Interinstitutional support and deinstitutionalization of social services for individuals with disabilities as a context for inclusive education
- Authors
-
-
- Keywords:
- social support, inclusion, cooperation, deinstitutionalisation, normalization
- Abstract
-
The article shows two seemingly contradictory trends in the organization of social services for people with disabilities: improving the functioning of institutions that provide support through interinstitutional cooperation and deinstitutionalization, considered a priority in the social policy. However, they do not have to be treated as mutually exclusive. The aim of the article is to familiarize educators with the concept and assumptions of the deinstitutionalization process – which is poorly recognized in the educational environment, and the complementary (and, contrary to appearances, not contradictory) processes of (neo)institutionalization and reinstitutionalization. Although deinstitutionalization does not directly concern the educational sector, but shaping the realities of community support for students with disabilities in inclusive education. The article presents polish innovative solutions of cooperation (Support Circles, 3D Cooperation, Intersectoral Support Model).
- Downloads
-
Download data is not yet available.
- Author Biography
- References
-
Bodnieks, V. (2020). The new institutionalism: A tool for analysing defence and security institutions. Security and Defence Quarterly, 32(5), 83–94. https://doi.org/10.35467/sdq/130903
Model Kooperacje 3D. (n.d.). Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Katowicach. https://3d.rops-katowice.pl/model-kooperacje-3d/
Instytucjonalizacja. (n.d.). W Słownik Języka Polskiego (PWN). https://sjp.pwn.pl/slowniki/instytucjonalizacja.html
Foucault, M. (2020). Bezpieczeństwo: Terytorium: Populacja. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Goffman, E. (2011). Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Instytucja. (n.d.). W Wielki Słownik Języka Polskiego WSJP. https://wsjp.pl/haslo/podglad/11925/instytucja/3050576/organizacja
Grewiński, M., Lizut, J., & Rabiej, P. (Eds.). (2024). Ogólnopolska diagnoza deinstytucjonalizacji usług społecznych na terenie 16 województw Polski. ROPS Toruń / Uczelnia Korczaka, Elipsa. https://uodi.uw.edu.pl
Hall, P., & Taylor, C. R. (1996). Political science and the three new institutionalisms. Political Studies, 44(5), 936–957. https://la.utexas.edu/users/chenry/core/Course%20Materials/Hall&TaylorPolStuds/9705162186.pdf
Immergut, E. M. (1998). The theoretical core of the new institutionalism. Politics and Society, 26(1), 5–34. https://www.miguelangelmartinez.net/IMG/pdf/1998_Immergut_New_institutionalism_PS.pdf
Model Wsparcia Międzysektorowego (MWM) (n.d.). Uniwersytet Śląski w Katowicach. https://mwm.us.edu.pl/
Jachimczak, B., & Podgórska-Jachnik, D. (2023). Edukacja włączająca w perspektywie i zadaniach samorządu terytorialnego. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Jordan, P., Świeczkowska, K., & Żyta, A. (2024). Środowiskowy model kręgów wsparcia realizowany przez placówki i/lub organizacje. Propozycja na rzecz deinstytucjonalizacji. Stowarzyszenie Biuro Obsługi Ruchu Inicjatyw Społecznych BORIS Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, Koło Gdańsk.
Krajewski, M. (2020). Po co nam instytucje kultury? Małopolski Instytut Kultury. https://mik.krakow.pl/publikacje/marek-krajewski-po-co-nam-instytucje-kultury/
Krakowiak-Drzewiecka, M. (2017). Badanie instytucji: dylematy, metody, doświadczenia. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 20(2), 31–43. https://doi.org/10.18778/1899-2226.20.2.03
Krause, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kwiek, M. (2015). Podzielony uniwersytet. Od deinstytucjonalizacji do reinstytucjonalizacji misji badawczej polskich uczelni. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(46), 41–74. https://doi.org/10.14746/nsw.2015.2.2
Modele kooperacji. Księga Rekomendacyjna. (2021). Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie. https://liderzykooperacji.pl/wp-content/uploads/2021/10/Księga_rekomendacyjna_do_umieszkania-w-sieci.pdf
National Council for Special Education (NCSE). (2024). An inclusive education for an inclusive society: Policy advice paper on special schools and classes.
Olsen, J. P. (2010). Governing through institution building. Institutional theory and recent European experiments in democratic organization. Oxford University Press.
Pieliński, B. (2013). Instytucjonalizmy a polityka społeczna. Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje, 12, 25–43. https://www.problemypolitykispolecznej.pl/pdf-123084-51242?filename=Institutionalism%20and.pdf
Powell, W. W., & Bromley, P. (2015). New institutionalism in the analysis of complex organizations. In D. Wright (Ed.), International encyclopedia of the social & behavioral sciences (2nd ed., Vol. 16, pp. 764–769). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.32181-X
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Łodzi. (2023). Regionalny plan rozwoju usług społecznych i deinstytucjonalizacji dla województwa łódzkiego na lata 2023-2025. https://rcpslodz.pl/rcps-lodz-t20/aktualnosci-a26/regionalny-plan-rozwoju-uslug-spolecznych-i-deinstytucjonalizacji-dla-wojewodztwa-lodzkiego-na-lata-2023-2025-r474
Szkoła w kręgach wsparcia. (n.d.). Projekt „Bezpieczna przyszłość Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną – testowanie modelu”. PSONI Koło w Gdańsku / Stowarzyszenie BORIS. https://kregiwsparcia.pl/szkola-w-kregach-2/
Sekułowicz, M., & Podgórska-Jachnik, D. (2020). Słowo wstępne. Wybrane problemy autyzmu oraz inne aktualne wyzwania inkluzji społecznej i edukacyjnej. Edukacja, 2(153), 5–9.
Strategia na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2021-2030 (2021). https://dziennikustaw.gov.pl/MP/rok/2021/pozycja/218
Strategia rozwoju usług społecznych. Polityka publiczna do roku 2030 (z perspektywą do 2035 r.) (2022). MP, 767.
Šiška, J., & Beadle-Brown, J. (2020). Report on the transition from institutional care to community-based services in 27 EU member states. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.33643.77607
- Downloads
- Published
- 2024-12-30
- Issue
- No. 13 (2024)
- Section
- On the border of fields
- License
-
Copyright (c) 2024 Dorota Podgórska-Jachnik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I am aware that the Educational Transactional Analysis journal is published under a Creative Commons license - Attribution (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
By submitting the article, I agree to make it available under this license
How to Cite
Similar Articles
- Anna Kropiewnicka-Mielko, Multicultural school. Students’ identity and value system , The Educational Transactional Analysis: No. 12 (2023)
- Milena Miałkowska-Kozaryna, Do Studies Provide Knowledge, Skills, and Social Competences – Are You Sure? , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Magdalena Wójcik, Preventive and educational support for students with special educational needs in an inclusive education as perceived by teachers , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Anna Zamkowska, Piotr Nogaj, Cooperation of Special Education Teachers with the General Teacher in Primary Schools. A Survey of Polish Teachers , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Zbigniew Łęski, The Profile of Ego States and the Experience of Positive and Negative Emotions in the Context of Cyber Threat Vulnerability , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Beata Cytowska, Socio-psychological contexts of taking on the role of employee by adults with intellectual disabilities , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Sabina Pawlik, Magdalena Wala, It’s not that I'm "abnormal". Social and emotional experiences of women with autism spectrum (AS) related to the diagnosis in adulthood , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
- Sabina Pawlik, Personal and social dimensions of the theatrical activity of people with autism spectrum on the example of the ‘Authentic Artists’ theater group , The Educational Transactional Analysis: No. 9 (2020)
- Anna Pierzchała, Family situation in childhood and adolescence and scripting in terms of transactional analysis. Research report , The Educational Transactional Analysis: No. 11 (2022)
- Anna Pierzchała, Emotional Intelligence and Reflexivity vs. Passivity in the Perspective of Transactional Analysis: A Research Report , The Educational Transactional Analysis: No. 13 (2024)
You may also start an advanced similarity search for this article.