Zasady etyki publikacyjnej w czasopiśmie „Edukacja Muzyczna” zostały opracowane w oparciu o Kodeks postępowania i najlepsze wskazówki dla redaktora (Code of Conduct and Best Practice Guidlines for Journal Editior) i są zgodne z wytycznymi Komitetu do spraw Etyki Publikacyjnej (Committee on Publication Ethics – COPE). Redakcja czasopisma w celu zapobiegania plagiatowi korzysta z systemu antyplagiatowego https://plagiat.pl
Czasopismo Edukacja Muzyczna przestrzega najwyższych standardów etyki publikacyjnej, zgodnych z wytycznymi Committee on Publication Ethics (COPE) oraz dokumentem Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors.
Redakcja czasopisma, autorzy oraz recenzenci zobowiązani są do postępowania zgodnie z zasadami uczciwości, transparentności i rzetelności naukowej.
Redakcja odpowiada za decyzje o publikacji artykułów oraz za zapewnienie uczciwego, rzetelnego i przejrzystego procesu redakcyjnego.
Decyzje o przyjęciu lub odrzuceniu artykułu podejmowane są wyłącznie na podstawie jego wartości naukowej, oryginalności, jasności przekazu oraz zgodności z profilem czasopisma.
Redaktorzy zapewniają poufność procesu redakcyjnego i recenzyjnego, a także nie wykorzystują nieopublikowanych materiałów w celach prywatnych ani zawodowych.
W odniesieniu do wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji (AI) redakcja:
stosuje narzędzia detekcji AI wyłącznie w celu weryfikacji oryginalności nadesłanych tekstów,
zapewnia autorom możliwość odniesienia się do wyników takich analiz,
nie wykorzystuje narzędzi AI do podejmowania decyzji redakcyjnych ani do generowania treści recenzji,
dba o poufność danych wprowadzanych do systemów opartych na AI, zgodnie z zasadami ochrony informacji.
W przypadku podejrzenia naruszenia zasad etyki, w tym nieujawnionego użycia AI, redakcja podejmuje działania zgodnie z wytycznymi COPE (Committee on Publication Ethics).
Autorzy zobowiązani są do przedstawiania rzetelnych wyników badań i oryginalnych treści.
Niedopuszczalne są praktyki takie jak plagiat, autoplagiat, „ghostwriting”, „guest authorship” oraz nieujawnione wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji (AI).
Korzystanie z AI jest dopuszczalne wyłącznie w charakterze pomocniczym — np. w zakresie korekty językowej, tłumaczenia lub redakcji tekstu — i musi być w pełni ujawnione w artykule (np. w przypisie, podziękowaniach lub w osobnym oświadczeniu).
Autorzy ponoszą pełną odpowiedzialność za treść publikacji, w tym za dokładność danych, cytowań i interpretacji, także w przypadku zastosowania narzędzi AI.
Autorzy powinni ujawnić wszelkie konflikty interesów oraz źródła finansowania badań.
Teksty podlegają weryfikacji za pomocą systemów antyplagiatowych i narzędzi detekcji AI.
Recenzenci zobowiązani są do bezstronnej i poufnej oceny nadesłanych prac.
Recenzja powinna mieć charakter konstruktywny i merytoryczny, oparty na ocenie jakości naukowej tekstu.
Recenzenci nie powinni wykorzystywać narzędzi sztucznej inteligencji (AI) do streszczania, analizowania lub formułowania opinii o recenzowanych pracach, z wyjątkiem sytuacji, gdy zostanie to ujawnione redakcji i nie naruszy poufności treści.
Recenzenci powinni zgłaszać ewentualne konflikty interesów oraz przypadki naruszenia standardów etycznych, w tym podejrzenia nieujawnionego wykorzystania AI.
Wszelkie podejrzenia o nierzetelność naukową, fałszowanie danych, plagiat, nieujawnione wykorzystanie narzędzi AI lub inne formy nieuczciwości są analizowane z należytą starannością.
W razie potrzeby redakcja ma prawo do wycofania artykułu, opublikowania erraty lub powiadomienia odpowiednich instytucji afiliujących autorów.
Narzędzia sztucznej inteligencji (AI), takie jak modele językowe, systemy generatywne czy inne aplikacje oparte na uczeniu maszynowym, nie mogą być uznawane za autorów ani współautorów artykułów naukowych.
Za treść artykułu w całości odpowiadają wyłącznie autorzy ludzkiego pochodzenia. Autorzy ponoszą pełną odpowiedzialność za weryfikację poprawności faktów, danych i cytowań, również w przypadku użycia narzędzi AI.
Korzystanie z narzędzi AI jest dopuszczalne wyłącznie w celach pomocniczych, takich jak:
- wsparcie edytorskie i językowe (np. korekta stylu, tłumaczenie, redakcja językowa),
- zadania techniczne (np. formatowanie, generowanie streszczeń graficznych).
Dopuszcza się użycie narzędzi takich jak ChatGPT, DeepL, Grammarly, LanguageTool lub podobnych — pod warunkiem, że ich zastosowanie nie wpływa na treść merytoryczną artykułu.
Każde użycie AI musi być w pełni ujawnione w treści artykułu (np. w przypisie, podziękowaniach lub w osobnym oświadczeniu).
Sugerowana formuła ujawnienia:
„Autorzy deklarują, że w procesie redakcji językowej korzystali z narzędzia ChatGPT w ograniczonym zakresie (np. w celu poprawy stylu lub tłumaczenia fragmentów tekstu).”
Niedopuszczalne jest:
- generowanie przez AI istotnych fragmentów artykułu (analiz, interpretacji, przeglądów literatury, wniosków, opisów badań),
- nieujawnione użycie AI w jakimkolwiek zakresie,
- przedstawianie treści wygenerowanych przez AI jako własnego wkładu autorskiego.
Nieujawnione użycie AI stanowi naruszenie zasad etycznych czasopisma.
W przypadku wykrycia lub podejrzenia nieujawnionego wykorzystania AI redakcja stosuje schematy postępowania COPE dotyczące naruszeń zasad autorstwa i przejrzystości.
Może to skutkować:
- wezwaniem autorów do złożenia wyjaśnień,
- koniecznością przeredagowania artykułu i ponownego zgłoszenia,
- odrzuceniem artykułu.
Redakcja zastrzega sobie prawo do:
- zażądania wersji roboczych artykułu lub historii edycji,
- przeprowadzenia ponownej analizy detekcyjnej,
- przekazania sprawy instytucjom afiliującym autorów w przypadku poważnych lub powtarzających się naruszeń mających znamiona świadomego wprowadzania w błąd lub oszustwa naukowego.
Celem niniejszej polityki jest zapewnienie przejrzystości w zakresie korzystania z technologii AI przy jednoczesnym zachowaniu standardów rzetelności naukowej, odpowiedzialności autorów i integralności publikacji.
Najczęściej czytane
Struktura edukacji w zakresie europejskiej sztuki wokalnej bel canto we współczesnych Chinach
278
Zajęcia muzyczne z elementami muzykoterapii w procesie resocjalizacji nieletnich dziewcząt
193
Gitara angielska i zapomniany repertuar gitarowy II połowy XVIII wieku
182
Pierwsze koncerty gitarowe w XX wieku – kompozytor a wykonawca
176
Literatura i literaci w życiu i twórczości Stanisława Moniuszki
173