Przegląd repertuaru na duet gitarowo-fortepianowy 
w ujęciu historycznym od XVIII do XXI wieku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.16926/em.2021.16.01

Słowa kluczowe:

gitara i fortepian, muzyka kameralna, repertuar, Anton Diabelli, Dusan Bogdanovic, Walicki-Popiołek Duo, współczesne polskie kompozycje na gitarę z fortepianem

Abstrakt

Artykuł ma na celu omówienie kierunków rozwoju repertuaru na duet kameralny gitarowo-fortepianowy. Podpierając się metodami z zakresu nauk historycznych, a także teorii muzyki, autorka zwraca uwagę na najważniejsze aspekty rozwoju repertuaru, na ten nietypowy w muzyce klasycznej skład, opierając się na danych z własnych kwerend oraz wywiadów z kompozytorami. Repertuar został ujęty całościowo: od czasu pojawienia się praktyki wykonawczej na obsadę gitary i fortepianu, czego początki obserwujemy w muzyce XVIII wieku, aż po kompozycje powstałe w roku 2020. Repertuar został podzielony na segmenty i sklasyfikowany według założeń autorki. Opisane zostały również najważniejsze, według autorki – aktywnie koncertującej – perspektywy brzmieniowe w wybranych utworach z położeniem nacisku na te środki kompozytorskie, które gwarantują równowagę brzmienia poszczególnych partii bez wieloaspektowych strat dla obydwu instrumentów. 

Bibliografia

Anton Diabelli (1781 Mattsee bei Salzburg – 1858 Wiedeń) – Sonata D-dur op. 71, Pietro Mechetti quondam Carlo, 181

Ferdinand Rebay (1880 Wiedeń –1953 Wiedeń) – Sonata C-dur, Les Productions D’Oz, DZ 2294, 2014

Walicki-Popiołek Duo, Made in Poland, Katowice–Warszawa, AJ02, Katowice–Warszawa 2020.

Becherucci Eugenio, Chitarra e Pianoforte: Breve Storia Della Letteratura Del Duo Dall’Ottocento ai Nostri Giorni, [w:] Il Fronimo, Mediolan 1990, s. 14–43.

Bogdanović Dušan, Eva Hren, Svoboda Z Železno Disciplino: Pogovor S Kitaristom Dušanom Bogdanovićem, Epta Bilten 2003, s. 27–28.

França Eurico N., A Evolução De Villa-Lobos Na Música De Câmera, Rio de Janeiro 1979.

Gaitzsch Johann, Introduction, [w:] Ferdinand Rebay «Sonate fur Oboe und Gitarre Nr 1 in e-moll», Philomele Ed. PE 2022, Genewa 2004.

Gnattali Nelly, Introduction, [w:] Radames Gnattali «Sonatina D-dur na Flet i Fortepian», Irmaos Vitale, Rio de Janeiro–Sao Paulo 1997.

Grunfeld Frederic V., The Art and Times of the Guitar; An Illustrated History of Guitars and Guitarists, Collier Books, Nowy Jork 1974.

Hofmann Erik Pierre, The Viennese Guitar of the 19th Century, Editions Les Robins, Germolles Sur Grosne 2011.

Koplewitz Laura, The Guitar as an Ensemble Instrument, „Guitar Review” 1989, nr 78, s. 7–11.

Lima Luciano, Radames Gnattali e o Violao de Concerto, UNESPAR, Kurytyba, 2017.

Lloret Rosa, Desenvolupament Històric De La Guitarra Clàssica, Badalona 1934.

Mantovani Luiz Carlos, Ferdinand Rebay and the Reinvention of Guitar Chamber Music, Royal College of Music, 2019.

Perdigão Mateus de Oliveira, Martins Mônica Dias, O itinerário musical de Rademés Gnattali, Universidade Estadual do Ceará, 2013.

Robertson Alec, Chamber Music, Harmondsworth, Penguin Books, 1967.

Schneider John, The Contemporary Guitar, Lanham–Maryland 2015.

Sicca Mario, The Guitar and the Keyboard Instruments, „Guitar Review” 1974, nr 39, s. 17–22.

Sparks Paul, Guitar Performance in the Nineteenth and Twentieth Centuries, „Performance Practice Review” 1997, t. 10, nr 1, Art. 7, s. 1–9.

Stenstadvold Erik, We Hate the Guitar: Prejudice and Polemic in the Music Press in Early 19th-Century Europe, „Early Music” 2013, t. 41, nr 4, s. 595–604, [DOI: 10.1093/em/cat103].

Sumner Lott M., The Social Worlds of Nineteenth-Century Chamber Music: Composers, Consumers, Communities, 2018, [DOI:10.5406/illinois/9780252039225.001.0001].

Tovey Donald F., Chamber Music: Selections from Essays in Musical Analysis, 2015, [DOI:10.2307/922341].

Šedivý Dominik, (red.), Salzburgs Musikgeschichte Im Zeichen Des Provinzialismus: Die Ersten Jahrzehnte Des 19. Jahrhunderts, t. 2, Hollitzer Verlag, 2014.

Ulrich Homer, Chamber Music; the Growth & Practice of an Intimate Art, Columbia University Press, Nowy Jork 1958, [DOI: 10.1525/jams.1949.2.3.03a00080].

Zalkowitsch Gennady, Introduction [w:] Radames Gnattali «10 Studies for Guitar», Chanterelle 727, Paryż 1988.

Bartoloni Figueiredo Fabio, Broadening the Repertoire for Guitar and Piano: An Arrangement of Bachianas Brasileiras No. 1 by Heitor Villa-Lobos, Arizona State University, Arizona 2016.

Desmet Sam, A Practical Guide for Composing and Performing Guitar-Piano Chamber Music, Florida State University, Tallahassee 2014.

Liew Robert C., The guitar chamber trio from 1780 to 1830. Its style and structure, Texas Tech University, Texas 1983.

Lorraine Ann Abbott, Arranging Music for the Classical Guitar/Piano Duo, Including Three Arrangements by the Author, University of Miami, Miami 2001.

Źródło: https://www.musiklexikon.ac.at/ml/musik_D/Diabelli_Anton.xml [stan z 20.04.2021].

Źródło: http://bmlo.de/Q/GND=116368233 [stan z 20.04.2021].

Źródło: https://bvbat01.bib-bvb.de/TP61/ [stan z 20.04.2021].

Źródło: start.doQuery=0100%3D%22%3FDE-588%3F116368233%22+IN+%5B1%5D&Language=De [stan z 20.04.2021].

Źródło: https://web.archive.org/web/20110706154118/http://www.radamesgnattali.com.br/site/index.aspx?lang=eng [stan z 20.04.2021].

Źródło: http://www.worldcat.org/identities/lccn-n81004081/ [stan z 20.04.2021].

Źródło: https://www.oxfordmusiconline.com/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630e-0000011310;jsessionid=FE3C96AE30A8909636550DED60031BEC [stan z 20.04.2021].

Źródło: http://worldcat.org/identities/lccn-n84054393/ [stan z 20.04.2021].

Źródło: http://www.dusanbogdanovic.com [stan z 20.04.2021].

Źródło: http://www.donaldsauter.com/guitar-and-piano-music-fs.htm [stan z 20.04.2021].

Źródło: https://www.scriptoria.at/cgi-bin/index.php [stan z 20.04.2021].

Źródło: http://en.stift-heiligenkreuz-sammlungen.at/archives-for-music/ferdinand-rebay/ [stan z 20.04.2021].

Źródło: opac.rism.info/metaopac/refineSearch.doid=subject_facet&methodToCall=filterSearch&subval=Sonatas [stan z 22.04.2021].

Opublikowane

2022-05-27