Abstract
The author of the text, written in the form of a review article, traced the most important concepts related to the studies of applied humanities proposed by Lech Witkowski. They concern the main category of versus as life-giving in particular stages of development, its spiral tangles, entangled in crises in the life cycle. Discovering the psychodynamics of development, their structures and conditions is a serious and engaging study for many addressees: educators, psychologists, sociologists, literary scholars, artists and others.
References
Bateson, G. (1972). Steps to an Ecology of Mind. San Francisco: Chandler Press.
Dąbrowski, K. (1984). Funkcje i struktura emocjonalna osobowości. Lublin: Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.
Etzioni, A. (1999). The limits of privacy. New York: Basiv Books.
Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Maslow, A.H. (1970). Psychology of Science. A Reconnaissance, A Gateway Edition. Chicago: Henry Regnery Company.
Muszyńska, M. (2013). Alegorie w estetycznych przestrzeniach pedagogiki. Dwoistość w ekspozycjach ironicznego alegoryka. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Grado
Nosal, C. (2009). Umysł rozbity i integrowany – w poszukiwaniu halonu. W: J. Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii. Psychologia XXI wieku (s. 110–130). Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Sloterdijk, P. (2014), Musisz życie swe odmienić. O antropotechnice (tłum. J. Janiszewski). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tillich, P (2016). Męstwo bycia (tłum. H. Bednarek). Kraków: Wydawnictwo Vis-á-vis Etiuda.
Witkowski, L. (1989). Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium z koncepcji Erika H. Eriksona. Wyd. 1. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Witkowski, L.(2000). Universalizm pogranicza. O semiotyce kultury Michała Bachtina w kontekście edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Witkowski, L.(2001). Dwoistość w pedagogice Bogdana Suchodolskiego (z aneksem o Sergiuszu Hessenie). Toruń: Wydawnictwo Wit-Graf.
Witkowski, L. (2009). Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika E. Eriksona. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej.
Witkowski, L. (2013). Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia Teoria Krytyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Witkowski, L.(2015). Versus. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Witkowski, L. (2020). Psychodynamiki i ich struktura. Studia z humanistyki stosowanej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Podstawy Edukacji