Experiencing the multiculturalism of people of Jewish origin in the perspective of intergenerational transmission
pdf (Język Polski)

Keywords

young adults of Jewish origin
multiculturalism
intergenerational transmission
identity, experiencing

Abstract

In this paper we present the ways in which young adults of Jewish origin experience multiculturalism. Gaining such experiences helps to shape self-knowledge and to build narrative identity. We also analyze the role that different cultures play for the socialization of a young person. The following concepts constitute the theoretical axis of our article: cultural pattern, habitus, intergenerational transmission, communicative knowledge, conjunctive knowledge and multiculturalism.

We supplement our consideration of them with data from interviews that were conducted in a community of young adults of Jewish origin. We refer primarily to such life experiences as: sources of knowledge about oneself and Jewish culture, intergenerational transmission, the sense of one's own difference, giving meaning to one's origin, the need for community, intellectualism and mysticism, and constructing one's own identity. The research referred to falls within a qualitative orientation.

https://doi.org/10.16926/pe.2021.14.07
pdf (Język Polski)

References

Agamben G. (2008). Co zostaje z Auschwitz w: Archiwum i świadek. Homosacer III), Warszawa: Wydawnictwo Sic!.

Farnicka M. (2016). W poszukiwaniu uwarunkowań transmisji międzypokoleniowej – znaczenie pełnionej roli rodzinnej w kontynuowaniu wzorców rodzicielstwa. Psychologiczne Zeszyty Naukowe półrocznik Instytutu Psychologii Uniwersytetu Zielonogórskiego,1, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego

Golka M. (1997). Oblicza wielokulturowości, [w:] Kempny M., Kapciak A., Łodziński S. (red.), U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Jezierska-Wiejak E. (2013). Rodzina jako płaszczyzna międzypokoleniowej transmisji wartości. Wychowanie w rodzinie, 2.ss. 285-299.

Karkowska M.(red.), Biografie nieoczywiste. Przełom, kryzys, transgresja w perspektywie interdyscyplinarnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Karkowska M. (2020). Skrypty, opowieści i narracje w perspektywie pedagogicznej. Ku świadomości wychowania. Kraków: Impuls.

Karkowska M. (2018). Tajemnice i ich biograficzne znaczenia a proces kształtowania tożsamości, [w:] Karkowska M.(red.), Biografie nieoczywiste. Przełom, kryzys, transgresja w perspektywie interdyscyplinarnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. ss.113-139.

Kempny M., Kapciak A., Łodziński S. (red.). (1997). U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Krawczyk A. (2019 a). Komunikacyjno-lingwistyczna metoda analizy tekstu narracyjnego, Przegląd Badań Edukacyjnych, 1 (28). ss. 193-218.

Krawczyk A. (2019 b). The meaning of Jewish cuture of origin for Jewish women from the trird generation, Kultura i Wychowanie, 1(15). ss. 173-185.

Krawczyk A. (2017). Wielokulturowość oddalona od pogranicza. Na przykładzie doświadczeń biograficznych członków łódzkich stowarzyszeń żydowskich, [w:] Rzepkowska A. (red.), Odmienność w kulturze. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. s. 142-143.

Liberska H. (2006). Orientacja przyszłościowa młodzieży a jej środowisko rodzinne. Roczniki Socjologii Rodziny, XVII. s.65-82.

Linton R. (2002). Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Marciniak A.(2012). Teoria archeologii [w:] Tabaczyński S (red.). Przeszłość społeczna - próba konceptualizacji.Poznań :Wydawnictwo Poznańskie.

Mead M. (1978). Kultura i tożsamość .Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Melosik Z. (1989). Ideał wychowawczy XXI wieku.Kwartalnik Pedagogiczny, 3.

Mucha J. (2005). Oblicza etniczności. Studia teoretyczne i empiryczne. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Nikitorowicz J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: WAiP.

Nowak-Dziemianowicz M. (2014). Narracja w pedagogice – znaczenia, badania, interpretacje. Kultura i Edukacja. 2(102). ss.37-53

Rzepkowska A. (red.). (2017). Odmienność w kulturze. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Sobecki M. (2016). Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Warszawa: Żak Wydawnictwo Akademickie.

Tabaczyński S (red.). (2012). Przeszłość społeczna - próba konceptualizacji. Poznań : Wydawnictwo Poznańskie

Tyszkowa, M. (1985). Rola rodziny w kształtowaniu się wyobrażeń o własnej przyszłości i aspiracji życiowych dzieci i młodzieży. [w: ] Tyszkowa M. (red.). Rozwój dziecka w rodzinie i poza rodziną. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.ss.9-86

Tyszkowa M. (red.). (1985). Rozwój dziecka w rodzinie i poza rodziną. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Podstawy Edukacji