The Causative and Super-Personal Dreams in the Perspective of Narrative Research

Abstract

On account of the issue discussed here, it is important that narrative properties are also reserved for mental processes. Therefore, dreaming is connected with (auto)narrations and they should not be treated as an aesthetic invention, but as a primary act of mind transferred from art into life. The fact that no complex research has been taken up until now, i.e. in the field of interdisciplinary study of literature and in the field of constructing a tool, such as an educational programme. The purpose of this paper is, therefore, a quest for one of the possible theoretical-methodological paths for regarding dreams in education as causative and super-personal auto-narration. Coping with this issue requires multi-aspect deliberations, which focus on: – (auto)narration in the cultural aspect in reference to the thesis that dreams form the world, and the world form dreams; – (auto)narration in the psychological aspect in reference to the thesis that the world is created in human mind; – (auto)narration in the pedagogical-educational aspect in reference to the thesis that a human being is able/learns to transform visions into the order of a possible and/or desired world. Focusing discussion on the abovementioned theses is an attempt at finding a common integral ground for practical actions.

Pdf (Język Polski)

References

Adamska-Staroń, M., Piasecka, M., Łukasik, B. (2007). Inny sposób myślenia o edukacji. Metaforyczne narracje. Kraków.

Bachtin, M. (1982). Problemy literatury i estetyki. W. Grajewski (tłum.). Warszawa.

Barthes, R. (1968). Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań. W. Błońska (tłum.). Pamiętnik Literacki, 4.

Barthes, R. (2009). Podstawy semiologii. A. Turczyn (tłum.). Kraków.

Baudrillard, J. (2008). Zbrodnia doskonała. S. Królak (tłum.). Warszawa.

Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. T. Kunz (tłum.). Kraków.

Bronowski, J. (1988). Potęga wyobraźni. S. Amsterdamski (tłum.). Warszawa.

Bruner, J. (1992). Życie jako narracja. Kwartalnik Pedagogiczny, 2.

Bruner, J. (2006). Kultura edukacji. T. Brzostowska-Tereszkiewicz (tłum.). Kraków.

Buliński, T. (2002). Człowiek do zrobienia. Poznań.

Burzyńska, A. (2008). Idee narracyjności w humanistyce. W: B. Janusz, K. Gdowska, B. de Barbaro (red.). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków.

Burzyńska, A., Markowski, M.P. (2006). Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Kraków.

Burszta, W. (2008). Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia. Warszawa.

Czapiński, J., Panek, T. (2007, 2009, 2011). Diagnoza społeczna. Kolejne edycje. Warszawa.

Dryden, G., Vos, J. (2000). Rewolucja w uczeniu. B. Jóźwiak. (tłum.). Poznań.

Dryll, E. (2010). Wielkie i małe narracje w życiu człowieka. W: M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko (red.). Badania narracyjne w psychologii. Warszawa.

Dymara, B. (red.) (1996). Dziecko w świecie marzeń. Kraków.

Eliade, M. (1998). Obrazy i symbole. M. i P. Rodakowie (tłum.). Warszawa.

Foucault, M. (2000). Historia seksualności. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski (tłum.). Warszawa.

Fukuyama, F. (2000). Wielki Wstrząs. Natura ludzka a odbudowa porządku społecznego. H. Komorowska, K. Dorosz (tłum.). Warszawa.

Janion, M. (1996). Czy będziesz widział, co przeżyłeś. Warszawa.

Klus-Stańska, D. (2002). Narracje w szkole. W: J. Trzebiński (red). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk.

Kobylińska, E. (1985). Hermeneutyczna wizja kultury. Warszawa – Poznań.

Kubicki, R. (2010). Metafizyczne podteksty tożsamości możliwych w światach kultury popularnej. W: A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik (red.). Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe. Kraków.

Kubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – metodyka – ewaluacja. Lublin.

Kundera, M. (1991). Sztuka powieści. M. Bieńczyk (tłum.). Warszawa.

Leksicka, K. (1997). Próba spełniania marzeń. Wrocław.

Lubowicka, G. (2000). Sumienie jako poświadczenie. Idea podmiotowości w filozofi i P. Ricoeura. Wrocław.

Łukaszewicz, R.M. (1989). Egzystencjalne powinności edukacji. W: Wrocławska szkoła przyszłości. Inne szanse w edukacji młodych. Wrocław.

Łukaszewicz, R.M. (1994). Edukacja z wyobraźnią, czyli jak podróżować bez map. Wrocław.

Łukaszewicz, R.M. (1997). Szkoła jako kawałek innego świata. Wrocław.

Łukaszewicz, R.M. (2000). Edukacja z wyobraźnią jako kreatywne przekraczanie: od końca wizji do wizji końca. Warszawa.

Łukaszewicz, R.M. (2002). Studia nad alternatywami w edukacji. Wrocław.

Łukaszewicz, R.M. (2007). Promień słońca, Projekt ideowy na prawach rękopisu. Wrocław.

Łukaszewicz, R.M. (2010). Wrocławska Szkoła Przyszłości. Dla duchowości, dla wyobraźni dla praktyki. Wrocław.

Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2006). Wytrwałość w działaniu. Gdańsk.

Nietzsche, F. (1905–1906). Zmierzch bożyszcz, czyli jak filozofuje się młotem. S. Wyrzykowski (tłum.). Warszawa.

Piasecka, M. (2010). Fenomen wyobraźni w edukacji. Konteksty rozwoju dzieci. Częstochowa.

Pilch, T. (red.) (2004). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 3. Warszawa.

Popper, K.R. (1997). W poszukiwaniu lepszego świata. A. Malinowski (tłum.). Warszawa.

Prigogine, I., Stengers, I. (1990). Z chaosu ku porządkowi. K. Lipszyc (tłum.). Warszawa.

Rewers, E. (2004). Więźniowie transkulturowej wyobraźni. W: W. Bolecki, R. Nycz (red.). Narracja i tożsamość. Narracje w kulturze. Warszawa.

Ricoeur, P. (1985). Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie. S. Cichowicz (tłum.). Warszawa.

Ricoeur, P. (2005). O sobie samym jako innym. B. Chełstowski (tłum.). Warszawa.

Sartre, J.-P. (1964). Słowa. J. Rogoziński (tłum.). Warszawa.

Sedlak, W. (1986). Na początku było jednak światło. Warszawa.

Skolimowski, H. (1993). Filozofia żyjąca. Ekofilozofia jako drzewo życia. Warszawa.

Straś-Romanowska, M. (2008). Psychologiczne badania narracyjne jako badania jakościowe i ich antropologiczne zaplecze. W: B. Janusz, K. Gdowska, B. de Barbaro (red.). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków.

Straś-Romanowska, M. (2010). Psychologia wobec małych i wielkich narracji. W: M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko (red.). Psychologia małych i wielkich narracji. Warszawa.

Szomburg, J. (2011). Jaki model rozwoju, jaka edukacja? Wielkie przewartościowanie. W: J. Szomburg (red.). Rozwój i edukacja. Wielkie przekierunkowanie. Gdańsk.

Szurawski, M. (2008). Pamięć i intelekt. Trening mistrzowski. Łódź.

Tillmann, K. (1996). Teorie socjalizacji. G. Bluszcz, B. Miracki (tłum.). Warszawa.

Tokarska, U. (2005). Narracja autobiograficzna jako „opowieść drogi” w ujęciu C. Pearson. W: E. Chmielnicka-Kuter, M. Puchalska-Wasyl (red.). Polifonia osobowości. Aktualne problemy psychologii narracji. Lublin.

Tokarska, U. (2010). Stawać się Panem Własnego Oblicza. O możliwościach intencjonalnych w biegu życia ludzkiego. W: M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko (red.). Psychologia małych i wielkich narracji. Warszawa.

Trzebiński, J. (red.) (2002). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk.

Vico, G. (1966). Nauka nowa. J. Jakubowicz (tłum.). Warszawa.

Witkowski, L. (2007). Edukacja i humanistyka. Warszawa.

Zimbardo, Ph. (2002). Psychologia i życie. Warszawa.

Zybertowicz, A. (2011). Potrzebujemy coachingu patriotycznego. W: J. Szomburg (red.). Rozwój i edukacja. Wielkie przewartościowanie. Gdańsk.