Edukacja przez sztukę: artysta w szkole
- Autor
-
-
Małgorzata Minchberg, mgr
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie
-
- Słowa kluczowe:
- edukacja kulturowa, edukacja przez sztukę, edukacja kulturalna, projekty edukacyjne, edukacja artystyczna, artysta w szkole, pedagogika twórczości, konektywizm
- Abstrakt
-
W nowoczesnej edukacji nauczanie przez sztukę i doświadczenie wypiera naukę przez zapamię- tywanie. Działania na styku sztuki i nauki (wg teorii STEAM) prowadzone przez artystów w polskich szkołach są tego przykładem. Działający od 2016 program Centrum Edukacji Obywatelskiej p.n. Rezydencje Artystyczne. Sztuka Zaangażowania wpisuje się w nowe trendy edukacyjne, gdzie działania twórcze i sztuka prowadzą do nabywania wiedzy i umiejętności w przeróżnych kierunkach. W wyniku doświadczeń jednej z rezydujących artystek i grupy nastolatków z Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 8 w Radości został wypracowany pewien model współpracy pomiędzy artystą a szkołą, zgodny z nowymi trendami pedagogiki, który zostanie przedstawiony w tym artykule. Celem opisanych działań było wprowadzenie do systemu edukacji przez osobę artysty-edu-katora konektywnych i twórczych metod, które poprowadziły uczestników do współdziałania sta- nów Ja.
W pierwszym podrozdziale autorka nakierowuje na główną korzyść, którą uczestnicy uzyskująpodczas udziału w tego typu projektach artystyczno-edukacyjnych, gdzie proces twórczy prowadzi do holistycznego rozwoju i poszerza spektrum postrzegania otaczającego świata. Następnie wyeksponowano zasoby, które wnosi artysta w tym procesie, odpowiadając na zaobserwowane, wielopłaszczyznowe potrzeby grupy nastolatków. W kolejnych częściach artykułu przedstawiono najważniejsze środki edukacyjne i narzędzia sztuki użyte w trakcie zainicjowanego procesu, przy czym wyodrębniono „współpracę międzyśrodowiskową” w osobnym podrozdziale, jako fundamentalny element tego typu działania.
- Pobrania
-
Statystyki pobrań niedostępne.
- Biogram autora
- Pobrania
- Opublikowane
- 30.12.2018
- Numer
- Nr 7 (2018)
- Dział
- Na pograniczu dziedzin
- Licencja
-
OŚWIADCZENIE AUTORA:
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji
Jak cytować
Podobne artykuły
- Joanna Góźdź, mgr, Ewa Wysocka, dr hab., Postawy życiowe młodzieży licealnej i ich wybrane osobowościowe korelaty , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 3 (2014)
- Zbigniew Wieczorek, Od redakcji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Anna Pierzchała, Emotional Intelligence and Reflexivity vs. Passivity in the Perspective of Transactional Analysis: A Research Report , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Piotr Jusik, mgr, Formalne i nieformalne doradztwo psychologiczne w kontekście edukacyjnym , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 6 (2017)
- Justyna Woźniak, mgr, Seksting – niebezpieczna moda na internetowy ekshibicjonizm , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 5 (2016)
- Beata Karpińska-Musiał, [rec.] Nauczyciele – nauczycielom. Przestrzenie edukacji (2022, red. Marta Mamet-Michalkiewicz) w świetle wybranych aspektów analizy transakcyjnej – artykuł recenzyjny , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
- Agnieszka Kolek, Sylwia Galanciak, Problematic internet use and young adult mental health , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Sabina Pawlik, Magdalena Wala, It’s not that I'm "abnormal". Social and emotional experiences of women with autism spectrum (AS) related to the diagnosis in adulthood , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 13 (2024)
- Zbigniew Wieczorek, [rec.] Mark Widdowson (2015). Transactional Analysis for Depression: A step-by-step treatment manual. London – New York: Routledge Taylor & Francis Group, ss. 216 , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 11 (2022)
- Zbigniew Wieczorek, Od redakcji , Edukacyjna Analiza Transakcyjna: Nr 12 (2023)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.