Dreams in the autobiographical narrative. Between order and chaos
Pdf (Język Polski)

Keywords

biography
education
dreams-self-narration
third age

Abstract

The objective of the paper is providing an answer to the question about educational dimensions of dreams-self-narrations in biography of senior individuals. In the theoretical part, the authoress focuses on analyses concerning respectively: trajectory of individual biographies and characteristics of dreams as self-narrations in structuring one’s own biography. In the methodological part, the authoress presents the assumptions of a research project based on the biographical method by applying narrative interviews. In the empirical part, results of vertical and horizontal analyses are presented in the form of the worked out biographical profiles in the context of highlighted areas of study

https://doi.org/10.16926/pe.2015.08.15
Pdf (Język Polski)

References

Andruchowycz, J. (2007). Środkowowschodnie rewizje. W: J. Andruchowycz, A. Stasiuk (red.), Moja Europa. Dwa eseje o Europie zwanej Środkową. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Barthes, R. (1968). Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań. Pamiętnik Literacki, 4, 325–425.

Beck, U. (2004). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.

Berger, P., Luckmann, T. (2010). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: PWN.

Bron, A. (2000). Floating as an Analytical Category in the Narratives of Polish Immigrants to Sweden. W: E. Szwejkowska-Olsson, A. Bron (red.), Allvarig debatt och rolig lek. En festskrift tillagnad A. Nils Uggla. Szwecja: Uppsala University.

Bruner, J. (2006). Kultura edukacji. Kraków: Universitas.

Buliński, T. (2002). Człowiek do zrobienia. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Burszta, W., Kuligowski W. (1998). Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Burszta, W. (2005). Orgazm osobowości. Polityka, 7.09.

Burszta, W. (2008). Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia. Warszawa: PIW.

Burzyńska, A. (2004). Kariera narracji. O zwrocie narratywistycznym w humanistyce. W: W. Bolecki, R. Nycz (red.), Narracja i tożsamość. Część II: Antropologiczne problemy literatury. Warszawa: IBL PAN.

Burzyńska, A., Markowski, M. (2006). Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Kraków: Znak.

Charmaz, K. (2013). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: PWN.

Cocklin, B. (1996). Applying Qualitative Research to Adult Education: Reflections upon Analytic Processes. Studies in the Education of Adults, 28 (1).

Covey, S. (1998). 7 nawyków skutecznego działania. Poznań: Rebis.

Czerniawska, O. (2002). Drogi edukacyjne i ich meandry. W: E. Dubas, O. Czerniawska (red.), Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar. (s. 29– 34). Warszawa: Biblioteka Edukacji Dorosłych.

Czyżak, A. (2014). Tożsamość w obrazach. Wokół Leksykonu miast Intymnych Jurija Andruchowycza, Porównania, 15, 245–255.

Demetrio, D. (2009). Pedagogika pamięci. Łódź: Wyd. AHE.

Denzin, N. (1990). Reinterpretacja metody biograficznej w socjologii: znaczenie a metoda w analizie biograficznej. W: J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa – Poznań: PWN.

Domecka, M. (2005). Konstrukcja kariery, konstrukcja biografii, konstrukcja siebie. Narracje autobiograficzne ludzi biznesu. W: K. Konecki, A. Kasperczyk (red.), Procesy tożsamościowe. Symboliczno-interakcyjny wymiar konstruowania ładu i nieładu społecznego (s. 138–149). Łódź: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Łódzkiego.

Dominicé, P. (2007). La formation biographique. Paris: L’Hartmattan.

Dziuban, Z. (2012). Oikofobia jako doświadczenie kulturowe. Kultura i historia, 2.

Golonka, J. (2011). Uczenie się z biografii – indywidualna koncepcja wykorzystania wywiadu biograficznego. W: Dubas E., Świtalski W. (red.) Uczenie się z (własnej) biografii (s. 163–182). Łódź: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Łódzkiego.

Heidegger, M. (1994). Bycie i czas. B. Baran (tłum.). Warszawa: PWN.

Heidegger, M. (2000). W drodze do języka. J. Mizera (tłum.). Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.

Heidegger, M. (2002). Odczyty i rozprawy. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.

Jarvis, P. (2006). Towards a Comprehensive Theory of Human Learning, Volume 1, London: Routledge.

Kędzierska, H. (2012). Między powołaniem a strategią maksymalizacji zysków – przemiany dróg wyboru zawodu nauczyciela. W: D.B. Gołębniak, H. Kwiatkowska (red.) Nauczyciele. Programowe (nie)przygotowanie (s. 15–42). Wrocław: Wyd. Naukowe DSW.

Kędzierska, H. (2012a). Kariery zawodowe nauczycieli. Konteksty – wzory – pola dyskursu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kołakowski, L. (2009). Kompletna i krótka metafizyka. Innej nie będzie. Innej nie będzie. Gazeta Wyborcza, 18.07.

Kubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja. Lublin: Wyd. Uniwersytetu UMCS.

Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

Kvale, S. (2004). InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana.

Kvale, S. (2013). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: PWN.

Lani-Bayle, M. (2014). Le temps des histoires. Vie sociale et traitements, 1, 19– 25. http://dx.doi.org/10.3917/vst.121.0019.

Ligus, R. (2009). Biograficzna tożsamość nauczycieli. Wrocław: Wyd. Naukowe DSW.

Łukaszewicz, R. (2007). Promień słońca. Projekt ideowy na prawach rękopisu. Wrocław.

Łukaszewicz, R. (2012). Inna edukacja. Biografia drogi. Wrocław: WIE.

Malewski, M. (1998). Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej. Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego.

Maruszewski, T. (2005). Pamięć autobiograficzna. Gdańsk: GWP.

Matysek-Imielińska M. (2007). Opowiadać znaczy żyć, czyli o pewnym, sposobie rozumienia narracji. W: Pamięć społeczna – narracja – tożsamość kulturowa, 2, Kultura współczesna, 40–50.

Mendel, M. (2006). Pedagogika miejsca. Wrocław: Wyd. Naukowe DSW.

Mendel, M. (2007). Społeczeństwo i rytuał. Heterotropia bezdomności. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2011). Narracja – Tożsamość – Wychowanie. Perspektywa przejścia i zmiany. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3 (55), 37–53.

Piasecka M. (2012). Marzenia sprawcze i ponadosobiste w perspektywie badań narracyjnych. W: A. Gofron, A. Kozerska (red.), Podstawy edukacji. Propozycje metodologiczne (s. 139–157). Częstochowa: Impuls.

Piasecka M. (2015). (In-)Visible Living Space as the Educational Space. Dreams-Self-Narration in Biographies of Elderly People. Society, Integration, Education, 4, 148–165. http://dx.doi.org/10.17770/sie2015vol4.499.

Rokuszewska-Pawełek, A. (2002). Chaos i przymus. Trajektorie wojenne Polaków – analiza biograficzna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Semków, J. (2000). Wielość wymiarów przestrzeni życiowej ludzi w III wieku. W: M. Dzięgielewska (red.), Przestrzeń życiowa i społeczna ludzi starszych (s. 27–34). Łódź: Akademickie Towarzystwo Andragogiczne.

Schütze, F. (1997). Trajektorie cierpienia jako przedmiot socjologii interpretatywnej. Studia Socjologiczne, 1, 11–50.

Sedlak, W. (1986). Na początku było jednak światło. Warszawa: PIW.

Siarkiewicz, E. (2010). Poradnictwo performatywne i inne formy pomocy w zdarzeniach krytycznych i doświadczeniach granicznych. W: M. Olejarz (red.), Dyskursy młodych andragogów (s. 265–285). Zielona Góra: Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Słowik, A. (2012). Trajektoria uczenia się emigrantów w sytuacji doświadczania zawieszenia (floating). Ku rozumieniu poradnictwa międzykulturowego. Studia Poradoznawcze, 2, 48–68.

Sroczyński, W. (2006). Środowisko niewidzialne w andragogice. Kultura i Edukacja, 1, 74–89.

Szlachcicowa, I. (2005). Tożsamość biograficzna jako strategia życia – ciągłość czy zmiana. W: E. Hałas, K. Konecki (red.), Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego (s. 268– 290). Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.

Wilber, K. (2002). Psychologia integralna. H. Smagacz (tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski.

Vattimo, G. (2011). Poza interpretacją. Kraków: Universitas.