[rev.] Krzysztof Maliszewski (ed.), Pedagogy of culture - vehicle of awakening. On non-indifferent education, Silesia Publishing House, the “W. Korfanty” Institute of Polish Thought, Katowice 2021
pdf (Język Polski)

Keywords

culture
pedagogy
education
borderlands
transgression
a review essay

Abstract

The authoress of the text written in the form of a review essay identifies certain traces, assumptions, metaphors, rhetorical figures, symbols and categories in the content of the following chapters of the monograph, which make understanding it as a whole consistent. Thus, they form the horizon for reading cultural texts for education. They are, for example: borderlands, borders, journey, road, returns, childhood, imagination and body. The transgressive nature of culture enriches man, and the cultural pedagogy is a metaphorical vehicle of awakening that saturates education with the factor of non-indifference.

https://doi.org/10.16926/pe.2021.14.13
pdf (Język Polski)

References

Bachelard, G. (1976). Poetyka przestrzeni: szuflada, kufry i szafy. (W. Krzemień, Tłum.) Pamiętnik Literacki, LXVII (1), s. 233-243.

Bachelard, G. (1998). Poetyka marzenia. (L. Brogowski, Tłum.). Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.

Barthes, R.(2002). Le Neutre. Cours et séminaires au Collège de France (1977-1978), Paris : Éditions du Seuil.

Bieńczyk M. (2015). Przezroczystość, Warszawa: Wydawnictwo Wielka Litera.

Bhabha, H. (2010). Miejsca kultury. (T. Dobrogoszcz. Tłum.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Certeau, de M. (2008). Wynaleźć codzienność. Sztuki działania. (K. Thiel-Jańczuk, Tłum.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Deluze, G., Guattari F. (2000). Co to jest filozofia. (P. Pieniążek, Tłum.). Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.

Heidegger, M. (2004) Samotrzeć na polnej drodze. Rozmowa między Badaczem, Uczonym i Mędrcem. W: Rozmowy na polnej drodze. (J. Mizera, Tłum.). Warszawa: Wydawnictwo KR, s. 5–162.

Kozielecki, J. (2001). Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek w psychologii, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „ŻAK”.

Kozielecki, J. (200). Transgresja i kultura. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „ŻAK”.

Lévinas, E. (2002). Całość i nieskończoność, Esej o zewnętrzności. M. Kowalska, Tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Łukaszewicz, R.M. (2010). Wrocławska Szkoła Przyszłości. Dla duchowości, dla wyobraźni, dla praktyki. Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne.

Łukaszewicz, R.M. (2012). Inna edukacja. Biografia drogi. Wrocław: Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne.

Łukaszewicz, R.M. (2014). „Katar” Lema i strategia synergii alternatyw. Przyszłość: Świat-Europa-Polska, nr 1. s. 110-114.

Szahaj, A. (2004). Zniewalająca moc kultury Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Tokarczuk, O. (2019). Czuły narrator, Gazeta Wyborcza, 9 grudnia 2019, s. 4-7.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Podstawy Edukacji