The Model of Thinking about a Distinct (Student) in Polish High Schools
Pdf (Język Polski)

Keywords

identity
creativity
the Other

Abstract

The author attempts to depict made the models of thinking about Different (student). Treating the student as a starfish in the holistic sense she analyzes the perceptions of Different at school by the teaching staff. The author digresses if the student is necessary for the teacher, in what aspect can the student be called a donor or a teacher’s enemy. Different develops us, encourages our creativity, or led us to intellectual and spiritual regression. Finally, the text resolves whether Different builds or destroys teacher’s identity.

Pdf (Język Polski)

References

Dudzikowa, M., Czerepaniak-Walczak, M. (2007). Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Gdańsk.

Gadacz, T. (2003). O umiejętności życia. Kraków.

Glenskowie, C. i J. (1986). Myślę, więc jestem. Aforyzmy, maksymy, sentencje. Opole.

Kowalski, P. (1998). Leksykon znaki świata. Omen, przesąd, znaczenie. Warszawa – Wrocław.

Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa.

Mead, M. (2000). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa.

Simmel, G. (2005). Socjologia. M. Łukasiewicz (tłum.). Warszawa.

Szczepański, J. (1980). Sprawy ludzkie. Warszawa.

Szwast, A. (2005). Nowy humanizm. Od socjologii do filozofii naturalnej. Wrocław.