Edukacyjna Analiza Transakcyjna, ISSN 2299-7466  eISSN 2658-1825

Wpływ Embrace Therapy® w ujęciu analizy transakcyjnej na domknięcie potrzeb („głasków”) wewnętrznego dziecka, zmianę perspektywy oceny sytuacji i uwolnienie trudnych emocji

Autor
  • Dagmara Szymańska

    brak
Słowa kluczowe:
transactional analysis, embrace therapy, inner child, biofeedback, spirituality
Abstrakt

Metoda Embrace Therapy® (ET®) wykazuje korelację z konceptem Analizy Transakcyjnej (AT), która obecnie zaliczana jest jako jeden z najbardziej holistycznych nurtów postrzegania osobowości. Analiza transakcyjna (AT), jako teoria stanów Ja (Rodzic, Dorosły, Dziecko), dostarcza spójnego i prostego systemu określenia własnych myśli, odczuć i zachowań, zarówno w relacjach z innymi ludźmi, jak i z samym sobą. Jej praktyczne zastosowanie terapeutyczne dotyka pracy i komunikacji z Wewnętrznym Dzieckiem (Ja-Dziecko), które jest najbardziej pierwotnym i esencjonalnym składnikiem każdej osobowości. Metoda ET® łączy aspekt mentalny i duchowy i służy do komunikacji z Wewnętrznym Dzieckiem (WD) z poziomu Boskiego Rodzica (BR), czyli Świadomości Duchowej, które w koncepcie AT odpowiada Ja-Dorosłemu. Metoda ET® znajduje swoje zastosowanie w uwalnianiu trudnych emocji takich jak lęk, niepokój, wstyd, poczucie winy, bezsilność, złość, gniew, smutek, żal.  Uwolnienie emocji ze wspomnień z dalekiej lub bliskiej przeszłości, z teraźniejszości oraz z wyobrażonych lęków na przyszłość, a także w zmianie perspektywy danego wydarzenia. W empirycznej części artykułu przedstawiono wyniki badań na podstawie raportów z zapisów fal mózgowych przed i po sesji ET®, które wskazują na znaczące obniżenie stresu i wzrost wyciszenia i spokoju u badanych. Do badania 8 ochotników użyto metody pomiarowej Biofeedback. W badaniu zmierzono parametry wszystkich 8 fal (Delta, Theta, Alpha, SMR, Beta 1, Beta2, HiBeta, a także Gamma) a wnioski wyciągnięto na podstawie raportów z tych badań.

Pobrania
Statystyki pobrań niedostępne.
Bibliografia

Berne, E. (2022). W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 8.

Boszormenyi-Nagy, G. M., Spark, L. (1973). Invisible loyalties: Reciprocity in Intergenerational Family Therapy. New York: Harper & Row, s. 19.

Filimon, F., Nelson, J. D., Hagler, D. J., Sereno, M. I. (2007). Human cortical representations for reaching: mirror neurons for execution, observation, and imagery. Neuroimage, 37(4), 1315-28. doi: 10.1016/j.neuroimage.2007.06.008. Epub 2007 Jun 18. PMID: 17689268; PMCID: PMC2045689.

Gambin, M., Łukowska, E. (2009). Wspomaganie rozwoju dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Henry, R. (2005). The mental Universe. Nature, 436, 29. https://doi.org/10.1038/436029a

HPM Medical (2022). Materiały szkoleniowe I stopień Trenera Biofeedbacku.

Jankowski, K. (1980). Analiza transakcyjna. W: H. Wardaszko Łyskowska (Red.), Terapia grupowa w psychiatrii. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 197.

Jagieła, J. (2012). Edukacyjna Analiza Transakcyjna w kilku odsłonach. Częstochowa: Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, s. 13. Pobrano z: http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/371/Edukacyjna_Analiza_T.pdf

Jagieła, J. (2015). Stan wewnętrznego dziecka w analizie transakcyjnej. Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, XXIV, 321–330. http://dx.doi.org/10.16926/p.2015.24.26

Jastrzębski, A. (2010). Analiza transakcyjna. W: L. Grzesiuk & H. Suszek (Red.), Psychoterapia. Integracja. Podręcznik akademicki. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury, s. 360.

Leary, M. R., Springer, C., Negel, L., Ansell, E., & Evans, K. (1998). The causes, phenomenology, and consequences of hurt feelings. Journal of Personality and Social Psychology, 74(5), 1225–1237. https://doi.org/10.1037/0022-3514.74.5.1225

Luvaas, T. (1995). Jestem tutaj – rozmowa z moim wewnętrznym dzieckiem. Łódź, s. 12.

Pańczyk, J. (1998). System biofeedeback w praktyce dydaktyczno-pedagogicznej. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 9, 43–72.

Pecyna, M. B. (2001). Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Schutzenberger, A. A. (2017). Psychogenealogia w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Virgo.

Szymańska, D. (2020). Boski Umysł. Warszawa: Wydawnictwo Virgo, s. 169.

Thompson, M. & Thomson, L. (2012). Neurofeedback. Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Wrocław: Wydawnictwo Biomed Neurotechnologie.

https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/8556/AF172--03--Wykorzystanie-metody--Zielinska.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Tabela 1)

https://www.ted.com/talks/jill_bolte_taylor_my_stroke_of_insight?language=pl&subtitle=pl

https://fb.watch/oKIUkwFewf/

https://www.facebook.com/dagmaraszymanskapl/posts/pfbid02fpJZf3fEuQyyStUGpvMZ2Zmip15Q2nPhhkYKcYWt8LCHtJuMcZvNJJf7CHiHrEAKl

https://fb.watch/oKIPW8xR23/

Cover Image
Opublikowane
28.12.2023
Dział
Analiza transakcyjna w edukacji
Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Dagmara Szymańska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji

Jak cytować

Szymańska, D. (2023). Wpływ Embrace Therapy® w ujęciu analizy transakcyjnej na domknięcie potrzeb („głasków”) wewnętrznego dziecka, zmianę perspektywy oceny sytuacji i uwolnienie trudnych emocji. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 12, 121-148. https://doi.org/10.16926/eat.2023.12.07

Podobne artykuły

31-40 z 145

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.