Educational Value of Dialogue

Abstract

In this paper the author tries to focus one’s attention on dialogue in modern education process. It’s worth asking if current education still fosters dialogical relationships between people? In the author’s opinion, dialogue is the most natural form of contacts between people and remains ancient relation of master to student. How many components of real dialogue are continued in contemporary education? It seems that present education process on different levels lost dialogue relation. Education in XXI century promotes short-lived contacts. These are relationships without bilateral responsibility. Modern IT technologies make new kind of relationships possible which are very often used in educational space. The main question which the author of this paper asks himself is: Is a new communication network able to substitute for real and interpersonal dialogue? When the answer is „yes”, we ought to think over consequences of such a state.

Pdf (Język Polski)

References

Bauman, Z. (2007), Tożsamość. Rozmowy z Benedetto Vecchim. J. Łaszcz (tłum.). Gdańsk.

Bauman, Z. (2012), To nie jest dziennik. M. Zawadzka (tłum.). Kraków.

Brzozowski, T.T. (2013). Charakter wiedzy jako podstawowego czynnika rozwoju sektorów przemysłu i usług. Prace Komisji Geografii i Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 21.

Buber, M. (1992), Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych. J. Doktór (tłum.). Warszawa.

Dylus, A. (2005), Globalizacja. Refl eksje etyczne. Wrocław.

Gogacz, M. (1985), Człowiek i jego reakcje, Lublin.

Karpiński, P. (2013), Fides et Ratio. Kwartalnik Naukowy, 1.

Levinas, E. (2002), Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności. M. Kowalska (tłum.). Warszawa.

Lyotard, J.F. (1997), Kondycja ponowoczesna. M. Kowalska, J. Migasiński (tłum.). Warszawa.

Ritzer, G. (2012), Magiczny świat konsumpcji. L. Stawowy (tłum.). Warszawa.

Sanchez, R. (1997), Colleges Turning Virtual Classrooms into a Reality. Washington Post, 27.03.

Sennett, R. (2012), Szacunek w świecie nierówności. J. Dzieżgowski (tłum.). Warszawa.

Steiner, G. (2003), Nauki mistrzów. J. Łoziński (tłum.). Poznań.

Śnieżyński M. (2005), Sztuka dialogu. Teoretyczne założenia a szkolna rzeczywistość. Kraków.

Taylor, Ch. (2002), Etyka autentyczności. A. Pawelec (tłum.). Kraków.

Taylor, Ch. (2012), Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej. M. Gruszczyński, O. Latek, A. Lipszyc, A. Michalak, A. Rostkowska, M. Rychter, Ł. Sommer (tłum.). Warszawa.

Wal, J. (1998), Vademecum dialogu, Kraków.

Vattimo G. (2006), Społeczeństwo przejrzyste. M. Kamińska (tłum.). Wrocław.

http://wiadomosci.onet.pl/regionalne/lodz/gazeta-wyborcza-profesorowie-ida-na-bruk,1,5451731,region-wiadomosc.html (23.03.2013).

http://wiadomosci.onet.pl/swiat/usa-harvard-oferuje-wyklady-w-internecie, 1,5440796,wiadomosc.html (13.03.2013).

http://wiadomosci.onet.pl/wideo/to-jeden-z-najczarniejszych-okresow-w-historii- pol,123591,w.html (23.03.2013).