Formy współdziałania szkoły podstawowej z rodziną ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w edukacji inkluzyjnej
pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

edukacja inkluzyjna
uczeń z niepełnosprawnością
rodzice i nauczyciele
współdziałanie

Abstrakt

Kształcenie inkluzyjne, obok integracyjnego i specjalnego,  jest jedną z form kształcenia uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, które w Polsce może być wydane ze względu na niektóre rodzaje dysfunkcji rozwojowych. Zakłada ono edukację uczniów w szkołach ogólnodostępnych, przy jak najmniejszym repertuarze specjalnych oddziaływań. W  procesie edukacyjno-terepeutycznym tej grupy uczniów istotną rolę odgrywają ich rodzice, dlatego też nieodzowne jest współdziałanie szkoły z rodziną ucznia. W przedłożonym artykule poruszone zostało zagadnienie współdziałania szkoły podstawowej z rodziną ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Zaprezentowane badania dotyczyły form współdziałania zbiorowego. Wyniki badań wskazują, że rodzice uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w sposób mało zaangażowany włączają się we współdziałanie ze szkołą w formach zbiorowych. Jednym z głównych zagadnień eksponujących w prezentowanych wynikach badań jest pedagogizacja rodziców jako jedna z form współdziałania.

pdf (Angielski)

Bibliografia

Al-Khamisy, D. Bogucka, J. (2009). Wnioski wynikające z realizacji projektu „Szkoła dla Wszystkich” realizowanego w ramach programu Bezpieczna i Przyjazna Szkoła. In: J. Bogucka, S. Al.-Khamisy (eds.), Szkoła dla wszystkich. Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej (pp. 62–64). Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Apanel, D. (2014). Teoria i praktyka kształcenia integracyjnego osób z niepełnosprawnością w Polsce w latach 1989–2014. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Bartkowiak, E., Famuła, A. (2002). Znaczenie pedagogizacji rodziców we współpracy szkoły z domem rodzinnym dziecka. In: I. Nowosad, H. Jerulak (eds.), Nauczyciele i rodzice. Inicjowanie procesu współpracy i doskonalenie warsztatu. Cz. II (p. 49). Zielona Góra: Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Chambers, D., Forlin, Ch. (2021). An historical Review from Exclusion to Inclusion in Western Australia. Education Sciences 11(3). https://doi.org/10.3390/educsci11030119.

Chrzanowska, I. (2019). Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chrzanowska, I. (2010). Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Regionalna specyfika czy ogólnopolska tendencja. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Cudak, H. (2004), Rola szkoły w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców. In: I. Nowosad, M.J. Szymański (eds.), Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy (p. 73). Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Cytowska, B. (2002). Drogi edukacyjne dzieci niepełnosprawnych intelektualnie. Wrocław: Wydawnictwo Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.

Cytowska, B. (2016). Przegląd badań empirycznych nad inkluzją w edukacji. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, 22(1), 189–213.

Gajdzica, Z. (ed.), (2011). Uczeń z niepełnością w szkole ogólnodostępnej. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.

Lindner, K.T., Schwab, S. (2020). Differentiation and individualisation in inclusive education: a systematic review and narrative synthesis. International Journal of Inclusive Education, 16, 1–21. https://doi.org/10.1080/13603116.2020.1813450.

Młynek, P. (2020). Cooperation of primary school parents and teachers – a research report. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 22, 85–96. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.5710.

Palak, Z. (2000). Uczniowie niewidomi i słabowidzący w szkołach ogólnodostępnych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Reczek-Zymróz, Ł. (2009). Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz. U. 2017, poz. 1743, § 4, p.2.

Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach, placówkach, Dz. U. 2017 r., poz. 1591, § 2, p. 2.

Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. 2017, poz. 1578.

Segiet, W. (1999). Rodzice – nauczyciele. Wzajemne stosunki i reprezentacje. Poznań: Wydawnictwo Książka i Wiedza.

Skotnicka, B. (2019). Przygotowanie szkoły wiejskiej do edukacji inkluzyjnej: na przykładzie szkół powiatu bydgoskiego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Szumski, G., Firkowska-Mankiewicz, A. (2010). Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Zamkowska, A. (2009). Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji. Radom: Wydawnictwo Politechniki Radomskiej.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Katarzyna Wójcik

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji.