Abstract
The article aims to present, as a result of the conducted research, the attitudes of people identifying as asexual towards domestic partnerships with particular emphasis on the context of values experienced in the process of family upbringing by these people. It was assumed that upbringing in a family is a point of reference that allows for identifying specific values and patterns of behaviour that have a significant role in shaping a person's identity. Asexual people, often misunderstood by their environment, perceive relationships primarily as a space of emotional closeness built on the foundation of, among others, such values as trust, honesty, freedom, agreement of views, understanding, respect, tolerance, openness, safety, maturity, cooperation and equality. Creating a healthy educational environment that supports diversity, develops respect for different identities and helps eliminate stereotypes, such as those regarding asexuality, is a challenge for education under the banner of equality education.
References
Asexuality Archive. (2012). Asexuality: A Brief Introduction. CreateSpace Independent Publishing Platform.
Bodnar, A. (red.). (2020). Ochrona przed dyskryminacją w Polsce: Stan prawny i świadomość społeczna. Wnioski i rekomendacje RPO. Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich, (3). Warszawa: Rzecznik Praw Obywatelskich.
Bogaert, A. F. (2004). Asexuality: Prevalence and Associated Factors in a National Probability Sample. The Journal of Sex Research, 41(3), pp. 279–287.
Bogaert, A. F. (2006). Toward a Conceptual Understanding of Asexuality. Review of General Psychology, 10(3), pp.241-250.
Bogaert, A. F. (2015). Asexuality: What It Is and Why It Matters. The Journal of Sex Research, 52(4), 362–379.
Bogaert, A. F. (2017). What asexuality tells us about sexuality. Archives of Sexual Behavior, 46(3), 629–630.
Bokszański, Z. (2016). Zmiana społeczna i jednostka we współczesności. Przegląd Socjologiczny, 65(3), 9-21.
Borecka-Biernat, D. (2023). Parental Influence Modelling the Formation of Adolescents' Coping Strategies in Situations of Social Conflict. Podstawy Edukacji. Equal opportunities for all or fair chances to all in education, 16, 57–75.
Kamińska, M. (2020). Czy jesteśmy gotowi na edukację równościową? - dylematy społeczno-pedagogiczne. Pedagogika Społeczna, 77(3), 97-110.
Karkowska, M. (2020). Skrypty, opowieści i narracje w perspektywie pedagogicznej. Ku świadomości wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Łobocki, M. (2010). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Łukaszewski, W. (1984). Szanse rozwoju osobowości. Warszawa: Książka i Wiedza.
Majewska, E., Rutkowska, E. (2007). Równa szkoła – edukacja wolna od dyskryminacji. Poradnik dla nauczycielek i nauczycieli. Gliwice: Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Małolepszy, A. (2024). Postawy osób identyfikujących się jako aseksualne względem związków partnerskich w kontekście wartości doświadczanych w procesie wychowania (Niepublikowana praca magisterska), Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
Mead, M. (2000). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa: PWN.
Obrycka, M., Piekarski, G., Sałapata, M. A. (2020). Edukacja równościowa. Tworzenie przestrzeni i warunków dla innego. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Pilch, T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Strzelczak, A. (2019). Tożsamość osób aseksualnych a ich funkcjonowanie w bliskich związkach. [Rozprawa doktorska, Uniwersytet Jagielloński]. Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Teutsch, A. (2002). Dwie koncepcje równości. W: M. Grabowska (red.), W drodze do unii Europejskiej. Przewodniczka nie tylko dla kobiet. Warszawa: Fundacja im. Heinricha Bolla.
Tyszka, A. (1994). Kultura jest kultem wartości: aksjologia społeczna – studia i szkice. Lublin: Wydawnictwo Norbertinum.
Włodarczyk, E. (2003). Kultura. W: J. Pilch (red.). Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku (Tom 2). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Żegnałek. K. (2010). Metodologia badań dla autorów prac licencjackich i magisterskich z pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie.
Żukowicz, O. (2021). Mniejszość w mniejszości. Jak aseksualność wzbogaca myślenie o ludzkiej seksualności. Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, 28(2), 31-39.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Anna Małolepszy, Małgorzata Piasecka