Bunkier/schron, jako miejsce uczenia się sytuacyjnego na przykładzie eksperymentu ochrony życia w warunkach zagrożenia
DOI:
https://doi.org/10.16926/eat.2023.12.14%20Słowa kluczowe:
warunki bunkrowe eksperyment schron, sytuacyjne uczenie sięAbstrakt
Artykuł opisuje założenia eksperymentu i szkolenia przeprowadzonego na terenie koszar Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości (obecnie Akademii Wymiaru Sprawiedliwości) w Kaliszu. Sześćdziesiąt osób zostało poddanych sytuacji deprywacji bunkrowej przez 12 godzin. Przeprowadzone podczas eksperymentu badania skupiały się na wykorzystaniu bunkrów jako przestrzeni edukacyjnej, w której jednostki uczą się skutecznych strategii ochrony życia w warunkach zagrożenia. Analizy badawcze obejmowały aspekty praktyczne, takie jak fizyczne przygotowanie do sytuacji kryzysowej, oraz psychospołeczne aspekty uczenia się w warunkach stresu. Uczestnicy eksperymentu zostali poddani symulacjom sytuacji kryzysowych. Celem projektu było określenie mechanizmów adaptacji jednostek do sytuacji zagrożenia w kontekście ochrony życia. Schron/bunkier może stanowić przestrzeń wspomagającą sytuacyjne uczenie się, przygotowując jednostki do skutecznego działania w warunkach kryzysowych. W tekście ukazano te elementy teorii i badań z obszaru uczenia się sytuacyjnego, które powinny być uwzględniane w planowaniu dydaktycznym realizacji szkoleń służb prowadzonych w bunkrach/schronach.
Downloads
Bibliografia
Bąkowska, E. (2022, December 9). 60 osób zamkniętych w schronie przeciw-lotniczym w Kaliszu. Polska Agencja Prasowa; https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1503275%2C60-osob-zamknelo-sie-w-schronie-przeciwlotniczym-w-kaliszu.html (Accessed: Ja-nuary 5, 2024).
Chang, H.-S., Liao, C.-H. (2014). Planning emergency shelter locations based on evacuation behavior. Natural Hazards, 76(3), 1551–1571; https://doi.org/10.1007/s11069-014-1557-x.
Chen, W., Fang, Y., Zhai, Q., Wang, W., Zhang, Y. (2020). Assessing emergen-cy shelter demand using POI data and evacuation simulation. ISPRS In-ternational Journal of Geo-Information, 9(1), 41; https://doi.org/10.3390/ijgi9010041.
Clancey, W.J. (1995). A tutorial on situated learning. Proceedings of the International Conference on Computers and Education (Taiwan) (J. Self, Red.). Charlottesville, VA: AACE, 49–70; http://methodenpool.uni-koeln.de/situierteslernen/clancey_situated_learning.PDF (Accessed January 5, 2024).
Collins, A. (2006). Cognitive Apprenticeship. In: R.K. Sawyer (Ed.), The Cam-bridge handbook of: The learning sciences (pp. 47–60). Cambridge Uni-versity Press.
Collins, A., Brown, J.S., Newman, S.E. (1988). Cognitive Apprenticeship. Thinking: The Journal of Philosophy for Children, 8(1), 2–10.
Collins, A., Brown, J.S., Holum, A. (1991). Cognitive apprenticeship: Making thinking visible. American Educator, 3, 6–11.
Goel, L., Johnson, N., Junglas, I., Ives, B. (2010). Situated learning: Concep-tualization and measurement. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 8(1), 215–240; https://doi.org/10.1111/j.1540-4609.2009.00252.x.
Hanks, W.F. (1991). Foreword. In: J. Lave, & E. Wenger, Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation (p. 14). New York: Cambridge University Press.
Innowacyjny eksperyment naukowy w Szkole Wyższej Wymiaru Sprawiedli-wości (2022, December 12); https://swws.edu.pl/innowacyjny-eksperyment-naukowy-w-szkole-wyzszej-wymiaru-sprawiedliwosci/ (Ac-cessed January 5, 2024)
Kowalczyk, K.A. (2019). Geopolityczne dążenia współczesnej Rosji. Przegląd Geopolityczny, 27, 78–92.
Krawczyk, M.M. (2022). Mapa wojen i konfliktów na świecie. Retrieved from https://wszystkoconajwazniejsze.pl/mateusz-m-krawczyk-mapa-wojen-i-konfliktow-na-swiecie/ (Accessed January 5, 2024).
Lave, J., Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Partic-ipation. Cambridge: Cambridge University Press; http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511815355 (Accessed January 5, 2024).
Łużyński K. (2022, December 12). 60 osób zamkniętych w schronie – ruszył eksperyment SWWS-u! Latarnik kaliski; https://latarnikkaliski.pl/60-osob-zamknietych-w-schronie-ruszyl-eksperyment-swws-u/ (Accessed January 5, 2024).
Mölling, Ch., & Schütz, T. (2023). Preventing the Next War (#EDINA III) | DGAP. (b. d.-b). German Council on Foreign Relations | DGAP; https://dgap.org/en/research/publications/preventing-next-war-edina-iii (Accessed January 5, 2024).
Nagarajan, M., & Shaw, D. (2021). A behavioural simulation study of allocat-ing evacuees to public emergency shelters. International Journal of Disaster Risk Reduction, 55, 102083; https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2021.102083.
Piłat B. (2022, December 10). Spędzili w schronie 12 godzin. Nietypowy eksperyment na kaliskiej uczelni. RMF24 - Najbliżej faktów - Wydarzenia z Polski i Świata; https://www.rmf24.pl/regiony/poznan/news-spedzili-w-schronie-12-godzin-nietypowy-eksperyment-na-kalis,nId,6470476#crp_state=1
Polsat News. (2022, December 10). Zamknęli kilkadziesiąt osób w schronie. Eksperyment uczelni. polsatnews.pl; https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2022-12-10/kalisz-zamkneli-kilkadziesiat-osob-w-stuletnim-schronie-to-byl-eksperyment/ (Accessed January 5, 2024).
Polska w NATO – ministerstwo spraw zagranicznych – portal gov.pl. (b.d.). Ministerstwo Spraw Zagranicznych; https://www.gov.pl/web/dyplomacja/polska-w-nato.
Projekt Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie warunków technicznych, zasad użytkowania, kontroli i ewiden-cjonowania obiektów budowlanych stanowiących obiekty zbiorowej ochrony i służących bezpieczeństwu lub obronności państwa. (b.d.) Re-trieved form https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjQrP7dy9GCAxUfZ_EDHX0_B1UQFnoECA0QAQ&url=https%3A%2F%2Fpracodawcy.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F04%2FOSR-MSWiA-obiekty-zbiorowej-ochrony.docx&usg=AOvVaw2N5O1lWzML2ChowajUdqSC&opi=89978449 (Accessed January 5, 2024).
Raport PSP dotyczący budowli ochronnych 2023 (2023). Retrieved from https://www.gov.pl/attachment/01b014d1-8f4b-4a5f-9554-2e017e3be7d9 (Accessed January 5, 2024).
Redakcja GazetaPrawna.pl. (2023, April 11). Większość Polaków uważa, że wojna na Ukrainie zagraża ich bezpieczeństwu [SONDAŻ CBOS]. Gazeta-Prawna.pl – biznes, podatki, prawo, finanse, wiadomości, praca; https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/kraj/artykuly/8697301,wojna-w-ukrainie-zagrozenie-dla-polski-sondaz-cbos.html (Accessed January 5, 2024).
Samulak-Andrzejczak, E. (2022, December 9). Eksperyment w kaliskim schronie. 60 osób zamknęło się tutaj na 12 godzin. Jak sobie poradzą? ZDJĘCIA. Kępno Nasze Miasto; https://kepno.naszemiasto.pl/eksperyment-w-kaliskim-schronie-60-osob-zamknelo-sie-tutaj/ar/c1-9125587.
Serafin, K. (2011). Identyfikacja potrzeb szkoleniowych jako istotny obszar działań w zarządzaniu personelem. Problemy Zarządzania, 9(4), 191.
Siemieniecka D., Majewska K. (2023, in print). Smartphone Loss and the Subjective Stress Levels of Individuals Enclosed in a Threatening Situa-tion – Results of Survey Research conducted in a Shelter, Law, Educa-tion, Security, 121(4).
Siemieniecka, D., Siemieniecki, B. (2019). Teorie kształcenia w świecie cy-frowym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Welle, F.H.D. (2023, November 18). NATO kontra Rosja. Za kilka lat Kreml może zaatakować Europę. Rzeczpospolita; https://www.rp.pl/konflikty-zbrojne/art39430321-nato-kontra-rosja-za-kilka-lat-kreml-moze-zaatakowac-europe.
Yu, J., Zhang, C., Wen, J., Li, W., Liu, R., Xu, H. (2018). Integrating multi-agent evacuation simulation and multi-criteria evaluation for spatial al-location of urban emergency shelters. International Journal of Geo-graphical Information Science, 32(9), 1884–1910; https://doi.org/10.1080/13658816.2018.1463442.
Zhang, Z., Hu, Y., Lu, W., Cao, W., Gao, X. (2023). Spatial accessibility analy-sis and location optimization of emergency shelters in Deyang. Geomat-ics, Natural Hazards and Risk, 14(1); https://doi.org/10.1080/19475705.2023.2213809.
Zimbardo, P. G., Maslach, C., Haney, C. (2000). Reflections on the Stanford Prison Experiment: Genesis, transformations, consequences. In: T. Blass (Ed.), Obedience to authority: Current perspectives on the Milgram par-adigm (pp. 193–237). Lawrence Erlbaum.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Dorota Anna Siemieniecka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).
Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji