Abstract
The notion of chaos has usually negative connotations and is associated with mess, disorganization or destruction. However in what is unpredictible, undefined some kind of potentiality is hidden. The reflexive conception of education is a chance to accept chaos in the educational space and to perceive an evolutionary impulse in it . The reflexive education assumes that profound thought (reflection) is the source of seeking for the sense of being, permanent recognizing of one’s own way, it is the strength in fighting for one’s humanity in chaotic in its nature reality.
References
Adamska-Staroń, M., Piasecka, M., Łukasik, B. (2007). Inny sposób myślenia o edukacji. Metaforyczne narracje. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Bloom, A. (1997). Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Fish, D. (1996). Kształcenie poprzez praktykę. Warszawa: Wydawnictwo CODN.
Janus-Sitarz, A. (2006). Pytania dydaktyki wobec teorii chaosu. W: K. Bakuła, D. Heck (red.), Efekt motyla. Humaniści wobec teorii chaosu. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.
Kwaśnica, R. (2003). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kwiatkowska, K. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kwieciński, Z. (2009). Potrzeba edukacji krytycznej. W: R. Borowicz, Z. Kwieciński (red.), Wychowanie w społeczeństwie permanentnego kryzysu. Profesorowi Stanisławowi Kawule w rocznicę urodzin. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Łukasik, B. (2009). Od przekazu wiedzy do uczenia samodzielności poznawczej i egzystencjalnej. W: A. Gofron, M. Adamska-Staroń (red.), Podstawy edukacji. Ciągłość i zmiana. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Łukasik, B., Adamska-Staroń, M., Piasecka, M. (2009). Twórcze myślenie. Kreatywny student i nauczyciel. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Moroz, H. (1996). Rozwijanie twórczości w procesie kształcenia nauczycieli. W: S. Juszczyk (red.), Twórczy rozwój nauczyciela. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Prigogine, I., Stengers, I. (1990). Z chaosu ku porządkowi. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Schön, D.A. (1983). The Reflective Practicioner. New York Basic Books.
Skorupka, S., Auderska, H., Łempicka, Z. (red.). (1968). Mały słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Szewczyk-Kowalczyk, J. (2008). Codzienność szkolna ukryta za niejawnym wymiarem wybranych rytuałów i przestrzeni – próba dekonstrukcji antropologiczne. W: D. Klus-Stańska (red.), Dokąd zmierza polska szkoła? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.
Śliwerski, B. (2010). Myśleć jak pedagog. Sopot: Wydawnictwo GWP.
Tempczyk, M. (1995). Świat harmonii i chaosu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Wenta, K. (2014). Chaos edukacji akademickiej. Ukierunkowanie na rynek pracy. W: A. Karpińska, W. Wróblewska (red.), Dydaktyka akademicka – wybrane obszary badawcze. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.
Witkowski, L. (1998). Edukacja wobec sporów o ponowoczesność. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Woronowicz, W. (1996). Edukacja refleksyjna. Słupsk: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Woronowicz, W. (2006). Refleksja, sumienie, edukacja. Słupsk: Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku.
Woronowicz, W. (2014). Inspiracje edukacji refleksyjnej. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.