Zasady etyki publikacyjnej w czasopiśmie „Edukacja Muzyczna” zostały opracowane w oparciu o Kodeks postępowania i najlepsze wskazówki dla redaktora (Code of Conduct and Best Practice Guidlines for Journal Editior) i są zgodne z wytycznymi Komitetu do spraw Etyki Publikacyjnej (Committee on Publication Ethics – COPE). Redakcja czasopisma w celu zapobiegania plagiatowi korzysta z systemu antyplagiatowego https://plagiat.pl
Czasopismo Edukacja Muzyczna przestrzega najwyższych standardów etyki publikacyjnej, zgodnych z wytycznymi Committee on Publication Ethics (COPE) oraz dokumentem Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors.
Redakcja czasopisma, autorzy oraz recenzenci zobowiązani są do postępowania zgodnie z zasadami uczciwości, transparentności i rzetelności naukowej.
Redakcja odpowiada za decyzje o publikacji artykułów.
Podejmowanie decyzji odbywa się wyłącznie na podstawie wartości naukowej pracy, jej oryginalności, jasności przekazu oraz zgodności z profilem czasopisma.
Redaktorzy zapewniają poufność procesu redakcyjnego i recenzyjnego.
W przypadku podejrzenia naruszenia zasad etyki, redakcja podejmuje działania zgodnie z wytycznymi COPE.
Autorzy zobowiązani są do przedstawiania rzetelnych wyników badań i oryginalnych treści.
Niedopuszczalne są praktyki takie jak plagiat, autoplagiat, „ghostwriting” czy „guest authorship”.
Autorzy powinni ujawnić wszelkie konflikty interesów oraz źródła finansowania badań.
Teksty podlegają weryfikacji za pomocą systemu antyplagiatowego.
Recenzenci zobowiązani są do bezstronnej i poufnej oceny nadesłanych prac.
Recenzja powinna mieć charakter konstruktywny i merytoryczny.
Recenzenci powinni zgłaszać ewentualne konflikty interesów oraz przypadki naruszenia standardów etycznych.
Wszelkie podejrzenia o nierzetelność naukową, fałszowanie danych, plagiat lub inne formy nieuczciwości są analizowane z należytą starannością.
W razie potrzeby redakcja ma prawo do wycofania artykułu lub powiadomienia odpowiednich instytucji.
Autorstwo i odpowiedzialność
Narzędzia sztucznej inteligencji (AI), takie jak modele językowe, systemy generatywne czy inne aplikacje oparte na uczeniu maszynowym, nie mogą być uznawane za autorów ani współautorów artykułów naukowych.
Za treść artykułu w całości odpowiadają wyłącznie autorzy ludzkiego pochodzenia.
Dozwolone wykorzystanie
Korzystanie z narzędzi AI jest dopuszczalne wyłącznie w celach pomocniczych, np. do wsparcia edytorskiego, językowego czy technicznego.
Każde użycie AI musi być w pełni ujawnione w treści artykułu (np. w przypisie, podziękowaniach lub w osobnym oświadczeniu).
Niedozwolone wykorzystanie
Niedopuszczalne jest generowanie przez AI istotnych fragmentów artykułu (np. analiz, interpretacji, fragmentów dyskursu naukowego), a następnie przedstawianie ich jako własnego wkładu autorów.
Nieujawnione użycie AI stanowi naruszenie zasad etycznych czasopisma.
Postępowanie redakcji
W przypadku wykrycia nieujawnionego użycia AI redakcja stosuje schematy postępowania COPE dotyczące naruszeń zasad autorstwa i przejrzystości.
Może to skutkować:
wezwaniem autorów do złożenia wyjaśnień,
koniecznością przeredagowania artykułu i ponownego zgłoszenia,
odrzuceniem artykułu.
Eskalacja sprawy do instytucji afiliujących autorów następuje jedynie w przypadku poważnych lub powtarzających się naruszeń, mających znamiona świadomego wprowadzania w błąd lub oszustwa naukowego.
Najczęściej czytane
Zajęcia muzyczne z elementami muzykoterapii w procesie resocjalizacji nieletnich dziewcząt
209
Struktura edukacji w zakresie europejskiej sztuki wokalnej bel canto we współczesnych Chinach
178
Gitara angielska i zapomniany repertuar gitarowy II połowy XVIII wieku
168
Wizerunki Katarzyny Aleksandryjskiej jako miniatury inicjałowe śpiewów liturgicznych
146
Pierwsze koncerty gitarowe w XX wieku – kompozytor a wykonawca
143