Why Values ​​and Principles in Education?

Abstract

This sketch is a reference to a way of thinking about the coherence (interactionism) between cognitive and moral (in consequence also aesthetic) development of the subject, presented by Kohlberg and Mayer. Proposed by them way of seeing educational phenomena, constitutes premises peculiarly understood „continuations” epistemological today, which it is possible to describe with name of the constructivism. Above theses require the sure search of thinking in categories which are presenting at the article: development of the subject or „constructing”, forming of the identity of the subject. They require so conceptualisation of subject as such which would be appointed in texts of Piaget, Wygotski, Bruner, or also philosophy of the pragmatism of Dewey, with his basic thesis concerning the nature of the knowledge. It is „produced” not only in one, universal practice. An above point of view is one of kind of the constructivism which it is possible to describe with name „for weaker figure of the perspective constructivistic” unlike „for strong figure of the perspective constructivistic”, in accordance which the subject is constructing not only the knowledge about world, but also very world, understood as social-cultural reality.

Pdf (Język Polski)

References

Adorno, T., Horkheimer, M. (1994). Dialektyka Oświecenia. M. Łukaszewicz (tłum.). Warszawa.

Bauman, Z. (1992). Nowoczesność i zagłada. F. Jaszuński (tłum.). Warszawa.

Dylak, S., Konstruktywizm jako obiecująca perspektywa kształcenia nauczycieli, www.cen.uni.wroc.pl/teksty/konstrukcja (16.07.2013).

Foucault, M. (1984). On The Genealogy of Ethics: An Overview of Work in Progress. W: P. Rabinow (ed.). The Foucault Reader. New York.

Foucault, M. (1988). The Ethic of Care for The Self as a Practice of Freedom. W: J. Bernauer, D. Rasmussen (eds.). The Final Foucault. Boston.

Foucault, M. (1995). Użytek z przyjemności. W: M. Foucault. Historia seksualności. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski (tłum.). Warszawa.

Foucault, M. (2000a). Czym jest Oświecenie? W: M. Foucault, Filozofia, historia, polityka. D. Leszczyński, L. Rasiński (tłum.). Warszawa.

Foucault, M. (2000b). Techniki siebie. W: M. Foucault. Filozofia, historia, polityka. D. Leszczyński, L. Rasiński (tłum.). Warszawa.

Gofron, A. (2008). Różnorodność propozycji epistemologicznych a praktyka edukacyjna. W: A. Gofron, M. Piasecka (red.). Podstawy edukacji. Epistemologia a praktyka edukacyjna. Częstochowa.

Gofron, A. (2009). Poznanie „między” modernistycznym faktem a postmodernistyczną intencjonalnością. W: A. Gofron, M. Adamska-Staroń (red.). Podstawy edukacji. Ciągłość i zmiana. Kraków.

Gofron, A. (2010a). Epistemologiczne podstawy modernizmu i postmodernizmu. Konteksty edukacyjne. Częstochowa.

Gofron, A. (2010b). Interpretacja jako kategoria poznawcza pedagogiki. Pytanie o efektywność praktyczno-dydaktyczną konstruowania tożsamości podmiotu. W: A. Gofron, B. Łukasik (red.). Podstawy edukacji. Podmiot w dyskursie pedagogicznym. Kraków.

Gofron, A. (2011). Teoretyczność pedagogiki a status poznawczy dydaktyki. W: B. Gofron, A. Gofron (red.). Podstawy edukacji. Konteksty dydaktyczne. Kraków.

Gofron, A. (2012). Współczynnik humanistyczny nauk pedagogicznych. W: A. Gofron, A. Kozerska (red.). Podstawy edukacji. Propozycje metodologiczne. Kraków.

Heidegger, M. (1995). Znaki drogi. S. Blandzi i in. (tłum). Warszawa.

Kmita, J. (1971). Z metodologicznych problemów interpretacji humanistycznej. Warszawa.

Kmita, J. (1995). Jak słowa łączą się ze światem. Studium krytyczne neopragmatyzmu. Poznań.

Kohlberg, L., Mayer, R. (1972). Development as the Aim of Education. Harvard Educational Review, 42(4).

Kohlberg, L., Mayer, R. (1993). Rozwój jako cel wychowania. W: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.). Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Warszawa.

Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (red.) (2003). Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. 1. Warszawa.

MacIntyre, A. (1996). Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności. J. Hołówka (tłum.). Warszawa.

Milerski, B., Śliwerski, B. (red.) (2000). Pedagogika. Leksykon PWN. Warszawa.

Putnam, H. (1990). Realism with a Human Face. Cambridge (MA) – London.

Szkudlarek, T. (1993). Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu. Kraków.

Vardy, P., Grosch, P. (1995). Etyka. Poglądy i problemy. J. Łoziński (tłum.). Poznań.

Wendland, M. (2011). Konstruktywizm komunikacyjny. Poznań.

Wróbel, S. (2002). Władza i rozum. Poznań.

Zamiara, K. (1987). Zachowanie. W: M. Iżewska (red.). Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny. Wrocław.

Zamiara, K. (1992). Psychologia a kulturoznawczo zorientowana epistemologia. W: K. Zamiara. Epistemologiczne podstawy badań nad kulturą. Warszawa – Poznań.

Zamiara, K. (2007). Umysł: indywidualny czy społeczny? Wprowadzenie. W: K. Zamiara (red.). Czyj umysł? Krytyczne podejście do problemu podmiotowości. Poznań.