Educational Transactional Analysis, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Multicultural school. Students’ identity and value system

Authors
  • Anna Kropiewnicka-Mielko

    współpraca
Keywords:
multicultural education, multiculturalism, identity, identity identification, self-identification, values, value system
Abstract

The article presents the phenomenon of multiculturalism and multicultural and intercultural education on the basis of publications by J. Nikitorowicz, J. A. Banks, M. A. Gibson and other authors, as well as own research on the system of values and identity identification of students of the Canadian School in Warsaw. The article attempts to diagnose the system of values and identity of students of the Canadian School and compares the results of the research with the results of other researchers. The research shows what students of the multicultural school identify with and which values are most important to them.

Presenting the system of values of young students, the author drew attention to the fact that the respondents highly value health, freedom, social values such as goodness, honesty, respect, safety and love.

Identity self-identifications refer to declarations related to gender, sense of identity of national, European, global, religious and traditional nature.

The value system and self-identifications of the students of the Canadian School prove that young people in a multicultural school are open-minded, modern and feel first and foremost citizens of the world.

Downloads
Download data is not yet available.
References

Banks, J.A. (2014). An introduction to multicultural education. Boston: Pearson.

Fredro, M., Grudzińska, A., Kubin, K. (2010). Szkoła wielokulturowa – orga-nizacja pracy i metody nauczania. Wybór tekstów. Warszawa: Forum na Rzecz Różnorodności Społecznej.

Gibson, M.A. (1984). Approaches to multicultural education in the United States: Some Concepts and Assumptions. Anthropology & Education Quarterly, 1, 94–120. Special Anniversary Issue: Highlights from the Past.

Giddens, A. (1991). Modernity and Self-Identity. Stanford: Stanford Universi-ty, Press Stanford.

Głowiak, K. (2021).Wielokulturowość w polskiej szkole. Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego, 35, 25–40.

Gromkowska-Melosik, A., Melosik, Z. (2012). Tożsamość w społeczeństwie współczesnym: pop-kulturowe (re)intepretacje. Kraków: Oficyna Wydaw-nicza Impuls.

Grzybowski, P.P. (2011). Edukacja międzykulturowa – konteksty: od tożsa-mości po język Międzynarodowy. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Hakkinen, K. (ed.). (1998). Multucultural Education: Reflection on Theory and Practice. University of Jyvaskyla. Jyvaskyla: Continuing Education Centre, Multicultural Programmes.

Lewowicki, T., Ogrodzka-Mazur, E., Gajdzica, A. (2013). Kultura w edukacji międzykulturowej - doświadczenia i propozycje praktyczne. Toruń: Wy-dawnictwo Adam Marszałek.

Lewowicki, T., Ogrodzka-Mazur, E., Szczurek-Boruta, A. (2011). Edukacja między¬kulturowa – dokonania, problemy, perspektywy. Cieszyn – War-szawa – Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Lewowicki, T., Ogniewjuk, W., Ogrodzka-Mazur E., Sysojewa S. (2014). Wie-lokultu¬rowość i edukacja. Warszawa – Cieszyn – Kijów: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Melosik, Z. (2007). Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Mikulska, A. (2018). Wielokulturowość w polskiej szkole – przykłady do-brych praktyk na podstawie doświadczeń Szkoły Podstawowej w Mro-kowie. In: P.E. Gębal (ed.), Edukacja wobec migracji. Konteksty glotto-dydaktyczne i pedagogiczne (pp. 221–238). Kraków: Księgarnia Akade-micka.

Nikitorowicz, J. (2003). Młodzież pogranicza kulturowego Białorusi, Polski, Ukrainy wobec integracji europejskiej. Tożsamość, plany życiowe, war-tości. Białystok: Trans Humana.

Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Puzynina, J. (1993). O znaczeniu wartości. In: J. Bartmiński, M. Mazurkie-wicz-Brzozowska (eds.), Nazwy wartości. Studia leksykalno-semantyczne (pp. 9–21). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Szczurek-Boruta, A. (2007). Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości: Szkice pedagogiczne. Katowice: Uniwersytet Śląski. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji, Wydawnictwo Impuls.

Szymański, M.J. (1998). Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy. Warsza-wa: IBE.

Taylor, Ch. (1995). Źródła współczesnej tożsamości. In: K. Michalski (ed.), Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo (pp. 9–21). Warszawa – Kraków: ZNAK.

Zamojska, E. (1998). Kulturowa tożsamość młodzieży. Poznań: Toruń, UŁAM.

Cover Image
Downloads
Published
2023-12-28
Section
Research Raports
License

Copyright (c) 2023 Anna Kropiewnicka-Mielko

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

By submitting the article, I agree to make it available under this license

How to Cite

Kropiewnicka-Mielko, A. (2023). Multicultural school. Students’ identity and value system. The Educational Transactional Analysis, 12, 203-218. https://doi.org/10.16926/eat.2023.12.11

Similar Articles

1-10 of 63

You may also start an advanced similarity search for this article.