Humanistic Ratio in Pedagogical Sciences

Abstract

Reconstruction so called „ratio humanistic” F. Znaniecki’s lets for the explicit marking of pedagogics as the special science, as part of sciences about the culture – with the own humanistic ratio. That the „ratio” in pedagogics is assuming the formula of such a theoretical approach which defines this circumstance, that it is presenting subjectively certain states of affairs, which are objectively stated through ordinary social-pedagogic experience. In the presented proposal it is about „socialized” variant of this ratio, included in categories of the social awareness, along with interpretative premises: with educational activities, the theory of the value and the valuation in the education, with assuming about rationality of educational activities.

Pdf (Język Polski)

References

Bystroń, J. (1917). Rozwój problemu socjologicznego w nauce polskiej. Archiwum Komisji do Badania Historii Filozofii w Polsce. T. 1, cz. 2.

Dzida, J. (1987). Prakseologia. W: Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny. Wrocław.

Gofron, A. (2008). Różnorodność propozycji epistemologicznych a praktyka edukacyjna. W: A. Gofron, M. Piasecka (red.). Podstawy edukacji: Wielość propozycji epistemologicznych a różnorodność rozwiązań praktycznych w edukacji. Częstochowa.

Gofron, A. (2010). Epistemologiczne podstawy modernizmu i postmodernizmu. Konteksty edukacyjne. Częstochowa.

Gofron, A. (2011). Teoretyczność pedagogiki a status poznawczy dydaktyki. W: B. Gofron, A. Gofron (red.). Podstawy edukacji. Konteksty dydaktyczne. Kraków.

Kmita, J. (1971). Z metodologicznych problemów interpretacji humanistycznej. Warszawa.

Kmita, J. (1985). Kultura i poznanie. Warszawa.

Kmita, J. (1995). Jak słowa łączą się ze światem. Studium krytyczne neopragmatyzmu. Poznań.

Kohlberg, L., Mayer, R. (1993). Rozwój jako cel wychowania. W: Z. Kwieciński, L. Witkowski, Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Warszawa.

List Floriana Znanieckiego do Stanisława Wojciechowskiego (1984). W: Z. Dulczewski, Florian Znaniecki. Życie i dzieło. Poznań.

Pacholski, M. (1977). Florian Znaniecki. Społeczna dynamika kultury. Warszawa.

Pałubicka, A. (1984). Przedteoretyczne postacie historyzmu. Warszawa – Poznań.

Pomian, K. (1974). Wprowadzenie do Znanieckiego. Więź, 1.

Szacki, J. (1981). Historia myśli socjologicznej. T. 1–2. Warszawa.

Wocial, J. (1987). Wstęp i przygotowanie do druku. W: F. Znaniecki. Pisma filozoficzne. T. 1. Warszawa.

Zamiara, K. (1984). W obronie paralelizmu psychofizycznego. W: Świadomość jednostkowa a świadomość społeczna. Poznańskie studia z filozofii nauki, 8.

Zamiara, K. (1987). Zachowanie. W: Filozofi a a nauka. Zarys encyklopedyczny. Wrocław.

Zamiara, K. (2001). Humanistyka zintegrowana. Idea i sposoby jej realizacji. W: A. Pluta (red.). Kultura i edukacja. Podstawy integracji w teorii i praktyce. Częstochowa.

Znaniecki, F. (1912a). Elementy rzeczywistości praktycznej. Warszawa.

Znaniecki, F. (1912b). Humanizm i poznanie. Warszawa. Znaniecki, F. (1914). Formy i zasady twórczości moralnej. Przegląd Filozoficzny, 17.

Znaniecki, F. (1919). Cultural Reality. Chicago.

Znaniecki, F. (1973, 1 wyd. 1928). Socjologia wychowania. T. 1: Wychowujące społeczeństwo. Warszawa.

Znaniecki, F. (1984, 1 wyd. 1927). Prąd socjologiczny w filozofii nowoczesnej. W: Społeczne role uczonych. Warszawa.

Znaniecki, F. (1988, 1 wyd. 1922). Wstęp do socjologii. S. Burakowski (red.). Warszawa.