Budowanie relacji w szkole przez odpowiadanie na indywidualne potrzeby uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem Process Communication Model®
- Autor
-
-
- Słowa kluczowe:
- Process Communication Model, komunikacja, potrzeby psychologiczne, edukacja, relacja
- Abstrakt
-
Artykuł przedstawia podstawowe koncepcje oraz praktyczne zastosowanie w edukacji modelu osobowości Process Communication Model® opracowanego przez amerykańskiego psychologa klinicznego dr Taibiego Kahlera (Pauley, J., Bradley, D., Pauley J., 2002, s. xxiii). Model wskazuje jak skutecznie komunikować się uwzględniając różne typy osobowości poprzez używanie kanałów komunikacji oraz daje klucz do rozpoznawania potrzeb psychologicznych i wynikających z nich indywidualnych motywacji właściwych dla typu bazowego osobowości oraz fazy, czyli aktualnie dominującego typu (Kahler, 2008, s. 45–81, 111–116). Przedstawiono również praktyczne wnioski z zastosowania modelu w obszarze edukacji w szkołach na terenie USA (Donlan, 2003, s. 8-49).
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Bibliografia
-
Akademia Przyszłości (2020), „Raport o dołowaniu” https://akademiaprzyszlosci.org.pl/raport-o-dolowaniu/ (data pobrania 13.11.2020)
Collignon, G. (2017). The Art of adaptive communication. Hot Springs: Kahler Communications, Inc.
Collignon, G., Legrand, P., Parr, J. (2010). Parlez-vous Personality? Process Communication for Coaches. Paris: Kahler Communication Europe.
Donlan, R. Ed.D., (2013) PCM Journal, 1, 45-67, The Process Education Model (PEM): A Catalyst for School Improvement
Gilbert, M. (2018) Student performance is linked to connecting effectively with teachers. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning
Juul J. (2013) Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, Wydawnictwo Mind, Podkowa Leśna
Kahler, T., Capers, H. (1974). The Miniscript. Transactional Analysis Journal, 4 (1), 26–42, https://doi.org/10.1177/036215377400400110.
Kahler, T. (1975). Drivers: The Key to the Process of Scripts. Transactional Analysis Journal, 5 (3), 280–284, https://doi.org/10.1177/036215377500500318.
Kahler, T. (2008). The Process Therapy Model. Little Rock: Taibi Kahler Associates, Inc.
Lefeuvre, J. (2007). Discover Process Communication. Dunod, Paris: Kahler Communication Europe. Ware, P. (1983). Personality Adaptations (Doors to Therapy). Transactional Analysis Journal, 13 (1), 11–19, https://doi.org/10.1177/036215378301300104.
Muse School reportaż https://www.youtube.com/watch?v=bMg2suPUxIE (pobrano 13.11.2020)
Pauley, J., Bradley, D., Pauley J., (2002). Here’s how to reach me. Matching Instruction to Personality Types in Your Classroom, Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co.
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2020
- Numer
- Nr 9 (2020)
- Dział
- Analiza transakcyjna w edukacji
- Licencja
-
Prawa autorskie (c) 2020 Anna Hady
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Zbigniew Wieczorek, Od Redakcji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Dorota Gębuś, dr, Zastosowanie map myśli w procesie dydaktycznym , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Edyta Widawska, dr, Ku czemu wychowywać ma szkoła? Refleksja w oparciu o model analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Bożena Uścińska, mgr, Nauczycielskie okopy Świętej Trójcy , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 1 (2012)
- Agata Szekiełda, mgr, Korepetycje w podejściu relacyjnym: uczenie się i nauczanie jako proces terapeutyczny. Refleksja w oparciu o model analizy transakcyjnej , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Dagmara Kubiak, Magdalena Popowska-Bracka, Inclusive education from a sociological and pedagogical perspective: report from Polish research , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Joanna Grabowska, mgr, Stany Ja uczniów a spostrzeganie przez nich wybranych elementów obrazu własnego życia rodzinnego , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Aleksandra Klupś, mgr, Edukacyjny i komunikacyjny kontekst koncepcji „drzwi kontaktu” , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 7 (2018)
- Beata Gumienny, Psychiatrization as a mechanism for handicapping students with intellectual disability. Psychiatrisation in education , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Beata Cytowska, Socio-psychological contexts of taking on the role of employee by adults with intellectual disabilities , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.