Czwarta Symfonia Henryka Mikołaja Góreckiego jako przejaw „muzyki w muzyce”

Autor

  • Monika KARWASZEWSKA Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku Wydział Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu Katedra Pedagogiki Muzyki

Słowa kluczowe:

Mikołaj Górecki, współczesna muzyka polska, symfonia

Abstrakt

Długo wyczekiwana na świecie Symfonia nr 4 „Tansman Epizody” na orkiestrę symfonicznąz organami i fortepianem obbligato H.M. Góreckiego powstała już w 2006 roku, jako hołd złożonyAleksandrowi Tasmanowi – kompozytorowi słowiańskiemu. Górecki pozostawił dzieło swojemusynowi Mikołajowi Góreckiemu w rękopisie do zinstrumentowania. Kompozycja została napisanana zamówienie czterech instytucji, w tym Andrzeja Wendlanda, dyrektora Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Indywidualności Muzycznych Tansman w Łodzi. Jak już wiadomo, utwór po śmierci kompozytora został dokończony przez Mikołaja Góreckiego i czterokrotnie prawyko-nany (Londyn, Los Angeles, Amsterdam, Łódź). Światowa premiera kompozycji odbyła się12 kwietnia 2014 roku w Londynie przez London Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Andreya Borejki. Czteroepizodowa symfonia nie jest kontynuacją swojej „poprzedniczki” – Symfonii pieśni żałosnych, a tytuł utworu błędnie kieruje odbiorcę w stronę twórczości Tansmana. To nazwiskokompozytora zawarte w tytule staje się muzycznym anagramem, będącym budulcem głównegotematu symfonii. Celem artykułu jest przedstawienie utworu w perspektywie intertekstualnej, jako przejawu muzyki inkluzywnej w twórczości H.M. Góreckiego.

Pobrania

Opublikowane

2019-10-04