Motywacja oraz motywowanie w procesie kształcenia w ujęciu teorii analizy transakcyjnej
- Autor
-
-
Paulina Ratajczak
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
-
- Słowa kluczowe:
- motywacja, motywowanie, analiza transakcyjna, stany Ja, symbiozy, kontaminacje.
- Abstrakt
-
W artykule przedstawiono niektóre aspekty motywowania innych (lub jego braku) oraz wzbudzania i wygaszania motywacji u siebie przez jednostkę w procesie kształcenia w ujęciu teorii analizy transakcyjnej z perspektywy: modelu strukturalnego, koncepcji symbiozy pierwszego i drugiego stopnia oraz modelu patologii strukturalnej na przykładzie kontaminacji. W zakresie ostatniej koncepcji, zaprezentowano wybrane wyniki badań własnych. Ich celem było między innymi rozpoznanie, w jakim stopniu nauczyciele posługują się nieskontaminowanym stanem Ja Dorosły oraz kontaminacjami (Rodzicielskimi, Dziecięcymi, Podwójnymi) w odniesieniu do procesu kształcenia. Jednym z celów badań było także poznanie treści stanu Ja nieskontaminowanego Dorosłego u nauczycieli oraz treści i rodzaju kontaminacji nauczycielskich odnośnie procesu kształcenia.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Berne, E. (2008). Dzień dobry… i co dalej? Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Berne, E. (1966). Principles of group treatment. New York: Oxford University Press.
Berne, E. (2007). W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chéreau, M. (2018). La motivation à l’adolescence un enjeu identitaire. Actualités en Analyse Transactionnelle, 162, 37-46.
Frączek, A., Smelkowska, A. (2016). Studium Analizy Transakcyjnej [Materiały niepublikowane].
Godet, J. P. (2002). Se motiver et être solidaire. Comment faire dans un environnement qui freine? [Artykuł niepublikowany przedstawiony na Kongresie Analizy Transakcyjnej we Francji].
Okoń, W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Pilch, T. (red.) (2004). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T.3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Przybylski, P. (2021). The Three-Cornered Contract in Psychotherapy of the Adolescent and theirparents. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 10,115–128. Http://dx.doi.org/10.16926/eat.2021.10.06.
Sillamy, N. (1994). Słownik psychologii. Katowice: Wydawnictwo „Książnica”.
Siuta, J. (red.) (2009). Słownik psychologii. Kraków: Krakowskie Wydawnictwo Naukowe.
Steiner, C. (1974). Scripts People Live: transactional analisys of life scripts. New York: Crove Press.
Steward, I., Joines, V. (2016). Analiza transakcyjna dzisiaj. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2022
- Numer
- Nr 11 (2022)
- Dział
- Analiza transakcyjna w edukacji
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2022 Paulina Ratajczak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Adrianna Sarnat-Ciastko, dr, Stany Ja tutorów rówieśników. Efekty realizacji innowacji pedagogicznej „Pasje zawodowe – program z wykorzystaniem metody tutoringu rówieśniczego” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Sandra Skorza, mgr, Edukacja multimedialna w przedszkolach – analiza doświadczeń , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Anna Pierzchała, Sytuacja rodzinna w okresie dzieciństwa i dorastania a działania skryptowe w ujęciu analizy transakcyjnej. Raport z badań , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Irena Przybylska, Ideologie i praktyka edukacji emocjonalnej w szkole – perspektywa interakcyjna , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Agata Szekiełda, mgr, Korepetycje w podejściu relacyjnym: uczenie się i nauczanie jako proces terapeutyczny. Refleksja w oparciu o model analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Justyna Józefowicz, Skuteczna szkoła w kryzysie COVID-19 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, rec.] Paul Bloom, Przeciw empatii. Argumenty za racjonalnym współczuciem, tłum. M. Chojnacki, Wydawnictwo Charaktery, Kielce 2017, ss. 272 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, Od redakcji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 4 (2015)
- Bożena Marzec, dr, Działania i reakcje nauczyciela na zachowania agresywne dzieci w wieku przedszkolnym , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Jarosław Jagieła, dr hab.prof. AJD, [rec.] T. White, Working with Drug and Alcohol Users , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 4 (2015)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.