The world of popular culture in preparation for Regional education – education of students of early childhood education
Pdf (Język Polski)

Keywords

civil education
cultural identity
region
regional education
regionalism

Abstract

The goal of this article is to show and analysis many popular culture world`s qualities use in the process of early education students education in the regional education range and circumscription their (qualities) meanings in the preparation of future pedagouges to educational activities, enableing shapeing pre-school children` s and early childhood  identity.

In the research qualitative analysis of documents, participant observation – method of gathering data have been used and also author`s own experiences were taken into account.

On one hand qualities of popculture`s world occurring in the discussed  educational process lead to students` passive participation in popular culture , and on the other hand  activate students to create it and using it in the educational activities in preschool and school premises.

These qualities also inspire students to active building the reality enablling students finding their own  social and cultural identity.

https://doi.org/10.16926/pe.2020.13.11
Pdf (Język Polski)

References

Adamska-Staroń, M. (2015). Kultura popularna jako przestrzeń edukacyjna. W: J.H. Budzik, I. Copik (red), Edukacja przez słowo-obraz-dźwięk (s.153-179). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Antologia Warmińska, http://aw.mbp.olsztyn.pl/ (dostęp: 20.08.2020).

Atlas Miejsc Niezwykłych Warmii i Mazur, http://archipelag.ceik.eu/o-projekcie.html, (dostęp: 20.08.2020).

Bednarek, S. (red.). (1995). Edukacja regionalna –dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego „Silesia”.

E-ncyklopedia Warmii i Mazur, http://encyklopedia.warmia.mazury.pl/index.php/ (dostęp: 20.08.2020).

Garbula, J.M. (2012). Sylabus – Historia i kultura regionu. Olsztyn.

Garbula, J.M. (2013). Sylabus – Edukacja regionalna i obywatelska. Olsztyn.

Hejwosz, D., Jakubowski, W. (2010). Kultura popularna-tożsamość-edukacja. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Leksykon Kultury Warmii i Mazur,

http://leksykonkultury.ceik.eu/index.php/Strona_g%C5%82%C3%B3wna

(dostęp: 25.08.2020).

Lewandowska, I. (2018). Gwara warmińska jako wyraz niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Ewolucja zjawiska na przestrzeni dziejów. W: K. Gładkowski, E. Gładkowska, T. Gajowniczek (red.), Stosunki polsko-niemieckie w ćwierćwiecze od podpisania traktatu od dobrym sąsiedztwie. Kultura – oświata – gospodarka (s. 137-152). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Lisowska, K. (2014). Sylabus – Historia i kultura regionu. Olsztyn.

Lisowska, K. (2015). Sylabus - Historia i kultura regionu. Olsztyn.

Lisowska, K.(2017). Sylabus - Podstawy edukacji historycznej i regionalnej. Olsztyn.

Lisowska, K. (2018). Sylabus – Edukacja regionalna i obywatelska. Olsztyn.

Michalski, K. (1978). Heidegger i filozofia współczesna. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Ostatni Mazurzy i Warmiacy, http://www.ceik.eu/ostatni-warmiacy-i-mazurzy.html (dostęp: 24.08.2020).

Regionalna Kronika Filmowa, http://rkf.warmia.mazury.pl/informacje-o-projekcie (dostęp: 19.08.2020).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Dz. U. poz. 977.

Rozporządzenie z dnia 30 maja 2014 r. zmieniający rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Dz.U. poz. 803.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz. U. poz. 356.

Prusy, http://prusaspira.org/forum/printview.php?t=114&start=0 (dostęp: 15.08.2020).

Siatka godzin (2012). Pedagogika, specjalność wczesnoszkolna i przedszkolna w latach 2012-2017 – I stopnia.

Siatka godzin (2013). Pedagogika, specjalność wczesna edukacja w latach 2013-2018 – II stopnia.

Sztompka, P. (2006). Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: PWN.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Podstawy Edukacji