Doświadczanie wielokulturowości osób pochodzenia żydowskiego w perspektywie dialogu międzypokoleniowego
pdf

Słowa kluczowe

młode osoby dorosłe pochodzenia żydowskiego
wielokulturowość
przekaz międzypokoleniowy
tożsamość
doświadczanie

Abstrakt

W artykule prezentujemy sposoby doświadczania wielokulturowości przez młode osoby dorosłe pochodzenia żydowskiego. Zdobywanie takich doświadczeń pozwala na kształtowanie wiedzy o samym sobie i na budowanie tożsamości narracyjnej. Analizujemy również rolę, jaką różne kultury odgrywają dla socjalizacji młodego człowieka. Oś teoretyczną naszego artykułu stanowią następujące pojęcia: wzór kulturowy, habitus, przekaz międzypokoleniowy, wiedza komunikacyjna, wiedza koniunktywna oraz wielokulturowość. Rozważania nad nimi uzupełniamy danymi pochodzącymi z wywiadów, które zostały przeprowadzone w społeczności młodych osób dorosłych pochodzenia żydowskiego. Odnosimy się przede wszystkim do takich doświadczeń życiowych jak: źródła wiedzy o sobie i kulturze żydowskiej, przekaz międzypokoleniowy, poczucie własnej odmienności, nadawanie znaczenia własnemu pochodzeniu, potrzeba wspólnotowości, intelektualizm i mistycyzm, konstruowanie własnej tożsamości. Przywoływane badania mieszczą się w orientacji jakościowej.

pdf

Bibliografia

Agamben G. (2008). Co zostaje z Auschwitz w: Archiwum i świadek. Homosacer III), Warszawa: Wydawnictwo Sic!.

Farnicka M. (2016). W poszukiwaniu uwarunkowań transmisji międzypokoleniowej – znaczenie pełnionej roli rodzinnej w kontynuowaniu wzorców rodzicielstwa. Psychologiczne Zeszyty Naukowe półrocznik Instytutu Psychologii Uniwersytetu Zielonogórskiego,1, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego

Golka M. (1997). Oblicza wielokulturowości, [w:] Kempny M., Kapciak A., Łodziński S. (red.), U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Jezierska-Wiejak E. (2013). Rodzina jako płaszczyzna międzypokoleniowej transmisji wartości. Wychowanie w rodzinie, 2.ss. 285-299.

Karkowska M.(red.), Biografie nieoczywiste. Przełom, kryzys, transgresja w perspektywie interdyscyplinarnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Karkowska M. (2020). Skrypty, opowieści i narracje w perspektywie pedagogicznej. Ku świadomości wychowania. Kraków: Impuls.

Karkowska M. (2018). Tajemnice i ich biograficzne znaczenia a proces kształtowania tożsamości, [w:] Karkowska M.(red.), Biografie nieoczywiste. Przełom, kryzys, transgresja w perspektywie interdyscyplinarnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. ss.113-139.

Kempny M., Kapciak A., Łodziński S. (red.). (1997). U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Krawczyk A. (2019 a). Komunikacyjno-lingwistyczna metoda analizy tekstu narracyjnego, Przegląd Badań Edukacyjnych, 1 (28). ss. 193-218.

Krawczyk A. (2019 b). The meaning of Jewish cuture of origin for Jewish women from the trird generation, Kultura i Wychowanie, 1(15). ss. 173-185.

Krawczyk A. (2017). Wielokulturowość oddalona od pogranicza. Na przykładzie doświadczeń biograficznych członków łódzkich stowarzyszeń żydowskich, [w:] Rzepkowska A. (red.), Odmienność w kulturze. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. s. 142-143.

Liberska H. (2006). Orientacja przyszłościowa młodzieży a jej środowisko rodzinne. Roczniki Socjologii Rodziny, XVII. s.65-82.

Linton R. (2002). Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Marciniak A.(2012). Teoria archeologii [w:] Tabaczyński S (red.). Przeszłość społeczna - próba konceptualizacji.Poznań :Wydawnictwo Poznańskie.

Mead M. (1978). Kultura i tożsamość .Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Melosik Z. (1989). Ideał wychowawczy XXI wieku.Kwartalnik Pedagogiczny, 3.

Mucha J. (2005). Oblicza etniczności. Studia teoretyczne i empiryczne. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Nikitorowicz J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: WAiP.

Nowak-Dziemianowicz M. (2014). Narracja w pedagogice – znaczenia, badania, interpretacje. Kultura i Edukacja. 2(102). ss.37-53

Rzepkowska A. (red.). (2017). Odmienność w kulturze. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Sobecki M. (2016). Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Warszawa: Żak Wydawnictwo Akademickie.

Tabaczyński S (red.). (2012). Przeszłość społeczna - próba konceptualizacji. Poznań : Wydawnictwo Poznańskie

Tyszkowa, M. (1985). Rola rodziny w kształtowaniu się wyobrażeń o własnej przyszłości i aspiracji życiowych dzieci i młodzieży. [w: ] Tyszkowa M. (red.). Rozwój dziecka w rodzinie i poza rodziną. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.ss.9-86

Tyszkowa M. (red.). (1985). Rozwój dziecka w rodzinie i poza rodziną. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2021 Podstawy Edukacji

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji.