The school on the edge of chaos. It is possible?
Pdf (Język Polski)

Keywords

school
chaos edge of chaos
development

Abstract

The text describes the ability of school’s function on the edge of chaos. For this purpose, applied is the concept of institutions on the edge of chaos by S.L. Brown and K.M. Eisenhardt. Such a thinking about the school’s functioning, although it seems optimal, doesn’t be possible yet. Schools in Poland are not ready for such a radical change yet.

https://doi.org/10.16926/pe.2015.08.10
Pdf (Język Polski)

References

Bodanko, A. (2013). Czy teoria chaosu będzie wykorzystana w pedagogice? Nauczyciel i Szkoła, 1 (53), 43–54.

Brown, S.L., Eisenhardt, K.M. (1998). Competing on the Edge. Strategy as a structured chaos. Boston: Harvard Business School Press. http://dx.doi.org/10.1016/s0024-6301(98)00092-2.

Dudzikowa, M. (2004). Mit o szkole jako miejscu „wszechstronnego rozwoju” ucznia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Dudzikowa, M. (2007). Pomyśl siebie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Jaskulska, S. (2013). „Rytuał przejścia” jako kategoria analityczna. Przyczynek do dyskusji nad badaniem rytualnego oblicza rzeczywistości szkolnej. Studia Edukacyjne, 26, 79–98.

Klichowski, M. (2012). Między linearnością a klikaniem. O społecznych konstrukcjach podejść do uczenia się. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i znaczeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Krupski, R. (2010). Istota i krytyka koncepcji organizacji działającej na krawędzi chaosu. Zeszyty Naukowe WWSZiP, 14 (1), 5–12.

Krupski, R. (2014). Granica chaosu i tradycyjnego porządku (s. 17–25). W: A. Sopińska, S. Gregorczyk (red.), Granice strukturalnej złożoności organizacji. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkołą Głowna Handlowa w Warszawie.

Melosik, Z., Szkudlarek, T. (2010). Kultura, tożsamość i edukacja migotanie znaczeń. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Motyl, K. (2014). O szkole jako fabryce nudy i śmiechu. Podstawy Edukacji. Trendy Cywilizacyjne, 7, 141–165.

Motyl, K. (2015a). Możliwości wykorzystania koncepcji komizmu Henriego Bergsona w badaniu codzienności szkolnej. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Rocznik Polsko-Ukraiński, 17. http://dx.doi.org/10.16926/rpu.17.24.

Motyl, K. (2015b). Strukturalizacja czasu uczniów. Przyczynek do badań nad czasem życia szkoły w ujęciu teorii analizy transakcyjnej. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, 24, 241–252. http://dx.doi.org/10.16926/p.2014.24.19.

Nalaskowski, A. (2002). Przestrzenie i miejsca szkoły. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Nalaskowski, A. (2013). Rozważania o chaosie i wychowaniu. Studia z Teorii Wychowania, 4, 2(7), 22–38.

Poznański, J. (2003). Filozoficzne aspekty teorii chaosu. Semina Scientiarum, 2, 9–20.

Sztumski, J. (1984). Wstęp do metod i technik badań społecznych. Warszawa: PWN.

Tuohy, D. (2002). Dusza szkoły. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.