Apanowicz Jerzy, Metodologia ogólna, Wydawnictwo Bernardinum, Gdynia 2002.
Google Scholar
Bonna Beata, Zdolności i kompetencje muzyczne uczniów w młodszym wieku
Google Scholar
szkolnym, UKW, Bydgoszcz 2016.
Google Scholar
Comeau Gilles Piano Pedagogy: A Research and Information Guide, Routlege, London – Ottava 2009.
Google Scholar
Gordon Edwin Elias, Jump Right In. The Music Curriculum. Reference Handbook for Using Learning Sequence Activities, GIA Publications, Inc., Chicago 2001.
Google Scholar
Gordon Edwin Elias, Continuing Studies in Music Aptitudes, GIA Publications, Inc., Chicago 2004.
Google Scholar
Gordon Edwin Elias, Designing objective research in music education. Funda- mental considerations, GIA Publications Inc., Chicago 1986.
Google Scholar
Gordon Edwin Elias, Harmonic Improvisation Readiness Record and Rhythm Improvisation Readiness Record, GIA Publications, Inc., Chicago 1998.
Google Scholar
Gordon Edwin Elias, Manual for the Advanced Measures of Music Audiation, GIA Publications, Inc., Chicago 1989.
Google Scholar
Gordon Edwin Elias, Music Aptitude and Related Tests. An Introduction, GIA Publications, Inc., Chicago 2001.
Google Scholar
Gordon Edwin Elias, Sekwencje uczenia się w muzyce. Umiejętności, zwartość i motywy, Wydawnictwo WSP, Bydgoszcz 1999.
Google Scholar
Gordon Edwin Elias, Society and Musical Development: Another Pandora Para- dox, GIA Publications, Inc., Chicago 2010.
Google Scholar
Gordon Edwin Elias, The manifestation of developmental music aptitude in the audiation of „same” and different” as sound in music, GIA Publications, Inc., Chicago 1981; http://dx.doi.org/10.1177/030573567971005.
Google Scholar
Gordon Edwin Elias, Umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci, Zamiast Korepetycji, Kraków 1997.
Google Scholar
Raiber Michael, Teachout David, The Journey from Music Student to Teacher: A Professional Approach, Routledge, London 2013.
Google Scholar
Such Jan, Szcześniak Małgorzata, Filozofia nauki, Wydawnictwo UWM, Poznań 2006.
Google Scholar
Trzos Paweł Adam, Umiejętności audiacyjne uczniów na etapie edukacji wczesnoszkolnej, UKW, Bydgoszcz 2018.
Google Scholar
Zimny Artur, Statystyka opisowa, Wydawnictwo PWSZ, Konin 2010.
Google Scholar
Gordon Edwin Elias, Aspects of Validity the Harmonic Improvisation Readiness Record and Rhythm Improvisation Readiness Record: Evidence of Music Ap- titude and Achievement, [w:] Test Validity and Curriculum Development. Three Longitudinal Studies in Music, GIA Publications, Inc., Chicago 2001, s. 7–62.
Google Scholar
Kołodziejski Maciej, „Jest już za późno! Nie jest za późno!” – czyli uwag kilka o naturze, strukturze i właściwościach zdolności muzycznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, [w:] Pedagogika i jej oblicza, red.
Google Scholar
J. Skibska, J. Wojciechowska, Wydawnictwo Naukowe ATH, Bielsko-Biała 2018, s. 425–448.
Google Scholar
Kołodziejski Maciej, Poziom zdolności muzycznych ustabilizowanych a gotowość do improwizacji harmonicznej i rytmicznej u studentów pedagogiki, [w:] Twórczość „codzienna” w praktyce edukacyjnej, red. M. Kołodziejski, Wydawnictwo PWSZ, Płock 2009, s. 91–108.
Google Scholar
Elliott David J., Music as Knowledge, „The Journal of Aesthetic Education” 1991, vol. 25, nr 3, Special Issue: Philosophy of Music and Music Education, s. 21–40; http://dx.doi.org/10.2307/3332993.
Google Scholar
Gordon Edwin Elias, Nature, source, measurement, and evaluation of music aptitudes, „Polskie Forum Psychologiczne” 2006, t. 11, nr 2, s. 227–237.
Google Scholar
Gordon Edwin Elias, A Factor Analysis of the Musical Aptitude Profile, the Primary Measures of Music Audiation, and the Intermediate Measures of Music Audiation, „Bulletin of the Council for Research in Music Education” 1986, nr 87, s. 17–25.
Google Scholar
Hallam Susan, The power of music: Its impact on the intellectual, social and personal development of children and young people, „International Journal of Music Education” 2010, vol. 28, nr 3, s. 269–289; http://dx.doi.org/10.1177/0255761410370658.
Google Scholar
Kamińska Barbara, Zdolności muzyczne w ujęciu psychologii muzyki: ewolucja poglądów, „Studia Psychologica” 2002, nr 3, s. 187–195.
Google Scholar
Kołodziejski Maciej, Rhythmical Creativity in Duple and Triple Meter of Students of Early-School Education in the Light of Their Stabilised Musical Aptitudes and Rhythm Readiness to Improvise, „Review of Artistic Education” 2018, vol. 15, nr 1, s. 13–28.
Google Scholar
Kołodziejski Maciej, Stabilised musical aptitudes of the school and academic youth in transversal research, „Społeczeństwo i Rodzina” 2017, nr 3(52), s. 7–24.
Google Scholar
Kołodziejski Maciej, Zdolności muzyczne ustabilizowane a imitacja i improwizacja rytmiczna w metrum dwudzielnym studentów wczesnej edukacji w ba- daniach własnych, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2018, vol. 13, nr 2(48), s. 139–164.
Google Scholar
Piekarski Jacek, Perspektywa uczestnicząca w badaniach empirycznych – zarys tematyczny, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2017, nr 2 (25), s. 267–298; http://dx.doi.org/10.12775/pbe.2017.030.
Google Scholar
Reynolds Allison M., Understanding Music Aptitude: Teachers’ Interpretations, „Research Studies in Music Education” 2004, nr 23, s. 18–31; http://dx.doi.org/ 10.1177/1321103x040230010201.
Google Scholar
Skupio Urszula, Muzyka a mózg, „Wszechświat” 2013, t. 114, nr 10 ̶12, s. 346– 349.
Google Scholar
Stokes Ann W., Is Edwin Gordon’s Learning Theory a Cognitive One, „Philosophy of Music Education Review” 1996, vol. 4, nr 2, s. 96–106.
Google Scholar
Sułkowski Łukasz, Metodologie emic i etic w badaniach kultury w zarządzaniu, „Management and Business Administration. Central Europe” 2012, 1(108), s. 65–66.
Google Scholar
Walters David L., Edwin Gordon's Music Aptitude Work, „The Quarterly” 1991, 2(1–2), s. 64–72.
Google Scholar
Zwolińska Ewa Anna, Mikołajewski Dariusz, Trzos Paweł Adam, Efficiency of Listening to the Melody and Neural Correlates of Tonality Differentiation, „Israel Studies in Musicology Online” 2019, vol. 16, s. 44–57.
Google Scholar
Mitchell Christopher A., Audiation and the Study of Singing, Electronic Theses, Treatises and Dissertations, The Graduate School Florida State University Librarie 2007.
Google Scholar
https://www.ibm.com/support/knowledgecenter/pl/SSLVMB_sub/statistics_mainhelp_ddita/spss/base/idh_ntk1.html [dostęp: 17.10.2019].
Google Scholar
Valerio Wendy, The Gordon Approach: Music Learning Theory, https://www.allianceamm.org/resources/gordon/ [dostęp: 8.09.2019].
Google Scholar