Abstrakt
W badaniu wzięło udział 341 osób w wieku 18–30 lat, które odpowiedziały na następujące pytania: Na jakie pytanie związane z seksualnością ostatnio chciałeś uzyskać odpowiedź? Czy udało Ci się uzyskać odpowiedź na to pytanie? Gdzie próbowałeś znaleźć odpowiedź na swoje pytanie? Sprawdzono także źródła wiedzy o seksualności, które respondenci cenią. Odpowiedzi poddano analizie tematycznej.
Analiza odpowiedzi ujawniła pięć głównych tematów obejmujących 39 tematów. Tematyka dotyczyła zdrowia seksualnego (najczęściej poszukiwane odpowiedzi dotyczyły antykoncepcji, fizjologii i anatomii), aktywności seksualnej (najczęstsze pytanie dotyczyło seksu analnego), przyjemności seksualnej (najczęstszy temat dotyczył orgazmu), psychologii i związków (najczęstszy temat dotyczył seksu analnego). Dotyczyła też jakości pożądania i seksu w długotrwałych związkach oraz wiedzy społeczno-kulturowej (dominujący wątek dotyczył tożsamości płciowej i orientacji seksualnej). Najczęstszym źródłem wiedzy jest Internet, głównie media społecznościowe.
Wyniki wskazują na duże zapotrzebowanie na edukację – już na poziomie podstawowym – z anatomii, fizjologii i antykoncepcji. Dominują także pytania związane z wpływem pornografii i koniecznością zrozumienia przez respondentów szybkich zmian społecznych, w tym różnorodnych orientacji i tożsamości.
Bibliografia
Amnesty International. (2021, October 19). Poland: A Year On, Abortion Ruling Harms Women. https://www.amnesty.org/en/latest/news/2021/10/poland-a-year-on-abortion-ruling-harms-women/ [access: 18.01.2022].
Bodnar, A. (2020). “Ogranicza prawa i wolności”. RPO o obywatelskim projekcie zakazującym edukacji seksualnej. Biuletyn Informacji Publicznej RPO 15.04.2020. https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/rpo-o-obywatelskim-projekcie-zakazu-edukacji-seksualnej [access: 13.01.2022].
Bulkowski, K., Federowicz, M., Grajkowski, W., Kaczan, R., Malinowska, K., Marszał, D., Wichrowski, A. (2015). Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (osiemnastolatków) oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności. Raport z badania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Chmura-Rutkowska, I., Duda, M., Mazurek, M., Sołtysiak-Łuczak, A., Chomczyńska-Rubacha, M., Rubacha, K., Walczak, B. (2016). Gender w podręcznikach Projekt badawczy. Raport. Vol. 1. Fundacja Feminoteka.
Journal of Laws (2014). Poz. 395, Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 grudnia 2013 r., Dziennik Ustaw, 27 marca 2014. http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20140000395 [access: 13.01.2022].
Gorajska, M., Kuik, M., Laube, J., Liszewska, U., Madej, O. (2018). Edukacja seksualna w Polsce w kontekście promocji zdrowia seksualnego vs tabu seksualne. Psychoseksuologia, 4, 110–120.
Grunt-Mejer, K. (2017). Polish Sexual Education for Teenagers: The Gendered Discourse of Moral, Psychological and Health Risk. The Journal of Sexual Medicine, 14(5), e292.
Grunt-Mejer, K. (2022). Chapter 56. "Disordering" sex through medicine. In: Earp B.D., Chambers C., Watson L. (eds). The Routledge Handbook of the Philosophy of Sex and Sexuality (pp. 375–392). Abingdon and New York: Routledge.
Koletić, G., Štulhofer, A., Hald, G.M., Træen, B. (2021). Self-assessed effects of pornography use on personal sex life: Results from a large-scale study of Norwegian adults. International Journal of Sexual Health, 33(3), 342–356.
Korolczuk, E., Graff, A. (2018). Co się stało z naszym światem?: Populizm, gender i przyszłość demokracji. In: Czapliński, P., Bednarek, J. Prognozowanie przyszłości. Myślenie z wnętrza kryzysu (pp. 249–280). Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Król, T. (2007). Wędrując ku dorosłości: wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas I–III gimnazjum. Kraków: Wydawnictwo Rubikon.
Król, T., Maśnik, K., Węglarczyk, G. (2009). Wędrując ku dorosłości: wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas V–VI szkoły podstawowej. Kraków: Wydawnictwo Rubikon.
Król, T. (2013). Wędrując ku dorosłości: wychowanie do życia w rodzinie: program nauczania dla klas I-III szkół ponadgimnazjalnych. Katarzyna Król, Wydawnictwo i Hurtownia Rubikon.
Majka-Rostek, D. (2017). Prawa mniejszości seksualnych w Polsce. Forum Socjologiczne, 8, 179–190.
Pilarczyk, K. (2018). Analiza zjawiska kontaktu dzieci i młodzieży z pornografią w świetle teorii oraz dotychczasowych wyników badań. Dziecko Krzywdzone, 16(3), 64–82.
Polskie Towarzystwo Seksuologiczne (2016). Stanowisko Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego na temat zdrowia osób o orientacji homoseksualnej. https://pts-seksuologia.pl/sites/strona/59/stanowiskopts-na-temat-zdrowia-osob-o-orientacji-homoseksualnej [access: 13.01.2022].
Savage, R. (2020). Poland mulls law denouncing sex educators as paedophiles and gay activists, Reuters, 15.04.2020. https://www.reuters.com/article/us-poland-lgbt-education-trfn-idUSKCN21X2ZA [access: 13.01.2022].
Waszyńska, K., Groth, J., Kowalczyk, R. (2013). Kontrowersje wokół współczesnej edukacji seksualnej. Teoria i (nie) rzeczywistość. Studia Edukacyjne, 24, 165–179.
Wąż, K. (2017). Spór o edukację seksualną w Polsce. Hipokryzja dorosłych. Zagubienie młodzieży. Societas/Communitas, 23(1), 37–58.
World Health Organization. (2015). Sexual health, human rights and the law. World Health Organization.
Netography
https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/sprawa-smierci-kobiety-w-ciazy-w-szpitalu-w-pszczynie-zaistniala-ustawowa-przeslanka [access: 04.02.2022].
https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/rpo-ciaza-blizniacza-kobieta-szpital-smierc [access: 04.02.2022].
https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,100865,29845502,zakaz-aborcji-zabija-ciezarne.html [access: 13.01.2023].
https://wiadomosci.onet.pl/warszawa/warszawa-zatrzymanie-furgonetki-fundacji-pro-prawo-do-zycia/gy0p7sl [access: 13.01.22].
https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,27977054,przemyslaw-czarnek-o-edukacji-seksualnej-typu-b-demoralizacja.html [access: 13.01.22].
https://ponton.org.pl/raporty/ [access: 16.01.2022].
https://www.pap.pl/aktualnosci/w-srode-wchodzi-w-zycie-rozporzadzenie-w-sprawie-pigulki-dzien-po-0 [access: 01.06.2024].
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Julia Bilarzewska, Katarzyna Grunt-Mejer, Sara Ladra, Julia Neter , Izabela Marciniak