From knowledge transfer to learning cognitive and existential autonomy

Abstract

Broadly comprehended requirements of nowadays’ civilization put the school in the need of undertaking tasks allowing to realize inspirative education. One of them seems to be preparing students to perceptive independence by authentic (receptive) participation in didactic process as well as existential independence among others by stimulating reflexivity of a subject upon his own activity. In the presence of the above it is indispensable to perfect methodological competences of a student, thanks to which he could cope with the largeness of information and create brand new knowledge out of the stores he already has (the basis of perceptive independence), as well as axiological competences which let to name the surrounding reality (the foundation of existential independence).

Pdf (Język Polski)

References

Bereźnicki, F. (2001). Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków.

Czerepniak-Walczak, M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Toruń – Poznań.

Didier, J. (1995). Słownik filozofii. K. Jarosz (tłum.). Katowice.

Dudzikowa, M. (2001). Mit o szkole jako miejscu „wszechstronnego rozwoju ucznia”: eseje etnopedagogiczne. Kraków.

Dylak, S. (1995). Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Poznań.

Faure, E. (1975). Uczyć się aby być: raport międzynarodowej komisji do spraw rozwoju edukacji UNESCO. Z. Zakrzewska (tłum.). Warszawa.

Gadacz, T. (1993). Wychowanie do wolności. Znak, 9.

Gołębniak, B. (1998). Zmiany edukacji nauczycielskiej. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Toruń – Poznań.

Hejnicka-Bezwińska, T. (2000). O zmianach w edukacji: konteksty, zagrożenia i możliwości. Bydgoszcz.

Hessen, S. (1998). Podstawy pedagogiki. W: S. Wołoszyn (red.). Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T. III: Pedagogika i szkolnictwo w XX stuleciu. Kielce.

Kojs, W. (2005). Przyczynek do rozważań nad programem rozwoju zawodowego nauczyciela. W: H. Moroz (red.). Rozwój zawodowy nauczyciela. Kraków.

Kozielecki, J. (1996). Człowiek wielowymiarowy. Warszawa.

Kwaśnica, R. (1990). Ku pytaniom o psychopedagogiczne kształcenie nauczycieli. W: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.). Ku pedagogii pogranicza. Toruń.

Kwaśnica, R. (1993). Przygotowanie pojęciowe i próba analizy potrzeb rozwojowych uczestników dokształcania. W: R. Kwaśnica (red.). Pytanie o nauczyciela. Prace pedagogiczne. Wrocław.

Kwaśnica, R. (2003). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa.

Kwiatkowska, H. (2005). Tożsamość nauczycieli: między anomią a autonomią. Gdańsk.

Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa.

Mizerek, H. (1999). Dyskursy współczesnej edukacji nauczycielskiej: między tradycjonalizmem a ponowoczesnością. Olsztyn.

Moroz, H. (1996). Rozwijanie twórczości w procesie kształcenia nauczycieli. W: S. Juszczyk (red.). Twórczy rozwój nauczyciela. Kraków.

Nalaskowski, A. (1999). Edukacja, która nie chce przeminąć. Kraków.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2001). Oblicza nauczyciela, oblicza szkoły. Toruń.

Obuchowski, K. (1993). Człowiek intencjonalny. Warszawa.

Obuchowski, K. (2000). Człowiek intencjonalny, czyli o tym, jak być sobą. Poznań.

Pachociński, R. (2000). Dane – informacja – wiedza – mądrość. W: R. Leppert (red.). Edukacja w świecie współczesnym. Kraków.

Pluta, A. (1997). Od pedagogiki kultury przez kulturoznawczą teorię edukacji do tzw. pedagogiki pogranicza. W: K. Zamiara (red.). Szkice o partycypacji kulturowej: wybór tekstów z pedagogiki porównawczej wraz z przewodnikiem bibliograficznym i przewodnikiem internetowym. Poznań.

Pluta, A. (1999). Szkice o edukacji i kulturze. Poznań.

Pluta, A., Bauć, P. (1998). Edukacja, świat pracy, interpretacja. Kraków.

Polak, K. (1999). Indywidualne teorie nauczycieli: geneza, badanie, kształtowanie. Kraków.

Stępniewska-Gębik, H. (1998). Estetyka i logika komunikatu w wychowaniu (trop Lacanowski). W: K. Pacławski (red.). Tradycje i wyzwania. Edukacja. Niepodległość. Rozwój. Kraków.

Witkowski, L. (1998). Edukacja wobec sporów o ponowoczesność. Warszawa.

Zamiara, K. (1989). Kompetencje jako wiedza. W: T. Kostyro, A. Szapociński (red.). Kultura artystyczna a kompetencje kulturowe. Warszawa.