Threat of Social Exclusion in European Union Countries and Possibilities of Counteracting it by Means of Multicultural Forms of Psychotherapeutic Interactions and Innovative Didactic Work

Abstract

The article deals with issues connected with the shaping of social policies in the area of the EU. These policies are discussed in the context of rapid economic changes which take place to a large degree under the influence of the globalization process. Using these considerations, the work focused upon the following successive basic groups of issues: relations taking place between a welfare state and the process of European integration; material and social interdependencies of the existence of a welfare state in Europe; evolution of the traditional models of a welfare state within the frameworks of the EU. In the presentation of the above thematic blocks, a number of phenomena necessary to understand the discussed issues are illustrated, among which some of the most significant ones are: the search for ways to overcome poverty, the desire to establish a new jobs with maintaining high social standards, and equal access to education and culture. Significant attention was drown to the future of psychological care in the EU. Also are shown ways of running creative forms of psychotherapy and pedagogic.

Pdf (Język Polski)

References

Accardo, A., Corcuff, Ph. (1986). La Sociologie de Bourdieu. Bordeaux.

Baecker, D. (2005). Kommunikation. Lipsk.

Beach, D.M., Reinhartz, J. (1989). Supervision. Focus on Instruction. Nowy Jork.

Burbatti, G.L., Castoldi, I., Maggi, L., Sager, C.J. (1976). Marriage Contracts and Couple Therapy. Northvale (NJ) – Londyn.

Byram Karasu, T. (1992). Wisdom in the Practice of Psychotherapy. Nowy Jork.

Console, W.A., Simons, R.C., Rubinstein, M. (1993). The First Encounter: The Beginnings in Psychotherapy. Northvale (NJ) – Londyn.

Gofron A. (2009). Poznanie „między” modernistycznym faktem a postmodernistyczną intencjonalnością. W: A. Gofron, M. Adamska-Staroń. Podstawy edukacji. T. 2: Ciągłość i zmiana. Kraków.

Gofron, B. (2009). Między ciągłością a zmianą. Konserwatywne, liberalne i krytyczne ujęcie nierówności edukacyjnych. W: A. Gofron, M. Adamska-Staroń. Podstawy edukacji. T. 2: Ciągłość i zmiana. Kraków.

Grzesiuk, L. (red.) (2006). Psychoterapia. Warszawa.

Jarosiński, J. (red.). (2010). Demokratyczna Polska w globalizującym się świecie. I Ogólnopolski Kongres Politologii. Kielce.

Maisonneuve, J. (1962). Psychologie sociale. Paryż.

Martin, P.A. (1994). A Marital Therapy Manual. Northvale (NJ) – Londyn.

Morawski, W. (2002). Zarys powszechnej historii pieniądza i bankowości. Warszawa.

Ringler, M. (1976). Verhaltenstherapie. W: H. Strotzka (red.). Psychotherapie: Grundlagen, Verfahren, Indikationen. Monachium.

Spicker, P. (1993). Poverty and Social Security. Londyn – Nowy Jork.

Stern, B., Beer, de P. (2000). Réduire la pauvreté dans le monde: objectif ambitieux, réalisations modestes. Le Monde, 15.04.

Sztumska, B., Sztumski, J. (2002). Człowiek w świecie wartości. Katowice.

Sztumski, J. (1992). Społeczeństwo i wartości. Katowice.

Sztumski, J. (2000). Konfl ikty społeczne i negocjacje jako sposoby ich przezwyciężania. Częstochowa.

Trudgill, P. (1974). Sociolinguistics. Londyn.

Yalom, I.D. (2009). The Gift of Therapy. Nowy Jork.

Weishaar, M.E. (2007). Aaron T. Beck. P. Wiśliński (tłum.). Gdańsk.

Wiesmeyr, O., Batthyány, A. (red.) (2006). Sinn und Person. Bazylea.

Zielckie, A. (2009). Arme werden noch ärmer. Stuttgarter Zeitung, 17.03.

Zieliński, P. (2000). Samorealizacja i samowychowanie w zen i metodzie Sylwy. Częstochowa.