Stany Ja uczniów a spostrzeganie przez nich wybranych elementów obrazu własnego życia rodzinnego
- Autor
-
-
Joanna Grabowska, mgr
Zespół Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie
-
- Słowa kluczowe:
- analiza transakcyjna, stany Ja, spostrzeganie obrazu rodziny przez uczniów
- Abstrakt
-
Celem artykułu jest analiza wzajemnych związków pomiędzy obrazem rodziny pochodzeniaa ujawnianymi stanami Ja osób badanych w ramach koncepcji analizy transakcyjnej. Przedstawiono zarys teorii Erica Berne’a opisujący analizę struktury stanów Ja: Rodzic Krytyczny, RodzicOpiekuńczy, Dziecko Naturalne i Dziecko Przystosowane oraz Dorosły, wraz z zawartym w nimstanem Ethos i Pathos. Zaprezentowano przegląd literatury w zakresie związków rodziny pochodzenia z cechami jednostki podlegającymi jej oddziaływaniom w ujęciu systemowym typologii i relacji rodzinnych. Główne założenia badawcze dotyczące związków pomiędzy wybranymi parametrami rodziny a wynikającymi z koncepcji analizy transakcyjnej stanami Ja osób badanych potwierdziły się w zakresie związku pomiędzy spostrzeganym poziomem spójności i komunikacjiw rodzinie oraz takimi stanami Ja, jak Pathos. Istotne statystycznie związki ze stanami Ja uzyskano dla wybranych właściwości matek i ojców. Ciekawym wynikiem jest obraz stanów Ja badanej młodzieży w postaci egogramu. Uzyskany profil wyników wykazuje wysoką zgodność z postulowanym w literaturze AT optymalnym dla funkcjonowania człowieka rozkładem stanów Ja. Przedstawione wnioski dotyczą badań porównawczych i praktycznych implikacji uzyskanych wynikówdla procesu edukacji i wychowania oraz relacji nauczyciel–uczeń.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2017
- Numer
- Nr 6 (2017)
- Dział
- Raporty z badań
- Licencja
-
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Jarosław Jagieła, Psychopedagogika sensu i wartości, czyli o związkach terapii egzystencjalnej z analizą transakcyjną. (cz. 6) , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 10 (2021)
- Małgorzata Lubojańska, mgr, Czy analiza transakcyjna może stać się pomocnym „narzędziem” w pracy nauczyciela? , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Bolesław Niemierko, prof. dr hab., Analiza transakcyjna jako metoda diagnostyki edukacyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 2 (2013)
- Jurij Pelekh, [Review of the book], Jarosław Jagieła (2023). Psychopedagogika relacji. Analiza transakcyjna dla nauczycieli i wychowawców. Wydawnictwo Difin, 561 pp. , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Jarosław Jagieła, dr hab. prof. AJD, [rec.] Julie Hay, Analiza transakcyjna dla trenerów , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Jarosław Jagieła, [rec.] Monika Dawid-Sawicka, Elżbieta Stelmach (2023). 13 wzorców dobrej komunikacji i relacji. Analiza transakcyjna w praktyce. Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., ss. 226 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Adrianna Ciastko, dr, Edukacyjna analiza transakcyjna na XXI Konferencji PTDE , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 4 (2015)
- Zbigniew Wieczorek, dr, „Lustereczko, powiedz przecie...”, czyli analiza transakcyjna i neurony lustrzane , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Eunika Baron-Polańczyk, Skutki oddziaływania ICT – chaos i ”zagubienie” informacyjne w opinii uczniów i nauczycieli , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Monika Czyżewska, Ewa Duda, Magda Lejzerowicz, Anna Perkowska-Klejman, Ada Sarnat-Ciastko, Edyta Zawadzka, Tutoring: znaczenia nadawane pojęciu przez tutorów. Analiza pola semantycznego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.