Lech Witkowski, Psychodynamics and their structure. Studies in Applied Humanities, Adam Marszałek Publishing House, Toruń 2020
Pdf (Język Polski)

Keywords

duality
ambivalence
oscillation
versus. development psychodynamics
double hermeneutic
“humanistic management”

Abstract

The author of the text, written in the form of a review article, traced the most important concepts related to the studies of applied humanities proposed by Lech Witkowski. They concern the main category of versus as life-giving in particular stages of development, its spiral tangles, entangled in crises in the life cycle. Discovering the psychodynamics of development, their structures and conditions is a serious and engaging study for many addressees: educators, psychologists, sociologists, literary scholars, artists and others.

https://doi.org/10.16926/pe.2020.13.16
Pdf (Język Polski)

References

Bateson, G. (1972). Steps to an Ecology of Mind. San Francisco: Chandler Press.

Dąbrowski, K. (1984). Funkcje i struktura emocjonalna osobowości. Lublin: Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej.

Etzioni, A. (1999). The limits of privacy. New York: Basiv Books.

Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Maslow, A.H. (1970). Psychology of Science. A Reconnaissance, A Gateway Edition. Chicago: Henry Regnery Company.

Muszyńska, M. (2013). Alegorie w estetycznych przestrzeniach pedagogiki. Dwoistość w ekspozycjach ironicznego alegoryka. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Grado

Nosal, C. (2009). Umysł rozbity i integrowany – w poszukiwaniu halonu. W: J. Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii. Psychologia XXI wieku (s. 110–130). Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Sloterdijk, P. (2014), Musisz życie swe odmienić. O antropotechnice (tłum. J. Janiszewski). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN.

Tillich, P (2016). Męstwo bycia (tłum. H. Bednarek). Kraków: Wydawnictwo Vis-á-vis Etiuda.

Witkowski, L. (1989). Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium z koncepcji Erika H. Eriksona. Wyd. 1. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.

Witkowski, L.(2000). Universalizm pogranicza. O semiotyce kultury Michała Bachtina w kontekście edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Witkowski, L.(2001). Dwoistość w pedagogice Bogdana Suchodolskiego (z aneksem o Sergiuszu Hessenie). Toruń: Wydawnictwo Wit-Graf.

Witkowski, L. (2009). Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika E. Eriksona. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej.

Witkowski, L. (2013). Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia Teoria Krytyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Witkowski, L.(2015). Versus. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Witkowski, L. (2020). Psychodynamiki i ich struktura. Studia z humanistyki stosowanej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Podstawy Edukacji