Opublikowane: 06.10.2025 04.10.2019

Antyfony maryjne Antona Aschnera

Zuzanna ZAHRADNÍKOVÁ

Abstrakt

Artykuł omawia postać mało znanego słowackiego kompozytora Antona Aschnera (ur. 1732 roku) oraz wybrane aspekty jego twórczości. Na początku autorka przedstawia stan badań nad tym tematem. Następnie przybliża dzieje życia i twórczości, z której zachowały się tylko kompozycjesakralne, a wśród nich opracowania maryjnych antyfon.

Antyfony maryjne w XVIII wieku należały do najbardziej lubianych form muzycznych w ga-tunku muzyki sakralnej. Miało to związek z rozpowszechnioną wówczas duchowością maryjną, jak również z codzienną praktyką liturgiczną w ramach oficjum modlitewnego. Z tego punktuwidzenia nie dziwi fakt, iż niemal połowa kompozycji sakralnych Antona Aschnera – kapelmi

strza, kompozytora i nauczyciela muzyki w Kremnicy – to utwory o tematyce maryjnej. Wśród nich znajdują się opracowania czterech wielkich antyfon maryjnych – Alma Redemptoris Mater,Ave Regina coelorum, Regina coeli oraz Salve Regina, których omówienie stanowi główną reflek-sję niniejszego artykułu. Opracowania muzyczne Aschnera tych modlitw skierowanych do MatkiBożej przeznaczone są na skład tzw. kirchentrio, które w pewnych przypadkach poszerzone zosta-ło o instrumenty dęte blaszane oraz kotły. Warstwę wokalną tworzą głosy solowe i chóralne.

Słowa kluczowe:

słowacka muzyka kościelna XVIII wieku, antyfony maryjne

Podobne artykuły

1-10 z 81

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Antyfony maryjne Antona Aschnera. (2019). Edukacja Muzyczna, 9, 19–33. https://doi.org/10.16926/em.2014.09.02

Cited by / Share

Jak cytować

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.