the author drew attention to the fact that the respondents highly value health, freedom, social values such as goodness, honesty, respect, safety and love.
Identity self-identifications refer to declarations related to gender, sense of identity of national, European, global, religious and traditional nature.
The value system and self-identifications of the students of the Canadian School prove that young people in a multicultural school are open-minded, modern and feel first and foremost citizens of the world.
- Downloads
-
Download data is not yet available.
- References
-
Banks, J.A. (2014). An introduction to multicultural education. Boston: Pearson.
Fredro, M., Grudzińska, A., Kubin, K. (2010). Szkoła wielokulturowa – orga-nizacja pracy i metody nauczania. Wybór tekstów. Warszawa: Forum na Rzecz Różnorodności Społecznej.
Gibson, M.A. (1984). Approaches to multicultural education in the United States: Some Concepts and Assumptions. Anthropology & Education Quarterly, 1, 94–120. Special Anniversary Issue: Highlights from the Past.
Giddens, A. (1991). Modernity and Self-Identity. Stanford: Stanford Universi-ty, Press Stanford.
Głowiak, K. (2021).Wielokulturowość w polskiej szkole. Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego, 35, 25–40.
Gromkowska-Melosik, A., Melosik, Z. (2012). Tożsamość w społeczeństwie współczesnym: pop-kulturowe (re)intepretacje. Kraków: Oficyna Wydaw-nicza Impuls.
Grzybowski, P.P. (2011). Edukacja międzykulturowa – konteksty: od tożsa-mości po język Międzynarodowy. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Hakkinen, K. (ed.). (1998). Multucultural Education: Reflection on Theory and Practice. University of Jyvaskyla. Jyvaskyla: Continuing Education Centre, Multicultural Programmes.
Lewowicki, T., Ogrodzka-Mazur, E., Gajdzica, A. (2013). Kultura w edukacji międzykulturowej - doświadczenia i propozycje praktyczne. Toruń: Wy-dawnictwo Adam Marszałek.
Lewowicki, T., Ogrodzka-Mazur, E., Szczurek-Boruta, A. (2011). Edukacja między¬kulturowa – dokonania, problemy, perspektywy. Cieszyn – War-szawa – Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Lewowicki, T., Ogniewjuk, W., Ogrodzka-Mazur E., Sysojewa S. (2014). Wie-lokultu¬rowość i edukacja. Warszawa – Cieszyn – Kijów: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Melosik, Z. (2007). Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Mikulska, A. (2018). Wielokulturowość w polskiej szkole – przykłady do-brych praktyk na podstawie doświadczeń Szkoły Podstawowej w Mro-kowie. In: P.E. Gębal (ed.), Edukacja wobec migracji. Konteksty glotto-dydaktyczne i pedagogiczne (pp. 221–238). Kraków: Księgarnia Akade-micka.
Nikitorowicz, J. (2003). Młodzież pogranicza kulturowego Białorusi, Polski, Ukrainy wobec integracji europejskiej. Tożsamość, plany życiowe, war-tości. Białystok: Trans Humana.
Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Puzynina, J. (1993). O znaczeniu wartości. In: J. Bartmiński, M. Mazurkie-wicz-Brzozowska (eds.), Nazwy wartości. Studia leksykalno-semantyczne (pp. 9–21). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Szczurek-Boruta, A. (2007). Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości: Szkice pedagogiczne. Katowice: Uniwersytet Śląski. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji, Wydawnictwo Impuls.
Szymański, M.J. (1998). Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy. Warsza-wa: IBE.
Taylor, Ch. (1995). Źródła współczesnej tożsamości. In: K. Michalski (ed.), Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo (pp. 9–21). Warszawa – Kraków: ZNAK.
Zamojska, E. (1998). Kulturowa tożsamość młodzieży. Poznań: Toruń, UŁAM.
- Downloads
- Published
- 2023-12-28
- Issue
- No. 12 (2023)
- Section
- Research Raports
- License
-
Copyright (c) 2023 Anna Kropiewnicka-Mielko
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license
How to Cite
Similar Articles
- Bogusław Śliwerski, prof. dr hab., Czy Akademia Khana zrewolucjonizuje także polską edukację? , The Educational Transactional Analysis: No. 2 (2013)
- Bożena Wieczorek, Automated assessment system as a supportive tool for teaching programming in Academic Secondary School of SUT , The Educational Transactional Analysis: No. 11 (2022)
- Adrianna Sarnat-Ciastko, ”School Tutoring – pedagogy of dialogue programme ” as a recommended preventive programme. , The Educational Transactional Analysis: No. 10 (2021)
- Kateryna Bulhakova, Zarina Sevalneva, Work on the somatic script with the use of the favourite childhood fairy tale , The Educational Transactional Analysis: No. 4 (2015)
- Justyna Józefowicz, Effective school in a crisis COVID-19 , The Educational Transactional Analysis: No. 10 (2021)
- Piotr Toczyski, The Potential of Educational Transactional Analysis for Human Rights Education , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Małgorzata Minchberg, mgr, Education through art: an artist at school , The Educational Transactional Analysis: No. 7 (2018)
- Agnieszka Iwanicka, Types of Digital Presence among Seniors , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Zbigniew Chodkowski, The feeling of efficiency in the opinion of the surveyed students of Rzeszów universities , The Educational Transactional Analysis: No. 11 (2022)
- Adrianna Sarnat-Ciastko, School in the eyes of Polish seventh graders in the context of their life positions , The Educational Transactional Analysis: No. 8 (2019)
You may also start an advanced similarity search for this article.