The Forum of Local Initiatives of Warmia and Mazury as a space for intercultural education`s development
pdf (Język Polski)

Keywords

cultural education
intercultural education
regional education
culture
cultural identity

Abstract

The Forum of Local Initiatives of Warmia and Mazury (FIL WM) is one of the leading projects from the range of social both integration and animation organized in the Warmian-Masurian Voivodeship in 2010-2020 by the Association of Social Animators Forum from Warmia and Mazury. It is beeing realised based on the idea of social amination popularized by the Local Activity Support Center. It creates a multistranded space for animators` and educators` dialogue, including a place for: exchange of ideas and experiences about cultural education and its role in the development of the social potential of Warmia and Mazury; building a local cooperation network for the protection and multiplication of the cultural heritage of the region and searching for new methods and forms of work in the field of intercultural education, and also regional and artistic education. The article presents an analysis of this space along with its individual elements, and also a description of the program and organizational assumptions of the FIL WM.

https://doi.org/10.16926/pe.2021.14.03
pdf (Język Polski)

References

Białous, M. (2017). Edukacja kulturowa z perspektywy animatorów i edukatorów kultury w województwie podlaskim, Pogranicze. Studia Społeczne, 31, 145-158, https://doi.org/ 10.15290/pss.2017.31.08.

Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej. (2021). Animacja społeczna. Online: http://www.cal.org.pl/animacja-spoleczna/czym-jest-animacja/historia/ [dostęp: 31.03.2021].

Forum Animatorów Społecznych Warmii i Mazur. (2012). Program III Forum Inicjatyw Lokalnych Warmii i Mazur. Kacze Bagno: FAS WM, ESWIP, RO FS.

Forum Animatorów Społecznych Warmii i Mazur. (2013). Program IV Forum Inicjatyw Lokalnych Warmii i Mazur. Kacze Bagno: FAS WM, ESWIP, RO FS.

Forum Animatorów Społecznych Warmii i Mazur. (2014). Regulamin organizacyjny V Forum Inicjatyw Lokalnych Warmii i Mazur. Kacze Bagno: FAS WM, ESWIP, RO FS.

Forum Animatorów Społecznych Warmii i Mazur. (2019). Program VIII Forum Inicjatyw Lokalnych Warmii i Mazur. Online: http://www.forumanimatorow.org/aktualnosci/99,viii-forum-inicjatyw-lokalnych-aktywne-spolecznosci- [dostęp: 10.02.2021].

Forum Animatorów Społecznych Warmii i Mazur. (2020). Program IX Forum Inicjatyw Lokalnych Warmii i Mazur. Online: http://www.forumanimatorow.org/aktualnosci/99,ix-forum-inicjatyw-lokalnych-aktywne-spolecznosci- [dostęp: 10.02.2021].

Forum Animatorów Społecznych Warmii i Mazur. (2021). FAS. Plany na przyszłość. Online: http://www.forumanimatorow.org/#fas [dostęp: 10.02.2021].

Giroux, H. A. (1997). Pedagogy and the Politics of Hope. Theory, Culture and Schooling. A Critical Reader. Oxford: Westview Press.

Grzybowski, P. P. (2009). Edukacja europejska - od wielokulturowości ku międzykulturowości: koncepcje edukacji wielokulturowej i międzykulturowej w kontekście europejskim ze szczególnym uwzględnieniem środowiska frankofonońskiego. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Jordan, P., Skrzypczak, H. (2006). Metoda animacji społecznej. W: P. Henzler, B. Skrzypczak (red.), Kim jest animator społeczny? (s. 141-184). Warszawa: Stowarzyszenie CAL – Instytut Studiów Edukacyjno-Społecznych im. H. Radlińskiej.

Kosińska, M. (2014). Edukacja kulturowa. W: R. Koschany, A. Skórzyńska (red.), Edukacja kulturowa. Podręcznik (s. 173-178). Poznań: Wydawnictwo Centrum Kultury Zamek.

Lemańczyk, M. (2017). Badacz zaangażowany o drodze do badań bliskich (nie tylko) sercu. Rocznik Polsko-Niemiecki, 25 (2), 143-154, https://doi.org/10.35757/RPN.2017.25.15.

Młynarczuk-Sokołowska A. (2012). Całożyciowa edukacja międzykulturowa jako wyzwanie dla społeczeństw kulturowo zróżnicowanych, Pogranicze. Studia Społeczne, 22, 233-244.

Nikitorowicz J. (1999). Projektowanie edukacji międzykulturowej w perspektywie demokracji i in¬tegracji europejskiej. W: J. Nikitorowicz, M. Sobecki (red.), Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym (s. 25-32). Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.

Nikitorowicz, J. (2003). Edukacja międzykulturowa. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (s. 934-941). T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Nikitorowicz, J. (2005). Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.

Nikitorowicz, J. (2006). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwo WAiP.

Nikitorowicz, J. (2011). Od Federacji Zespołów Badań Pogranicza do Stowarzyszenia Wspierania Edukacji Kulturowej, Pogranicze. Studia Społeczne, 27 (1), 7-18.

Nikitorowicz, J. (2015). Ku jakim strategiom w edukacji międzykulturowej w kontekście współczesnych problemów wielokulturowości? Pogranicze. Studia Społeczne, 25, 25-40.

Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego. (2014). Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020. Olsztyn: Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Żydek-Bednarczuk, U. (2015). Spotkanie kultur. Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Podstawy Edukacji