Opublikowane: 06.10.2025 30.12.2024

Zarys repertuaru pieśni tworzonych od awangardy do współczesności przez kompozytorów słowackich na podstawie poezji obcojęzycznej

Miriam Žiarna ORCID

Abstrakt

Niniejszy artykuł jest kontynuacją poprzedniego tekstu (zob. M. Žiarna, An Outline of the Repertoire of Songs Created From Romanticism to Modernism by Slovak Composers Based on Foreign Language Poetry, “Edukacja Muzyczna” 2023, t. 18, s. 173–190, http://dx.doi.org/10.16926/em.2023.18.01). Przedstawia słowacką awangardę muzyczną od jej początków do dziś, prezentując przegląd biogramów słowackich kompozytorów wraz z ich twórczością. Koncentruje się przede wszystkim na świeckiej pieśni z akompaniamentem fortepianu opartej na tekstach obcojęzycznych poetów niemieckich, austriackich, francuskich, angielskich, amerykańskich, izraelskich, chińskich, włoskich, polskich rosyjskich, szwedzkich, armeńskich i czeskich. Celem jest przedstawienie przeglądu wspomnianego repertuaru pieśni, a w konsekwencji zaprezentowanie perspektywy ewolucji wokalnej literatury obcojęzycznej w kontekście historii muzyki słowackiej, w tym analiza potencjału tych utworów pod kątem włączenia ich do repertuaru koncertowego śpiewaków wszystkich kategorii wokalnych.

Ten artykuł jest finansowany ze środków Katolickiego Uniwersytetu w Rużomberku - Wydział Edukacji / Agencja Grantowa Wydziału Edukacji / nr 2 / b /2020.

Słowa kluczowe:

kompozytorzy słowaccy, od słowackiej awangardy muzycznej do współczesności, pieśni na głos i fortepian, teksty obcojęzyczne do pieśni, poeci

Podobne artykuły

1-10 z 114

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Zarys repertuaru pieśni tworzonych od awangardy do współczesności przez kompozytorów słowackich na podstawie poezji obcojęzycznej. (2024). Edukacja Muzyczna, 19, 111-135. https://doi.org/10.16926/em.2024.19.05

Cited by / Share

Jak cytować

Zarys repertuaru pieśni tworzonych od awangardy do współczesności przez kompozytorów słowackich na podstawie poezji obcojęzycznej. (2024). Edukacja Muzyczna, 19, 111-135. https://doi.org/10.16926/em.2024.19.05

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.