Abstrakt
Autorka podejmuje się próby nakreślenia modeli myślenia o Innym (uczniu). Traktując go jako rozgwiazdę w sensie holistycznym, dokonuje analizy sposobów postrzegania Innego (ucznia) na gruncie szkoły przez grono pedagogiczne. Rozważa następujące kwestie: Czy Inny (uczeń) jest potrzebny nauczycielowi? W jakim aspekcie można go nazwać darczyńcą, a w jakim wrogiem nauczyciela? Czy Inny (uczeń) rozwija nas, sprzyja naszej kreatywności, czy też kurczymy się przy nim w sensie intelektualnym i duchowym? Ostatecznie tekst rozstrzyga o tym, czy Inny (uczeń) buduje, czy też niszczy tożsamość nauczyciela.
Bibliografia
Dudzikowa, M., Czerepaniak-Walczak, M. (2007). Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Gdańsk.
Gadacz, T. (2003). O umiejętności życia. Kraków.
Glenskowie, C. i J. (1986). Myślę, więc jestem. Aforyzmy, maksymy, sentencje. Opole.
Kowalski, P. (1998). Leksykon znaki świata. Omen, przesąd, znaczenie. Warszawa – Wrocław.
Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa.
Mead, M. (2000). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa.
Simmel, G. (2005). Socjologia. M. Łukasiewicz (tłum.). Warszawa.
Szczepański, J. (1980). Sprawy ludzkie. Warszawa.
Szwast, A. (2005). Nowy humanizm. Od socjologii do filozofii naturalnej. Wrocław.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji.