Medialne konstrukcje tożsamości w dobie pandemii-implikacje rozwojowe i edukacyjne
Pdf

Słowa kluczowe

tożsamość
media
pandemia
rozwój
edukacja

Abstrakt

Celem postawionym sobie przez autorkę artykułu jest dokonanie analizy sposobu, w jaki pojawiające się w dobie pandemii COVID-19 w mediach treści wpływają na kształtowanie tożsamości odbiorców. Stawiam pytanie, czy we właściwy sposób spełniają one swoje funkcje – będąc z założenia miejscem konstruowania przeżyć, doznań, opinii i doświadczeń odbiorców? Jaka wizja świata wyłania się po lekturze materiałów, których przedmiotem zainteresowania są przemiany społeczne wywołane epidemią? W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania korzystam z takich na-rzędzi analitycznych, jak funkcje i modele tożsamości.
Stawiam tezę o naruszeniu rozwojowej idei asymilacji jednostki z kulturą oraz naruszeniu integralności psychiki w odniesieniu do trzech ujęć tożsamości: socjologicznego, psychologicznego i filozoficznego, ilustrując analizę przykładami zaczerpniętymi z mediów z okresu od 20 marca do 25 kwietnia 2020 roku.

Pdf

Bibliografia

Bokszański Z., Tożsamość, interakcja, grupa, Łódź 1989

Callo Ch., Modele wychowania[ w: ]Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t.1, B.Śliwerski (red.)Gdańsk 2006

Czerepaniak – Walczak M., Świat życia jako kategoria pedagogiczna [w:]Przegląd Pedagogiczny(Bydgoszcz) 2011/1

Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2004

Majczyna M., Podmiotowość a tożsamość, [w:]Tożsamość człowieka, Gałdowa A(red.) Kraków 2000

Mead G.H., Umysł, osobowość i społeczeństwo, Warszawa 1975

Mead M., Kultura i tożsamość.Studium dystansu międzypokoleniowego,Warszawa 1972

Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość i edukacja .Migotanie znaczeń, Kraków 1998

Poniewierski A., Speed.No limits in the digital era, przeł. J.Kondracki, Warszawa 2019

Siemieniecki B., Skutki powszechnego stosowania komputerów w edukacji, [w:]B. Siemieniecki (red.)Perspektywa edukacji z komputerem, Toruń 1999

Suchodolski B., Świat człowieka i wychowanie, Warszawa 1967

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2020 Podstawy Edukacji

Mam świadomość, że czasopismo jest wydawane na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa (​https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode).

Przesyłając artykuł wyrażam zgodę na jego udostępnienie na tej licencji.