Abstrakt
Kształcenie inkluzyjne, obok integracyjnego i specjalnego, jest jedną z form kształcenia uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, które w Polsce może być wydane ze względu na niektóre rodzaje dysfunkcji rozwojowych. Zakłada ono edukację uczniów w szkołach ogólnodostępnych, przy jak najmniejszym repertuarze specjalnych oddziaływań. W procesie edukacyjno-terepeutycznym tej grupy uczniów istotną rolę odgrywają ich rodzice, dlatego też nieodzowne jest współdziałanie szkoły z rodziną ucznia. W przedłożonym artykule poruszone zostało zagadnienie współdziałania szkoły podstawowej z rodziną ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Zaprezentowane badania dotyczyły form współdziałania zbiorowego. Wyniki badań wskazują, że rodzice uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w sposób mało zaangażowany włączają się we współdziałanie ze szkołą w formach zbiorowych. Jednym z głównych zagadnień eksponujących w prezentowanych wynikach badań jest pedagogizacja rodziców jako jedna z form współdziałania.
Bibliografia
Al-Khamisy, D. Bogucka, J. (2009). Wnioski wynikające z realizacji projektu „Szkoła dla Wszystkich” realizowanego w ramach programu Bezpieczna i Przyjazna Szkoła. In: J. Bogucka, S. Al.-Khamisy (eds.), Szkoła dla wszystkich. Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej (pp. 62–64). Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Apanel, D. (2014). Teoria i praktyka kształcenia integracyjnego osób z niepełnosprawnością w Polsce w latach 1989–2014. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Bartkowiak, E., Famuła, A. (2002). Znaczenie pedagogizacji rodziców we współpracy szkoły z domem rodzinnym dziecka. In: I. Nowosad, H. Jerulak (eds.), Nauczyciele i rodzice. Inicjowanie procesu współpracy i doskonalenie warsztatu. Cz. II (p. 49). Zielona Góra: Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Chambers, D., Forlin, Ch. (2021). An historical Review from Exclusion to Inclusion in Western Australia. Education Sciences 11(3). https://doi.org/10.3390/educsci11030119.
Chrzanowska, I. (2019). Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chrzanowska, I. (2010). Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Regionalna specyfika czy ogólnopolska tendencja. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Cudak, H. (2004), Rola szkoły w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców. In: I. Nowosad, M.J. Szymański (eds.), Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy (p. 73). Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Cytowska, B. (2002). Drogi edukacyjne dzieci niepełnosprawnych intelektualnie. Wrocław: Wydawnictwo Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Cytowska, B. (2016). Przegląd badań empirycznych nad inkluzją w edukacji. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, 22(1), 189–213.
Gajdzica, Z. (ed.), (2011). Uczeń z niepełnością w szkole ogólnodostępnej. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.
Lindner, K.T., Schwab, S. (2020). Differentiation and individualisation in inclusive education: a systematic review and narrative synthesis. International Journal of Inclusive Education, 16, 1–21. https://doi.org/10.1080/13603116.2020.1813450.
Młynek, P. (2020). Cooperation of primary school parents and teachers – a research report. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 22, 85–96. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.5710.
Palak, Z. (2000). Uczniowie niewidomi i słabowidzący w szkołach ogólnodostępnych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Reczek-Zymróz, Ł. (2009). Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz. U. 2017, poz. 1743, § 4, p.2.
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach, placówkach, Dz. U. 2017 r., poz. 1591, § 2, p. 2.
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. 2017, poz. 1578.
Segiet, W. (1999). Rodzice – nauczyciele. Wzajemne stosunki i reprezentacje. Poznań: Wydawnictwo Książka i Wiedza.
Skotnicka, B. (2019). Przygotowanie szkoły wiejskiej do edukacji inkluzyjnej: na przykładzie szkół powiatu bydgoskiego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Szumski, G., Firkowska-Mankiewicz, A. (2010). Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Zamkowska, A. (2009). Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji. Radom: Wydawnictwo Politechniki Radomskiej.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Katarzyna Wójcik