Abstract
The rapidly changing world forces the necessary changes in education consisting of
the development of teaching strategies that prepare the student for unpredictable, non-standard, and fluid situations. The author discusses the problem of supporting competence essential for the development of school-age children and their functioning in such a world. The article may be of interest to early school education teachers, but not only. The strategy of education using imagination, which covers the method of designing educational opportunities, refers in the conducted research to competence triad, i.e. independence-innovativeness-cooperativeness. To support the said competence, the author constructed a technique of creative visualisation and developed an educational programme for two parallel groups based on the method of designing educational opportunities, and in one of the groups, an innovative factor in the form of creative visualisation techniques was implemented. In the research, the qualitative and quantitative style was used implementing participant observation, humanistic interpretation (works of art and statements) and tests for creative thinking (drawing and verbal). The qualitative analysis consisted of description and interpretation concerning the analysed set of competence with the use of their manifestation. The quantitative analysis aimed at answering the question about a significant increase in competence required the use of a method based on the t-Student test. The results of the qualitative and quantitative analyses showed the beneficial impact of creative visualisation in the area of the competence in question.
References
Bachelard, G. (1975). Wyobraźnia poetycka. Wybór pism (fr. Ed. La poétique de l’espace. 1958), transl. H. Chudak, A. Tatarkiewicz, Warszawa: Wydawnictwo PIW.
Bachelard, G. (1998). Poetyka marzenia (fr. Ed. La poétique de la rêverie,1968), transl.. L. Brogowski, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Bronowski, J. (1988). Potęga wyobraźni (ang. Ed. The Ascent of Man, 1973, transl. S. Amsterdamski, Warszawa: Wydawnictwo PIW.
Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Durand, G. (1986). Wyobraźnia symboliczna (fr. Ed. L'Imagination symbolique, 1984), transl. C. Rowiński, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Eliade, E. (2022). Obrazy i symbole. Szkice o tematyce magiczno-religijnej (fr. Ed. Images et symboles. Essais sur le symbolisme magico-religieux 1952, transl. M. Rodak, P. Rodak, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Janion, M. (1991). Projekt krytyki fantazmatycznej. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Jung, C.G. (1976). Archetypy i symbole, transl. J. Prokopiuk, Warszawa: Czytelnik.
Jung, C.G. (1995). Podstawy psychologii analitycznej. Wykłady tavistockie, transl. R. Reszke, Warszawa: Wydawnictwo Wrota.
Jungk, R. (1981). Człowiek tysiąclecia, transl. Anna Danuta Tauszyńska, Warszawa: Wydawnictwo PIW.
Kmita, J. (1977). Wykłady z logiki i metodologii nauk. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Kmita, J., Banaszak, G. (1991). Społeczno-regulacyjna koncepcja kultury. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Kultury.
Kubinowski, D. (2013). Idiomatyczność, synergia, emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‐Skłodowskiej.
Kubinowski, D. (2016)., Istota jakościowych badań pedagogicznych- wprowadzenie. „Jakościowe Badania Pedagogiczne” 2016, t. 1, nr 1, s. 5–14.
Limont, W. (1996). Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Toruń: Wydawnictwo naukowe UMK
Łukaszewicz, R.M. (1994). Edukacja z wyobraźnią, czyli jak podróżować bez map. Wrocław: Wydawnictwo WIE.
Łukaszewicz, R.M. (1997). Szkoła jako kawałek innego świata. Wrocław: Wydawnictwo Fundacja WIE
Łukaszewicz, R.M. (2000). Edukacja z wyobraźnią jako kreatywne przekraczanie: od końca wizji do wizji końca, Forum Oświatowe, t.12, nr 1(22), s. 27-41.
Łukaszewicz, R.M. (2002). Studia nad alternatywami w edukacji. Wrocław: Wydawnictwo Fundacja WIE 2002
Łukaszewicz, R.M. (2005). Inne drogi edukacji. Wrocław: Wydawnictwo Fundacja WIE
Łukaszewicz, R.M. (2010). Wrocławska Szkoła Przyszłości. Dla duchowości, dla wyobraźni dla praktyki. Wrocław: Wydawnictwo Fundacja WIE.
Łukaszewicz, R.M. (2019). Wrocławska Szkoła Przyszłości Plus. Wrocław: Fundacja WIE
Muszyńska, M. (1999). Metafory w edukacji prymarnej. Toruń: Wydawnictwo UMK
Muszyńska, M. (2013). Alegorie w estetycznych przestrzeniach pedagogiki. Dwoistość w ekspozycjach ironicznego alegoryka – badania jakościowe. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Grado.
Nęcka, E. (2003). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Pascal, E. (1998). Psychologia Jungowska, tłum. G. Skoczylas, Poznań: Zysk i S-ka
Olchanowski, T. (2013). Pedagogika a paradygmat nieświadomości. Warszawa: Eneteia. Wyd. Psychologii i Kultury.
Popper, K. (1996). Wszechświat otwarty. Argument na rzecz indeterminizmu (ang. Ed. The Open Universe: An Argument for Indeterminism, 1982), transl. A. Chmielewski, Kraków: Wydawnictwo ZNAK.
Popper, K. (1997). W poszukiwaniu lepszego świata (ang. Ed. In Search of a Better World, 1984), transl. A. Malinowski, Warszawa: Książka i Wiedza.
Popper, K. (1998). Wiedza a zagadnienie ciała i umysłu (ang. Ed. Knowledge and the Mind-Body Problem: In Defence of Interaction 1994), transl. T. Baszniak, Warszawa: Książka i Wiedza.
Prokopiuk, J. (2008). Mój Jung. Katowice: Wydawnictwo KOS.
Ricoeur, P. (1984). Proces metaforyczny jako poznanie, wyobrażanie i odczuwanie (The Metaphorical Process as Cognition, Imagination and Feeling, in On Metaphor, Sheldon Sacks, éd., The University of Chicago Press, 1978-1979, p. 141-147), transl. G. Cendrowska, „Pamiętnik Literacki” LXXV,z. 2, 1984, s. 269-286
Ricoeur, P. (1985). Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie (fr. Ed. Existence et herméneutique, 1965), transl. S. Cichowicz [et al.], Warszawa: Wydawnictwo PAX
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Rubacha, K. (2013). Standardy badań społecznych. Problematyzowanie praktyki edukacyjnej, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 16, s. 43–51.
Sikora, K. (2006). Mandala według Carla Gustawa Junga. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellonskiego.
Śleszyński, D. (1995). Człowiek w działaniu: analiza empiryczna, fenomenologiczno-egzystencjalna. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
Weber, M. (2011). Racjonalność, władza, odczarowanie, transl. M. Holona, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Wojnar, I. (1966). Perspektywy wychowawcze sztuki. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Wojnar, I. (2000). Humanistyczne intencje edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Żak.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Podstawy Edukacji