The Dispute over the Concepts of Philosophy as the Basis for Didactics

Abstract

The article deals with philosophical reasons for didactics. In first part were introduced the basic classifications of conception of philosophy. In part second was talked the relation between conceptions of philosophy and didactic conventions. It attention was turned on historical and systematic aspect of this relation. It the proposal of distinction was introduced four types of didactics (metaphysical, scientist, existential and postmodern) as analog to four basic conceptions of philosophy. Part third was consecrated to the detailed didactics – the didactics of philosophy. It is basic – the introduction of alternative conventions of philosophical education. Conventions these have to make up the didactic instantiation of basic conceptions of philosophy. The alternative model in didactics of philosophy treats as well protecting the present postulates of cultural pluralism.

Pdf (Język Polski)

References

Arct, M. (1929). Słownik wyrazów obcych. Warszawa.

Copleston, F. (2009). Historia filozofii. T. 10. B. Chwedeńczuk (tłum.). Warszawa.

Czeżowski, T. (1946). Główne zasady nauk filozoficznych. Toruń.

Darowski, R. (1994). Filozofia w szkołach jezuickich w Polsce w XVI wieku. Kraków.

Elzenberg, H. (1930). Nauka i barbarzyństwo. Pamiętnik Warszawski, 4/5. Przedruk: H. Elzenberg (1995). Z historii filozofii. M. Woroniecki (red.). Kraków.

Gajdamowicz, H. (2007). Kontekst filozoficzny w badaniach dydaktycznych. W: J. Świrko-Pilipczuk (red.). Dydaktyka ogólna i nauki z nią współdziałające. Szczecin.

Gutek, G.L. (2003). Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. A. Kacmajor, A. Sulak (tłum.). Gdańsk.

Gutek, G.L. (2007). Filozofia dla pedagogów. A. Kacmajor, A. Sulak (tłum.). Gdańsk.

Habermas, J. (1996). Kłopoty z przygodnością: powrót historyzmu. J. Niżnik (tłum.). W: J. Niżnik (red.).

Habermas, Rorty, Kołakowski: stan filozofii współczesnej. Warszawa.

Herbut, J. (red.) (1997). Leksykon filozofii klasycznej. Lublin.

Herbut, J. (2007). Elementy metodologii filozofii. Lublin.

Honderich, T. (red.) (1998). Encyklopedia filozofii. T. 1. J. Łoziński (tłum.). Poznań.

Jonkisz, A. (2001). Wstęp do filozofii. Bielsko-Biała.

Kamiński, S., Herbut, J. (1997). Filozofia. W: J. Herbut (red.). Leksykon filozofii klasycznej. Lublin.

Kamiński, S. (1992). Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin.

Kirchner, F. (1902). Katechizm historii filozofii od Talesa aż do czasów najnowszych. K. Krauz (tłum.). Warszawa.

Kołakowski, L. (2000). Zakresowe i funkcjonalne rozumienie filozofii. W: L. Kołakowski. Kultura i fetysze. Warszawa.

Krąpiec, M. i in. (1999). Wprowadzenie do filozofii. Lublin.

Kwiek, M. (2000). Filozofia, polityka i dwa typy perswazji kulturowej (w kontekście powojennej myśli francuskiej). W: W. Heller, R. Liberkowski (red.). Wola sprawiedliwości. Poznań. http://www.cpp.amu.edu.pl/pdf/perswazja. pdf (1.11.2011).

Marciszewski, W. (1987). Filozofia, przegląd koncepcji. W: Z. Cackowski i in. (red.). Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny. Wrocław.

Nawroczyński, B. (1987). Dzieła wybrane. T. 2: Zasady nauczania. Warszawa.

Niżnik, J. (red.) (1996). Habermas, Rorty, Kołakowski: stan filozofii współczesnej. J. Niżnik (tłum.). Warszawa.

Ossowski, S. (1927). Propedeutyka filozofii w szkole średniej. Przegląd Filozoficzny, 29.

Panasiuk, B. (2009). Dydaktyka. W: S. Jedynak, J. Kojkoł (red.). Encyklopedia filozofii wychowania. Bydgoszcz.

Podsiad, A. (2001). Słownik terminów i pojęć filozoficznych. Warszawa.

Pycka, W. (2010). U podstaw metafilozoficznego teocentryzmu Sokratesa. http:// metafilozofia.pl/publikacje/31 (1.11.2010).

Rorty, R. (2000). Edukacja i wyzwanie postnowoczesności. L. Witkowski (tłum.). W: Z. Kwieciński (red.). Alternatywy myślenia o/dla edukacji. Warszawa.

Struve, H. (1903). Wstęp krytyczny do fi lozofi i. Warszawa.

Szachaj, A. (2002). Ironia i miłość. Neopragmatyzm Richarda Rorty’ego w kontekście sporu o postmodernizm. Wrocław.

Sztobryn, S., Śliwerski, B. (2003). Idee pedagogiki fi lozofi cznej. Łódź.

Śliwerski, B. (2007). Posłowie. W: G.L. Gutek. Filozofia dla pedagogów. A. Kacmajor, A. Sulak (tłum.). Gdańsk.

Śliwerski, B. (2007). Przedmowa. W: H. von Schoenbeck. Antypedagogika. N. Szymańska (tłum.). Warszawa.

Twardowski, K. (1965). O filozofii. Przemówienie inauguracyjne na obchodzie 25-lecia PTF. W: K. Twardowski. Wybrane pisma filozoficzne. Warszawa.

Wojtysiak, J. (2005). Edukacja filozoficzna w ujęciu szkoły lwowsko-warszawskiej. Edukacja Filozoficzna, 40.

Woleński, J. (1985). Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska. Warszawa.

Woleński, J. (1997). Szkoła lwowsko-warszawska w polemikach. Warszawa.

Woźniczka, M. (1999). Rekonstrukcja poglądów przedstawicieli Szkoły Lwowsko-Warszawskiej na proces nauczania filozofii. W: W. Tyburski, R. Wiśniewski (red.). Polska filozofia analityczna. W kręgu Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Księga poświęcona pamięci Ryszarda Jadczaka. Toruń.

Woźniczka, M. (2009). Alternatywność konwencji kształcenia filozoficznego jako wzorzec edukacyjny. Analiza i Egzystencja, 10.

Woźniczka, M. (red.) (2011). Metafilozofia – nieporozumienie czy szansa filozofii? Kraków.

Zaczyński, W.P. (1988). Metodologiczna tożsamość dydaktyki. Warszawa.