Abstract
The author of the text describes an education as one of the aspects of life. The moral education is revealed from the inside in a multifaceted sense, articulating the teacher’s moral conduct. One component, namely humility is subjected to a thorough analysis.
References
Bosmans, P. (1993). Być człowiekiem. F. Żołnowski (tłum.). Warszawa.
Cackowski, Z. (1981). Trud i sens ludzkiego życia. Warszawa.
Delors, J. (1998). Edukacja: jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku. W. Rabczuk (tłum.). Warszawa.
Duczyńska-Surmacz, R. (red.) (2004). Księga aforyzmów. Warszawa.
Foerster, F.W. (1910). Drogowskaz życia. Fr. S. (tłum.). Warszawa.
Foerster, F.W. (1919). Szkoła i charakter. M. Łopuszańska (tłum.). Warszawa.
Glenskowie, C.J. (1986). Myślę, więc jestem… Aforyzmy, sentencje, maksymy. Opole.
Grochulska, J. (1994). Granice możliwości edukacyjnych człowieka. Kraków.
Grzegorczyk, A. (1989). Etyka w doświadczeniu wewnętrznym. Warszawa.
Grzegorczyk, A. (1995). Tolerancja – pokonanie własnej pychy. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 7.
Jacyno, M. (2007). Kultura indywidualizmu. Warszawa.
Janukowicz, M. (2008). Pedagogiczny kontekst pokory. Częstochowa.
Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa.
Kwieciński, Z. (1989). Składniki i aspekty edukacji. Potrzeba całościowego ujęcia. W: H. Muszyński (red.). Socjalizacja – osobowość – wychowanie. Poznań.
Mayor, F. (2001). Przyszłość świata. Raport UNESCO. J. Wolf, A. Janik, W. Rabczuk (tłum.). Warszawa.
Michałowski, S. (1993). Pedagogia wartości. Bielsko-Biała.
Michałowski, S.C. (2009). Wizja integralna człowieka jako osoby w pedagogii personalistycznej. W: H. Romanowska-Łakomy, H. Kędzierska (red.). Człowiek integralny. Holistyczna wizja człowieczeństwa. Warszawa.
Muszyński, H. (red.) (1989). Socjalizacja – osobowość – wychowanie. Poznań.
Nowy leksykon PWN. (1998). A. Dyczkowski (red.). Warszawa.
Nussbaum, M.C. (2008). W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego. A. Męczkowska (tłum.). Wrocław.
Okoń, W. (1981). Słownik pedagogiczny. Warszawa.
Podrez, E. (1989). Człowiek. Byt. Wartość. Warszawa.
Romanowska-Łakomy, H., Kędzierska, H. (red.) (2009). Człowiek integralny. Holistyczna wizja człowieczeństwa. Warszawa.
Smołka, E. (2005). Filozofia kształtowania charakteru. Fryderyka Wilhelma Foerstera teoria wychowania w świetle założeń personalizmu chrześcijańskiego. Tychy.
Suchodolski, B. (2003). Edukacja permanentna: rozdroża i nadzieje. Warszawa.
Szczęsny, W.W. (2001). Edukacja moralna. Warszawa.
Szempruch, J. (2012). Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej. Kraków.
Szostek, A. (1995). Wokół godności, prawdy i miłości. Lublin.
Śnieżyński, M. (1995). Nauczanie wychowujące. Kraków.
Tarnowski, J. (1990). Janusz Korczak dzisiaj. Warszawa.
Tischner, J. (1981). Etyka solidarności. Kraków.
http://e.lswryki.pl/mod/glassary/view.php?id=2388 (3.06.2012).