Ary Donald, Jacobs Lucy Cheser, Sorensen Chris, Introduction to Research in Education, Wadsworth, Belmont 2006, 2010.
Google Scholar
Bluestine, Eric M., The Ways Children Learn Music: An Introduction and Prac- tical Guide to Music Learning Theory, GIA Publications Inc., Chicago 2000. Brzezińska Anna, Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.
Google Scholar
Brzeziński Jerzy, Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice, Wydaw- nictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2000.
Google Scholar
Cohen Louis, Manion Lawrence, Morrison Keith, Research Methods in Educa- tion, sixth edition, Routlege, New York 2007.
Google Scholar
Cohen Douglas and Brooklyn College Library and Academic IT, Music: Its Lan- guage, History, and Culture” (2015). CUNY Academic Works.
Google Scholar
Creswell John W., Research design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Met- hods Approaches. Third Edition, SAGE, Los Angeles – London – New Delhi – Singapore 2009.
Google Scholar
Elliott David J., Silverman Marissa, Music Matters: A Philosophy of Music Edu- cation, 2nd Edition, Oxford University Press, New York 2015.
Google Scholar
Gordon Edwin Elias, Buffalo Music Learning Theory: Resolutions and Beyond, GIA Publications Inc., Chicago 2006.
Google Scholar
Gordon Edwin Elias, Discovering Music from the Inside Out: An Autobiography, revised edition, GIA Publications Inc., Chicago 2014.
Google Scholar
Gordon Edwin Elias, Music education research. Taking a panoptic measure of reality, GIA Publication Inc., Chicago 2005.
Google Scholar
Gordon Edwin Elias, Roots of music learning theory and audiation, GIA Publi- cations, Chicago 2011.
Google Scholar
Gordon Edwin Elias, Sekwencje uczenia się w muzyce. Umiejętności, zawartość i motywy, WSP, Bydgoszcz 1999.
Google Scholar
Gordon Edwin Elias, The Aural/Visual Experience of Music Literacy. Reading & Writing Music Notation, GIA Publications Inc., Chicago 2004.
Google Scholar
Gordon Edwin Elias, Umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci, Wydawnictwo Zamiast Korepetycji, Kraków 1997.
Google Scholar
Gordon Edwin Elias, Woods David G., Zanurz się w program nauczania muzyki. Działania w kolejności uczenia się. Podręcznik dla nauczycieli, Wydawnictwo WSP, Bydgoszcz 1999.
Google Scholar
Grobler Adam, Metodologia nauk, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.
Google Scholar
Gutek Gerald L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, GWP, Gdańsk 2003.
Google Scholar
Hess Lisa M., Learning in a Musical Key: Insight for Theology in Performative
Google Scholar
Mode, Princeton Theological Monograph Series, Wipf & Stock Pub, 2011. Hoffer Charles R., Abeles Harold F., Klotman Robert H., Foundations of Music Education, Cengage Gale, 1994.
Google Scholar
Kataryńczuk-Mania Lidia, Kołodziejski Maciej, Kisiel Mirosław, Orientacje
Google Scholar
w metodologii badań muzyczno-edukacyjnych, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii UZ, Zielona Góra 2018.
Google Scholar
Klus-Stańska Dorota, Konstruowanie wiedzy w szkole, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2002.
Google Scholar
Klus-Stańska Dorota, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.
Google Scholar
Konarzewski Krzysztof, Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia prak- tyczna, WSiP, Warszawa 2000.
Google Scholar
Podstawy teorii uczenia się muzyki według Edwina E. Gordona, red. E.A. Zwo- lińska, Wydawnictwo AB, Bydgoszcz 2000.
Google Scholar
Popper Karl, Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, Wydaw- nictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Google Scholar
Rószkiewicz Małgorzata, Perek-Białas Jolanta, Więziak-Białowolska Dorota, Zięba-Pietrzak Agnieszka, Projektowanie badań społeczneo-ekonomicznych. Rekomendacje i praktyka badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, War- szawa 2013.
Google Scholar
Rubacha Krzysztof, Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademic- kie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Google Scholar
Scruton Roger, Przewodnik po filozofii dla inteligentnych, Wydawnictwo Nau- kowe PWN, Warszawa 2002.
Google Scholar
Shuter-Dyson Rosamund, Gabriel Clive, Psychologia uzdolnienia muzycznego, WSiP Warszawa 1989.
Google Scholar
Sloboda John, Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki, AMFC, War- szawa 2002.
Google Scholar
Słownik filozofii, red. A. Andruszkiewicz, Świat Książki, Warszawa 2004.
Google Scholar
Such Jan, Szcześniak Małgorzata, Filozofia nauki, Wydawnictwo UAM, Poznań
Google Scholar
Swanwick Keith, Music, mind, and education, Roultedge & Falmer, London –
Google Scholar
New York 1988.
Google Scholar
Teaching General Music: Approaches, Issues, and Viewpoints, red. C.R. Abril,
Google Scholar
B.M. Gault, Oxford University Press, New York 2016.
Google Scholar
Teoria uczenia się muzyki według Edwina E. Gordona. Materiały z II seminarium autorskiego w Krynicy – 27 kwietnia – 3 maja 1995 roku, red. E.A. Zwolińska, Wydawnictwo WSP i AM, Bydgoszcz – Warszawa 1995.
Google Scholar
Weiner, Agnieszka, Kompetencje muzyczne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Determinanty, zależności, perspektywy rozwoju, Wydawnictwo UMCS, Lu- blin 2010.
Google Scholar
Wilson Suzanne M., Peterson Penelope L., Theories of Learning and Teaching. What Do They Mean for Educators?, National Education Association, Washington 2006.
Google Scholar
Bada Steve Olusegun, Constructivism Learning Theory: A Paradigm for Tea- ching and Learning, „Journal of Research & Method in Education” (IOSR-JRME) 2015, vol. 5, issue 6, Ver. I, s. 66–70.
Google Scholar
Beall Gretchen, Learning Sequences and Music Learning, „The Quarterly” 1991, 2(1–2), s. 86–96.
Google Scholar
Bielawa Anna, Postrzeganie i rozumienie jakości – przegląd definicji jakości, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania” 2011, nr 21, s. 143–152.
Google Scholar
Bonna Beata, Audiacyjny model edukacji muzycznej, „Aspekty Muzyki” 2018, t. 8, s. 105–128.
Google Scholar
Bonna Beata, Research on the applications of E.E. Gordon’s Theory of music learninb in the music education in Poland, „Kultura i Edukacja” 2013, nr 6 (99), s. 66–87.
Google Scholar
Bresler Liora, Teacher Knowledge in Music Education Research, „Bulletin of the Council for Research in Music Education” 1993, no. 118, s. 1–20.
Google Scholar
Brzeziński Jerzy M., O osobliwościach metodologicznych badań naukowych i diagnostycznych prowadzonych przez psychologów klinicznych, „Roczniki Psychologiczne” 2016, XIX, 3, s. 437–452.
Google Scholar
Byrd Maurice Elton, Gordon’s sequential music learning and its applicability to general music, „The Quarterly” 1991, 2(1–2), ss. 59–62.
Google Scholar
Christensen Jonas, A critical reflection of bronfenbrenner’s development ecology mode, „Problems of Education in the 21st Century” 2016, vol. 69, s. 22–28.
Google Scholar
Colwell Richard, Abrahams Frank, Edwin Gordon’s Contribution: An Appraisal, „The Quarterly Journal for Music Teaching and Learning” 2010, no. 1–2, s. 18–36.
Google Scholar
Eisner Elliot W., Qualitative Research in Music Education: Past, Present, Perils, Promise, „Bulletin of the Council for Research in Music Education” 1996, no. 130, s. 8–16.
Google Scholar
Fritz Thomas H., Schmude Paul, Jentschke Sebastian, Friederici Angela D., Ko- elsch Stefan, From Understanding to Appreciating Music Cross-Culturally, „PLoS ONE” 2013, 8(9), e72500. https://doi.org/10.1371/journal.pone. 0072500.
Google Scholar
Gordon Edwin E., Audiation, Music Learning Theory, Music Aptitude, and Cre- ativity, „Suncoast Music Education Forum on Creativity” 1989, s. 75–81. Gordon Edwin E., Taking a Look at Music Learning Theory: An Introduction,
Google Scholar
„General Music Today” 1995, vol. 8, nr. 2, s. 2–8.
Google Scholar
Grant Cynthia, Osanloo Azdeh, Understanding, selecting, and integrating a the-
Google Scholar
oretical framework in dissertation research: creating the blueprint for your „house”, „Administrative Issues Journal: Connecting Education, Practice, and Research” 2014, vol. 4, issue 2, s. 12–26. DOI: 10.5929/2014.4.2.
Google Scholar
Harinie Luluk Tri, Sudiro Achmad, Rahayu Mintarti, Fatchan Achmad, Study of the Bandura’s Social Cognitive Learning Theory for the Entrepreneurship Learning Process, „Social Sciences” 2017, vol. 6, no. 1, s. 1–6; http://dx.doi.org/10.11648/j.ss.20170601.11.
Google Scholar
Hinduja Sameer, Ingram Jason R., Social learning theory and music piracy: the differential role of online and offline peer influences, „Criminal Justice Stu- dies” 2009, 22, 4, s. 405–420.
Google Scholar
Kantor-Martynuska Joanna, Emotional responses to music: interaction of musi- cal, individual and situational factors, „Studia Psychologiczne” 2016, 54(1), s. 47–63.
Google Scholar
Kołodziejski Maciej, Trzos Paweł A., Środowiskowy wymiar uczenia się muzyki w kontekście rozwoju audiacji, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne” 2013, nr 22, s. 163–178.
Google Scholar
Leonhard Charles, Colwell Richard J., Research in music education, „Review of Research in Visual Arts Education” 1976, vol. 3, no. 1, s. 65–84.
Google Scholar
Lewowicki Tadeusz, O pryncypiach metodologicznych – wspomnienia czy stan- dardy uprawiania nauki?, „Ruch Pedagogiczny” 2016, nr 1, s. 5–15.
Google Scholar
Luce David W., Music Learning Theory and Audiation: Implications for Music Therapy Clinical Practice, „Music Therapy Perspectives” 2004, vol. 22, issue 1, s. 26–33.
Google Scholar
Marszał Artur, Proces zarządzania z wykorzystaniem innowacji społecznych w firmie – facylitacja, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Za- rządzanie” 2018, nr 29, s. 30–47.
Google Scholar
Motycka Alina, Rozważania dotyczące statusu teorii naukowej, „Roczniki Filo- zoficzne” 2006, t. 54, nr 2, s. 163–174.
Google Scholar
Muszyński Marcin, Edukacja i uczenie się – wokół pojęć, „Rocznik Andrago- giczny” 2014, nr 21, s. 77–88.
Google Scholar
Pusic Martin V., Boutis Kathy, McGaghie Willam C., Role of Scientific Theory in Simulation Education Research, „Simulation in Healthcare” 2018, vol. 13, issue 3S, s. 7–14.
Google Scholar
Ravignani Andrea, Thompson Bill, Filippi Piera, The Evolution of Musicality: What Can Be Learned from Language Evolution Research?, „Frontiers in Neuroscience” 2018, vol. 12, article 20, s. 1–7.
Google Scholar
Read Kathlyn L., Understanding Theory: The First Step in Learning About Re- search, „The American Joumal of Occupational Therapy” 1984, vol. 38, nr. 10, s. 677–682.
Google Scholar
Reite Bernd, Theory and Methodology of Exploratory Social Science Research, „International Journal of Science and Research Methodology” 2017, vol. 5, issue 4, s. 130–150.
Google Scholar
Rubacha Krzysztof, Standardy badań społecznych. Problematyzowanie praktyki edukacyjnej, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2013, nr 16 (1), s. 43–51. Sadowski Adam, Szydlik Anna, Poznanie naukowe i kanony nauki, „Optimum. Studia Ekonomiczne” 2016, nr 2 (80), s. 55–68.
Google Scholar
Smith Bret P., Goal orientation, implicit theory of ability, and collegiate instru-
Google Scholar
mental music practice, „Psychology of Music” 2005, 33(1), s. 36–57. Smolej Fritz Barbara, Peklaj Cirila, Processes of self-regulated learning in music theory in elementary music schools in Slovenia, „International Journal of Mu- sic Education” 2011, 29(1), s. 15–27.
Google Scholar
Sosnowski Tytus, Doceńmy badania eksploracyjne, „Roczniki Psychologiczne” 2012, t. 15, nr 3, s. 51–55.
Google Scholar
Stokes W. Ann, Is Edwin Gordon’s Learning Theory a Cognitive One?, „Philo- sophy of Music Education Review” 1996, vol. 4, no. 2, s. 96–106.
Google Scholar
Strawiński Witold, Funkcja i cele nauki – zarys problematyki metodologicznej, „Zagadnienia Naukoznawstwa” 2011, nr 3 (189), s. 321–335.
Google Scholar
Suświłło Małgorzata, Podstawy rozwijania muzykalności dziecka – implikacje dla edukacji, „Aspekty Muzyki” 2018, t. 8, s. 39–65.
Google Scholar
Gates, Terry John, Music Participation: Theory, Research, and Policy, „Bulletin of the Council for Research in Music Education” 1991, no. 109, s. 1–35. Trzos Paweł A., Gordonian Implications in Polish music pedagogy: Bydgoszcz
Google Scholar
School Model, „Review of Artistic Education” 2015, issue 9–10, s. 128–136. Trzos Paweł A., O dojrzałości muzycznej w kontekście rozwoju audiacji, „Prze-
Google Scholar
gląd Pedagogiczny” 2018, nr 1, s. 56–68.
Google Scholar
Trzos Paweł A., Pedagogika muzyki w kręgu zainteresowania nauczycieli muzyki.
Google Scholar
Wybrane rekomendacje dla wczesnej edukacji, „Aspekty Muzyki” 2018, t. 8,
Google Scholar
s. 151–171.
Google Scholar
Varkøy Øivind, The role of music in music education research: Reflections on
Google Scholar
musical The role of music in music education research: Reflections on musi- cal experience, „Nordic Research in Music Education” 2009, vol. 11, s. 33– 48.
Google Scholar
Wacker John G., A definition of theory: research guidelines for different theory- building research methods in operations management, „Journal of Opera- tions Management” 1998, no. 16, s. 361–385.
Google Scholar
Walters Darrel L., Edwin Gordon’s Music Aptitude Work, „The Quarterly” 1991, vol. 2, nr. 1–2, s. 64–72.
Google Scholar
Weiner Agnieszka, Badanie jako akt twórczy – refleksje na marginesie raportu z ogólnopolskich badań kompetencji muzycznych absolwentów I etapu edu- kacyjnego, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2019, t. 38, z. 1, s. 23–40.
Google Scholar
Welch Graham Frederick, Addressing the multifaceted nature of music educa- tion: An activity theory research perspective, „Research Studies in Music Education” 2007, 28(1), s. 23–37.
Google Scholar
Williams Carrie, Research Methods, „Journal of Business & Economic Rese- arch” 2007, vol. 5, nr. 3, s. 65–72.
Google Scholar
Woodford Paul G., Evaluating Edwin Gordon’s Music Learning Theory from a Critical Thinking Perspective, „Philosophy of Music Education Review” 1996, vol. 4, no. 2, s. 83–95.
Google Scholar
Grusec Joan E., Social learning theory and developmental psychology: The lega-
Google Scholar
cies of Robert R. Sears and Albert Bandura, [w:] A century of developmental psychology, red. R.D. Parke, P.A. Ornstein, J.J. Rieser, C. Zahn-Waxler, American Psychological Association 1994, s. 473–497.
Google Scholar
Jordan-Szymańska Anna, Pojęcie myślenia muzycznego w psychologii muzyki, [w:] Myślenie muzyczne a metoda solmizacji relatywnej. Wokół Kodálya, red. M. Jankowska, W. Jankowski (red.), Wydawnictwo AMFC, Warszawa 1998, s. 42–49.
Google Scholar
Klus-Stańska Dorota, W stronę dydaktyki interakcyjnej, [w:] Nauczyciel i uczeń w przestrzeniach szkoły, red. M. Nowicka, UWM, Olsztyn 2002, s. 56–64.
Google Scholar
Kucner Andrzej, Spor o poznawalność świata, [w:] Podstawy filozofii, red. S. Opara, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 1999, s. 9–19.
Google Scholar
Näätänen Risto, Percepcja dźwięków mowy przez ludzki mózg: dane elektrofizjo- logiczne, [w:] Psychologia różnic indywidualnych, red. M. Marszał-Wi- śniewska, T. Klonowicz, M. Fijałkowska-Stanik, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003, s. 22–36.
Google Scholar
Opara Stefan, Przedmiot i sposoby uprawiania filozofii, [w:] Podstawy filozofii, red. S. Opara, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 1999, s. 9–19.
Google Scholar
Piekarski Jacek, Urbaniak-Zając Danuta, Dyskusja o wiarygodności akademic- kich dyscyplin wiedzy ‒ wprowadzenie, [w:] Wiarygodność akademicka w edukacyjnych praktykach, red. J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, Wydaw- nictwo UŁ, Łódź 2016, s. 7–18.
Google Scholar
Plucińska Dorota, Proksemika a praktyka edukacyjna, [w:] Twórcza codzienność w kształceniu i wychowaniu. Teoria i praktyka edukacyjna, red. M. Koło- dziejski, Wydawnictwo AH, Pułtusk 2014, s. 137–146.
Google Scholar
Rutkowski Joanne, Music Learning Theory and Gordon’s Model in Teacher Edu- cation, [w:] The development and Practical Application of Music Learning Theory, red. M. Runfola, C. Crump Taggart, GIA Publications Inc., Chicago 2005, s. 327–344.
Google Scholar
Sloboda John, Wstęp do wydania polskiego, [w:] Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki, Wydawnictwo AMFC, Warszawa 2002, s. IX–XI.
Google Scholar
Stachowski Ryszard, Lew S. Wygotski, – prekursor psychologii o dwóch obli- czach, [w:] Lew S. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne II: dzieciństwo i dorastanie, red. A. Brzezińska, M. Marchow, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2002, s. 19–40.
Google Scholar
Taetle Laurie, Cutietta Robert, Learning Theories as Roots of Current Musical Practice and Research, [w:] The new handbook of research on music tea- ching and learning: A project of the Music Educators National Conference, red. R. Colwell, C.P. Richardson, Oxford University Press, Oxford – New York 2002, s. 279–298.
Google Scholar
Taggart Cynthia C., Music Learning Theory, [w:] Teaching General Music, red. C.R. Abril, B.M. Gault, Oxford University Press 2016.
Google Scholar
https://giml.org/ [dostęp: 29.11.2019]. https://sjp.pwn.pl/sjp/ekstrapolacja;2556323.html [dostęp: 29.11.2019]. https://www.britannica.com/science/scientific-theory [dostęp: 28.11.2019]. Essays, UK. (November 2018). Relationship between Theory And Research. Re-
Google Scholar
trieved from https://www.ukessays.com/essays/psychology/what-is-the-rela- tionship-between-theory-and-research-psychology-essay.php?vref=1 [do- stęp: 29.11.2019].
Google Scholar
http://stareaneksy.pwn.pl/pedagogika/index.php?id=9&od=552 [dostęp: 28.11. 2019].
Google Scholar
Federica Caruso, Tania Di Mascio, Marco Pennese, Gamify the Audiation: the CrazySquare project, https://www.researchgate.net/publication/333349650 _Gamify_the_Audiation_The_CrazySquare_Project [dostęp: 10.12.2019].
Google Scholar
https://giml.org/ [dostęp: 30.11.2019].
Google Scholar